Gå til innhold
Arkivverket

[#45677] Foreldra til Ole Olson Tellesbø f.1794 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvem foreldra til denne karen var? Han var gift med Guri Pedersdtr. f.1799 og bygslet Tjønnhaugen, Helgeton.Han skal være fra Ner-Pellan under Tellesbøe, men det bruket finner jeg ikke. I de gamle bøkene fra Surnadal står han ikke noe sted under Tellesbø.Det er flere aktuelle kandidater ved 1801-tellingen, uklart hvem som kan være den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei,Vet ikke om du er klar over at det finnes 5 bygdebøker som dekker gamle Surnadal kommune, alle skrevet av Hans Hyldbakk. Mange blir litt forvirret av dette, siden Gards og ættesoga for Surnadal (3 bind) dekker selve gardsbruka, mens heimer og husmannsplasser finnes i de bøkene som heter Heimar i Surnadal. Og i bind 1, side 425 i disse siste finner du Ner-Pellan, som var husmannsplass under Heimigarden på Tellesbø.Om Ola Olson, f. 1794, sier Hyldbakk følgende: 'gift 1822 med søskenbarnet sitt Guru Pedersd. Helgeton på plassen Tjønnhaugen under Helgeton i Romundstadbygda. Mellom borna deira var dotra Gjertrud, g.m. Ola Larsson Sande på Follasaga og dotra Marit, g.m. Sivert Knutson Sande i Sagtrøa på Sande.'Foreldra til Ola Olson var Ola Erikson Kragnes, f. 1751 i Nestua på Kragnes, Surnadal, sjå Gards- og ættesoga bind 2 side 140, og kona Rannei Olsdotter Honnstad fra Ommundstua på Honnstad, Surnadal, f. 1760, Heimar i Surnadal bind 1 side 315. Ola Olson hadde 7 søsken, deriblandt broren Tore, som overtok plassen.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk Erling.Du har rett i at det ikke er lett å finne rundt i bøker og mellom garder.Det går helt i surr for meg om det er Rindal eller Surnadal eller Stangvik, jeg skal lete i.Surnadalsbøkene, jeg har er fra gitt ut i 1947, så sidetallet var et annet for Kragnes, men jeg fant familien.Så nå er jeg i rute igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.