Gå til innhold
Arkivverket

[#45686] Leter etter anene til Ester Helmine Serafia Pettersen, muligens Oslo


Gjest Erling Hoel
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Hoel

Ester var gift med min far rundt 1921. Hun døde på Bellevue sykehus 03.05.1923.Har ikke funnet henne på noen folketellinger og vet ikke hvor hun er født. Har heller ikke funnet ekteskap eller lysning i noen av de skannede kirkebøkene.Ønsker med dette å hjelpe min halvsøster til å finne ut mer om sine besteforeldre. Håper noen kan hjelpe meg med detteMvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er all grunn til å tro at hun er ført i begravelseslistene i kirkeboka i det sognet hun var bosatt i 1923. I denne innførslen vil du nok finne hennes fødested og hennes fødselsdato.Se eksempel på begravelseslister fra 1923 her: LenkeDa kan du lete deg tilbake via folketellinger og kirkebøker for å finne hennes dåp etc.Lykkes du ikke med dette, så si i fra. Det finnes flere metoder, men den skissert over er nok en av de enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ester Helmine Serafina var født 29. juli 1901 og døpt 25. aug. 1901 iGamle Aker kirke som datter av Smed Johan Pettersen og hustru Ovidie Gudinda(?) Syversen.Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 11 (1896-1901), Fødte og døpte 1901, side 270. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Din halvsøsters mormor Ovidie Gudinde (tror det er Gudinde) er født 10. mars 1867 og døpt i Nedre Eiker kirke 13 okt. 1867.(Forøvrig samme kirke som jeg selev er døpt og konfirmert i.) Hun er født utenfor ekteskap på Ekneseie (det er i nåværende Krokstadelva i Nedre Eiker) av Pige Birte Helene Olsdatter Ekneseie og ungkar og tømmermann Syver Andersen Ekneseie.Se her:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Haug i Eiker, Klokkerbok nr. I 3 (1856-1871), Fødte og døpte 1867, side 260. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1086&idx_id=1086&uid=ny&idx_side=-281>LenkeOg her:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nedre Eiker, Ministerialbok nr. 1 (1853-1877), Fødte og døpte 1867, side 66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har tatt en titt på selve mikrofilmen som jeg hadde her hjemme. Har der ministerialboka for Haug (der hun er ført til tross for at hun ble døpt i Nedre Eiker.) Hun døpes defininitivt for Ovidie Gudinde. Der står det også om foreldrene: 'Begges 2det leiermaal med hindanden.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det kan nok bli vanskeligere å finne ut av identiteten til Ovidie Gudindes mor, Birte Helene Olsdatter. Jeg råder deg til å kontakte Jonn Harry Eriksen her: Lenke Han kan kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med den lenken, Jon Torp. Svært nyttig for mange med slekt i Eiker.Jeg har prøvd å lete etter en Berthe Helene Olsdatter i passende alder i nærområdet, men fant ingen som passet helt.Den eneste jeg festet meg ved var en Hellene Olsdatter som i 1865 bor hos foreldre på Eknæs n. Hun er 22 år, og kunne passe med alder .Noen Berte Helene finner jeg ikke: LenkeKunne jo passe at det kun bor en gammel enke på Ekneseie i 1865, om det var her Berthe Helene bodde da hun fikk datteren. Bare en teori.Kirkebøker må nok til for å klargjøre dette. Berthe Helene kan jo komme fra et helt annet sted?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Berthe Olsdatter på Kongsgaard , Ø. Eiker i 1865, hos foreldre? LenkeAlder kunne være mulig, men om dette er den etterlyste, vet jeg jo ikke. Finner ikke mange som kan passe her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en ny lenke til 1865 fra digitalarkivet: LenkeHer er altså en Berte Olsdatter som er ca 18 år på den tiden. Vet ikke om dette er av noen interesse å undersøke nærmere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

dessverre ser det ikke ut til at det er rett Berthe Olsdatter denne gangen heller?Ved foreldresøk på Ole Hansen og Ingeborg Halvorsdatter fant jeg at deres datter Berthe hadde Marie som mellomnavn, ikke Helene: LenkeDa blir det å bruke eliminasjonsmetoden , er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erling Hoel

Jonn Harry Eriksen har hjulpet meg til å finne fram til den rette Berte Helene. Ikke bare det, men en hel del andre personer også. Tusen takk for god hjelp i dette forum. Vennlig hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fint - da er nok dette skiftet etter Berte Helenes mormor og morfar: Skifteprotokoll - Eiker.Næset Oppgivelsesskifte 9/5-1844Hans Arnesen Oliane Evensdatterbarn:1. Arne Hansen 22 aar2. Marthe Hansdatter gift med Ole Hans Lyngaas3. Anne Marie Hansdatter g.m. Lars Nilsen Skotselv4. Torbjør Hansdatter g.m. Lars Rasmussen5. Berthe Marie Hansdatter 24 aar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.