Gå til innhold
Arkivverket

[#45681] Gjerstad/Brendalsmoe


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Finnes det noen som har opplysninger om Halvor Brendalsmoen e.l. og Ingeborg Knudsdtr. Paret kommer fra Gjerstad. Kanskje noen har bygdebok fra området.Torleif Odland er meg svært behjelpelig , men vi savner som sagt bygdebok fra dette området.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gjerstad bygdehistorie er kommet ut heftevis med visse mellomrom siden 1962. I alt er det vel kommet 11-12 hefter. Jeg har dessverre ingen av dem. Ellers ville det hjelpe om du hadde noen flere opplysninger - årstall m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Nå har jeg kommet tilbake på midten av 1700 tallet. Sønnen til ovennevnte par heter Knud Halvorsen f.ca.1744 g.m. Marte Olsdtr. f.ca.1756Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Knut Halvorsen er født 1743 på Brendalsmo, døpt 15. desember 1743 i Gjerstad. Foreldrene er jfr mine gamle notater Halvor Knutsen og Ingeborg Tjøstolvsdatter (merk: ikke Knutsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke så mye hjelp i dette, men det er vel Knud Halvorsen Brendalsmoens dåp vi finner her: Lenke. Det er i hvert fall et utgangspunkt for videre leting i bygdebok/kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, det var dette jeg fant også under familysearch, fint å få morsnavnet riktig. Har du noe særlig historie om stedet?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn ei lenke til Gjerstad historielags hjemmesider: http://www.gjh.no/. Der er det godt orienterte folk og noen kontaktadresser. Laget har også et debattforum, som dessverre ser ut til å være midlertidg stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilføyelse: Jeg ser at historielaget har hefte II (der Brendalsmo er behandlet) til salgs for kr. 100. For ordens skyld: Jeg er ikke medlem - og har følgelig ingen egeninteresse av å reklamere for heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Knut Halvorsen Brendalsmo (1743-1802) har jeg i min slektsdatabase. Han er ganske riktig sønn av Halvor Knutsen Brendalsmo (f. ca 1701) og hustru Ingebor Tjøstolsdatter Ausland (f. ca 1710). Denne Halvor er sønn av Knut Halvorsen Eskeland (ca 1661-1746) og hustru Ingeborg Mikkelsdatter Brendalsmo (ca 1673-1763), og dette paret er mine 4-tipp-oldeforeldre.Kanskje vi er i slekt, Cathrin?Det er et interessant forhold angående Gjerstad-folk at de på 1700-tallet 'utvandret' i store mengder til søndre deler av Telemark og fremfor alt til søndre Vestfold. Således flyttet min 2-tipp-oldemor (datterdatter av Knut Halvorsen Eskeland og Ingeborg Mikkelsdatter Brendalsmo og altså et søskenbarn av Knut Halvorsen Brendalsmo, f. 1743) til Dal i Bamble og senere til Sandar, der de har stor etterslekt. (Men det er kanskje på siden av din interesse?)Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei HansVi er nok i slekt. Dette blir vel mine 6x tippoldeforeldre. Jeg er inne på siden til sønnen Osmund Knudsen f.1794.Artig hva en finner ut av. Bare fint å få informasjon om flere grener.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Hans.Har du noen informasjon om hans sønn Osmund Knudsen? Fødd trolig ca.1795, muligens giftet seg i Tveit ved Kristiansand i 1820.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Torleif: Åsmund Knudsen, f. 1794, sønn av Knut Halvorsen Brendalsmo 1743-1802 og hustru Marite Olsdatter Kveim ca 1758-1835, gift 1821 med Marte Olsdatter Stien, f. ca 1799. Barn: Marte 1822, Anne 1825, Knut 1829-1901, Ingebor 1832 og Ingebor 1838.Jeg må medgi at jeg ikke har notert hvilke kilder disse informasjonene stammer fra. Det er endel år siden jeg lette på Gjerstadkanten, og jeg var nok ikke særlig nøye den gang med å notere kilder, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei HansOsmund Knudsen jeg har, var gift med Aase Simonsdtr. Gift 1820 i Tveit kirke. Her må jeg ha bommet noe alvorlig.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Cathrin: Det er vel ikke sikkert at det er du og ikke jeg som har bommet?Jeg mener nå å huske at det er Bygdesoga for Gjerstad, hefte nr. 2, som er min viktigste kilde til mine data om Brendalsmo-folket. Men nå vil jeg sjekke alt dette opp igjen, forhåpentlig i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen HansTakker for din innsats. Torleif er på SAK for meg nå og sjekker. Kanskje han finner ut noe mer.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torild Øye

Siterer fra bind to, side 278 av bygdesoga for Gjerstad: Osmund (Åsmund) Knudsen f. 1794, var gifti 1821 med Marte Olsdtr. Stien,22 år. De døpte Marte 1822, Anne 1825, Knut 1829, Ingebor 1832 og Ingebor 1838. Marte ble gift med Torgrim Tallaksen øvre Haugen, Ingeborg med Lars Nilsen Leirdalen. De bodde på Kufjell. Ingeborg d.y. gift med Jens Tjøstolsen Ausland. De flyttet til Kragerø. Si ifra hvis du trenger flere opplysninger fra overnevnte bok. Hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Torild Tusen takk for at du tok deg bryderiet, men jeg viser til innlegg nr.14.Uten at jeg skal være sikker i min sak, tror jeg at den Osmund Knudsen jeg søker kommer i fra Rogaland, Saledahl [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodeaar&pgj=170&teljing=ft1801&filnamn=f11134.wc2&amt=11&funnenr=64>Lenke, og Jelsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.