Gå til innhold
Arkivverket

[#45679] Hvem er kvinnen på bildet tatt i Bodø før 1911. Kanskje er hun fra Meløy/Rødøy.


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Er det noen som kjenner kvinnen på bildet? Er hun noens mor, bestemor eller oldemor? Eller en fjern slektning?Bildet bør være tatt før 1911 og det er tatt hos fotograf Louise Engen i Bodø. Jeg skulle likt å vite hvem kvinnen på bildet er og hva hennes skjebne ble?Troligvis er hun en ungdomskjæreste til mannen på bildet, han er en av min oldefar Andreas Johan Johansen fra Meløy i Nordland.Andreas ble født på Rebåsen på Halsa 24/11-1886, og han døde 3/1-1953 på Bakkeland i Holandsfjorden. Han ble gift 15/10-1911 med Karine Marie Eide Kristiansdatter som kom fra Rødøy. Andreas bodde på Bakkeland i Holandsfjorden i Meløy fra ca 1919 og fram til sin død.Andreas sine foreldre var:Johan Martnes Hansen (1856 Braset i Meløy-1928 Holand i Meløy) og Lydia Andreasdatter (1864 Spilleren i Meløy-1920 Holand i Meløy)Andreas sine besteforeldre var:Hans Hansen/ Jørs fra Bergen og Karen Gullava Johansdatter fra fra Holand i Meløy.Lydia Andreasdatter var datter av Andreas Martinus Olsen (1831-1884) som bodde på Spilderen i Meløy og hans første kone Anne Kristine Tollefsdatter (1831-1865) Kanskje er dette min gåte som jeg aldri finner svaret på, eller så fins løsningen her.Prøvde i 2003 å finne ut hvem hun var med bilde i ”Fra gamle dager” i Meløyavisa, men jeg fikk ingen svar.

bilete1994.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei Tove!Prøv Rana Blad og/eller Gildeskål kommune. De har litt erfaring med å finne ut av gamle bilder.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.