Gå til innhold
Arkivverket

[#45684] Alv Erikson, Svean, Surnadal. F.o.1777 ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Vet noen hvor han kommer fra ? Se nederst :LenkeJeg er i utgangspunktet interessert i sønnen Erik Alvsen, da jeg lurer på om han kanskje var far til Guri Eriksdtr. Fiske, f. 1809. Mor muligens Marit Paulsdtr., som jeg heller ikke finner noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

I en avskrift jeg har som viser uekte fødte barn står en Guri f 1810 far John Alvsen Svean og Marit Paulsdtr Sande. Mye stemte, men ikke alt! NB Jeg har ikke kontrollert opplysningene som står i listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I flg. 'Heimar' b. 1 s. 23, var Erik Alvson Fugelsøymelen f.1777 på Sveahaugen og g. 1812 med Maret Paulsdotter Sande (Sandholten) Erik var krigsveteran og skinnfellmakar seier Hyldbakk. Erik var bror av ho Sveahaug-Maret, som er stam-mora mi i sjette ledet. Opphavet til Guri Fiske finst vel i kyrkjebøkene, men har ikkje funne ho i 'Heimar' eller gardssoga. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

til innlegget til Kari: John (Jo) Alvson, f. 1782, var bror til Erik, og vart gift på Solheimsmælen 1811. Må kontrollerast! - endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari nerbu

Tenk om Guri var Jons barn men ble oppfostret av Erik siden han giftet seg med barnets mor? Bør absolutt kontrolleres! Skal forsøke å nå filmruller på biblioteket i morgen. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg kom over Gurå Eriksdtr. f.1809 d.1887 i kirkebok for Rindal 1896-1910, liste over døde: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2789&idx_id=2789&uid=ny&idx_side=-196>Lenke (nr.2)Det må vel være den samme, selvom det står Gurå? Jeg ser også at det under Ytre-Aunet står Guri Eriksdtr. Fugelsøy, ikke Fiske og fødselsår 1809 og dødsår 1887 stemmer med kirkeboka.Her med sønnen Erik i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kari-på IGI fant jeg en Guri Erichsdtr. døpt 10.september 1809. Så hvis du ser etter dåpsdata, kan du jo forsøke denne datoen.Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg fant desverre ingen Guri med Erik som far. Bladde vel 1808-1811 flere ganger, men jeg kan jo selvsagt ha oversett noe. På konfirmasjonslisten for 1830 fant jeg imidlertid Guri Evensdtr Fugelsøy men det blir vel for stort avvik i f.år? Kan også bekrefte Guri f 1810 ( dåp nr 74) med Jon Alvsen Svean som far og Marit Povelsdt Sande som mor.Den var tydelig ført i kirkeboka. Ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Da spørs det om det er noen måte å finne ut om Jons datter Guri, ble oppfostret som Eriksdtr.Man kan jo ikke bare gå ut fra det selvom det er en viss sannsynlighet for at det er tilfellet, så da stopper den slektslinjen nok her.Men takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hun var gift 17 Mars 1834 med Lars Olson Ytre Aunet f.1804 d.1863 og de fikk 9 barn: Ingeborg 1831, Maret 1834, Ola 1836, Lars 1839, Erik 1842, Ingeborg 1844, Gjertrud 1847, Ola 1850, Maret 1852.Moren til Lars het Ingeborg som første datter er opkalt etter. Nærliggende at Guri's mor da het Maret/Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

I Hans Hyldbakks Heimar i Surnadal, bind I, side 116, Solheimsmælen, finnes bekreftelsen:'Jo Alvson og Maret Pålsd. Sande hadde dessutan dotra Guri, f. 1810. Maret vart sia gift med broren Erik Fugelsøymælen.'mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk Aud.Jo, jeg er jo ganske sikker, men det er første gang jeg har sett at navnet ikke følger barnets egentlige far. Derfor har jeg vært litt avventende.Er det noen som kjenner til regler om dette på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.