Gå til innhold
Arkivverket

[#45693] US Census


Gjest Rolf Theodorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Finnes det noen med ab. Ancestry som kan hente ut opplysninger vedr. Carl Olsen og h. Oline Marie Olavesen f. 12.jan.1862 i Rolvsøy, Tune. Oline kom til US i 1890. Barn: Ole-Helen-Julius og Olaf. Har fått opplyst Fruitport, Jeanot Road, Michigan.(Nær Muskegon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1900-census, Fruitport Village, Muskegon, Michigan.Olena Olson, Head, f. jan. 1862 i Norge, enke, imm. 1890, 'Farmer'. Har født 4 barn:Helen, f. juni 1892.Ole, f. sept. 1893.Julius, f. juni 1897.Olaf, f. juli 1899. Samtlige barn f. i Mich.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 sier atJulius Olson er født 2. juni/Januar 1897. Han er ugift i 1918, oppgir at moren heter Lena Olson, og bor i Fruit Port township i Muskegon. Samme kilde sier at den ugifte broren Olaf Arvey Olson er f. 30. juli 1899. ---Social Security Death Indexabout Julius OlsenName: Julius OlsenSSN: 368-18-3091Last Residence: 49448 Nunica, Ottawa, Michigan, United States of AmericaBorn: 2 Jan 1897Died: Jan 1982State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951 )---Mulig dette er broren:Social Security Death Indexabout Olaf OlsonName: Olaf OlsonSSN: 363-14-4838Last Residence: MichiganBorn: 31 Jul 1899Died: Sep 1963State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951 )--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Samme sted 1910:Lena Olesen, 48, enke, farmer. Helen 18 ug., Ole 15, Julius 13, Olaf 10.Samme sted 1920:Ole T. Olsen, Head, 25, ug., Farmer - Gen. farm.Julius C., brother, 23, ug., Farm laborer, home farm.Olaf A., brother, 29, ug., Farm laborer, home farm.Samme sted 1930:Olaf A. Olson, Head, 30, gift da han var 26, Farmer, Gen. farm.Mabel L., Wife, 22, gift da hun var 18 år gl. F. i Illinois av foreldre f. i Ill.Muriel L. Daughter, 2 år og 10 mnd. gl.Ole, Brother, 35, ug., Laborer - Trucking.1930 - Fruitport township:Julius Olson, Head, 32, gift da han var 28, Carpenter, building.Adaline, Wife, 28, gift da hun var 23, f. i Ohio av for. f. i Ohio.Richard, son, 3 år 6 mnd. f. i Mich.Doreen, daughter, 1 år 4 mnd. f. i Mich. Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jon og Arne: Beklager at jeg blander meg inn her, men har dere mulighet til å hente opp Ibsens barnebarn-tråden (42027), og se om Alvilde likevel kan befinne seg i 1910-tellinga, sammen med et av sine halv/stesøsken? Jeg har lagt inn flere detaljer i et innlegg der for et par dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Per Helge: Du kan jo bare gå ovenfor første innlegget og du vil se et felt som er merket Søk i tema/gå til nummer. Der taster du inn 42027 og så får du opp hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Hei Arne og Jon! Takk for fine opplysninger! Dette forumet er virkelig en 'gullgruve' I forb. med denne familien er det fortsatt 'hull' å tette, så hvis det skulle være noe å finne, er jeg takknemlig for alle oppl. Helen Olsen f. 1892 var muligens gift med Charlie Larsen! Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Per Helge - jeg kan ikke finne henne i 1910-census. Jeg hentet opp noen av disse tellingene og så at de for deler av Brooklyn også ble foretatt langt ut i juni (og kanskje senere også.) Hun kan jo da ha bodd noen uker sammen med sin venninne på en adresse som da ikke ble talt mens hun bodde der, for så kanskje å flytte til sitt nye arbeidssted som allerede var blitt talt. Bare en hypotese.Rolf - Jeg finner i 1920-census for Fruitport township:Charles H. Larson, Head, 37, gift, f. i Pennsylvania av svenskf. foreldre. Farmer - General farm.Helen O., Wife, 27, f. i Mish. av norskf. foreldre. Farm laborer, home farm.Charlotte, Mother, 78, gift, imm. 1881, f. i Sverige, alien.Jeg har ikke klart å finne Charles og Helen i 1930, men det _kan_ være Charles jeg finner bosatt som 'boarder' hos en svensk familie (Charles og Hilda Lindquist) i 5531 Agatite Ave., Chicago, Ill.Han sies da å være 45 år gl. enkemann, f. i Pennsylvania av svenskf. foreldre. Shopworker - Automobile.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette blir jo usikkert, men det _kan_ være sønn av Julius og Adeline. Fra 'US WWII Army Enlistment Record 1938-46.:Name: Richard F OlsonBirth Year: 1926Race: White, citizen (White)Nativity State or Country: MichiganState: MichiganCounty or City: Kent Enlistment Date: 31 Jan 1945Enlistment State: IllinoisEnlistment City: Fort SheridanBranch Code: Air CorpsGrade: PrivateGrade Code: PrivateTerm of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to lawComponent: Reserves - exclusive of Regular Army Reserve and Officers of the Officers Reserve Corps on active duty under the Thomason Act (Officers and Enlisted Men -- O.R.C. and E.R.C., and Nurses-Reserve Status)Source: Enlisted Reserve or Medical Administrative Corps (MAC) OfficerEducation: 3 years of high schoolCivil Occupation: Blacksmith or Band Or Orchestra Leader (Band leader. ) or Musician, Instrumental (Bandsman.) or Bandsman, Clarinet or Bandsman, Cornet Or Trumpet or Bandsman, Drum, Bass or Bandsman, Drum, Snare or Bandsman, Euphonium Or Baritone or Bandsman, Flute Or PicMarital Status: Single, without dependents Height: 99 Weight: 099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk likevel, Arne. Skulle du eller andre gjøre flere forsøk på å kikke etter Alvilde/Magdalene/Margaret i 1910-tellinga, er det vel best om tråd 42027 brukes, så Rolf slipper så mye (for ham) spam i sin tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.