Gå til innhold
Arkivverket

[#45699] Informasjon om min bestefar Sigvald Andreas Olsen f.3.07.1898


Gjest Gry Hanne Wasmuth
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Hanne Wasmuth

Jeg søker etter all informasjon om min bestefar Sigvald Andreas Olsen f.3.07.1898 som ble født på Kvitsøy og døpt på Rennesøy.Hans Martin Olsen var hans far og mor Tobia Salvesen. Ekteparet har døpt to barn i Bergen, en sønn Karl, født 15. februar 1901, og en sønn Haakon Johan Engel, født 29. januar 1906. Det står i fødselsprotokollen at faren var fra Ålesund, født 1867, mens moren var fra Rennesøy, og født 1865. Dødsmeldingen i Bergen i 1909 bekrefter nok at det er de rette personene: Hans Martin Olsen etterlot seg enken Tobia, født Salvesen, og tre umyndige barn.Vet at min bestefar bodde hos en tante i Bergen, Nordnes. Tror hans far omkom på sjøen.Etter dette vet jeg ingen ting. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Hanne Wasmuth

Dette vet jeg om min bestefar. Min bestefar kom til Lesja når han var ca. 45-50 år, det eneste han fortalte var at han hadde bodd hos en tante i Bergen, Nordnes. Vi vet også at han hadde vært gift før og muligens barn.Jeg ønsker å finne ut hvor min bestefar vokste opp, hvor han bodde og med hvem. Om min oldefar Hans Martin Olsen omkom på sjøen og om min oldemor Tobia ble gift på nytt. Om min bestefar var gift før han kom til Lesja osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

For å finna ut om oldefaren din omkom på havet, så skulle vel krk.boka for det område dei budde i vera til hjelp? Eg veit ikkje, berre lurar på om ikkje det ville hjelpt?Kvar vart borna(kanskje særleg den yngste) døypt?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Din oldemors konfirmasjon i 1880: LenkeJeg har forsøkt å finne familien i 1900-tellingen, men greier ikke det. Merkelig.Det er mye vanskeligere å finne oplysninger etter 1900 enn før. Kanskje må man tråle kirkebøker for å se om hun ble gift igjen.Vet du noe om hvor Tobia bodde etter mannens død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Hanne Wasmuth

Hei.Så hyggelig at flere engasjerer seg.Jeg har forsøkt selv å finne familien i 1900-tellingen uten resultat. Problemet er at jeg ikke vet noe om de etter at de flyttet fra Kvitsøy til Bergen. Det siste jeg vet er at Hans Martin Olsen døde i Bergen i 1909. Han bodde da i Vestre Holbergsalmenning 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du nok Hans Martin Olsen i 1900, registrert som førstemaskinist på Skip: Lenke Hvor Tobia og barna befinner seg har jeg ikke funnet. Mulig at hun nå bruker Olsen som etternav? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det kan være en feilføring i 1900? Fant en Salve Danielsen her. LenkeHun som er ført som husmor passer i alder med Tobine? Bare en navnlikhet på flere familiemedlemmer , kan hende?Pussig at Tobine ikke finnes ved søk på mange forskjellige navnvarianter .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. FT: eg har ein familie som eg veit budde i Stavanger ved FT 1900, men det er totalt umogeleg å finna dei, Statsarkivet har også prøvd, utan å lukkast. Kanskje det også gjeld i Bergen, at det var nokon som ikkje vart registrert?(eller er ikkje alt lagt ut?)Elles så finnes det adressebøker for Bergen, kanskje det hadde vore ein idè å be om eit oppslag. Kanskje Yngve N. hjelper deg viss du bed han på Arkivforum :-) Dei har ikkje åra kring Hans Martin sin død, men viss du skriv ein e-post til Byarkivet får du sikkert hjelp med det der.Då får du kanskje vita kven Sigvald bur saman med også, som du ser er bøkene for den tida tilgj. på Statsarkivet.LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gry Hanne Wasmuth

Dette vet jeg om min bestefar. Min bestefar kom til Lesja når han var ca. 45-50 år, det eneste han fortalte var at han hadde bodd hos en tante i Bergen, Nordnes. Vi vet også at han hadde vært gift før og muligens barn. Jeg ønsker å finne ut hvor min bestefar vokste opp, hvor han bodde og med hvem. Om min oldefar Hans Martin Olsen omkom på sjøen og om min oldemor Tobia ble gift på nytt. Om min bestefar var gift før han kom til Lesja osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Din oldefar, Hans Martin Olsen, er innskrevet i kirkeboken i Nykirken i Bergen som død den 3. juni og begravet den 9. juni 1909.Kan noen hjelpe med å tyde håndskriften ang. hva som var hans yrke, dødsårsak, og anmærkninger. (Jeg får ikke laget lenke til kirkeboken ikveld, men det er lett å finne dette under året 1909)Det stemmer at han var født i Ålesund i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Trenger hjelp til tyding av kirkebok for Hans Martin Olsen, død 3. juni 1909, begravet 9. juni 1909 i Nykirken, Bergen. Hva står det for yrke, dødsårsak, og anmærkning ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hans Martin Olsen døydde av Ftisis, ved søk på nettet ser det ut for å vera tuberkulose.Viss eg legg godviljen til, _kan_ det vera at yrke er forkorting for maskinist? maskst, viss du ser på M`en i Martin og den fyrste bokstaven i namn på yrke, er dei ganske like.Anmerkninga er Lungegaarden.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ring til Lesja kommune og spør etter tlf.nr. til sorenskrivaren, der får du heilt sikkert opplysningar.Det har iallfall ikkje vore noko problem for meg, eg har på den måten funne fleire slektningar frå nyare tid, forskjellige stader i landet.Og det var fjernare slekt enn ein bestefar :-))Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hans Martin Olsen var maskinist Da bør det finnes noe i sjømannsrullene på ham Disse finnes da i Statsarkivet i BergenSer han bodde i Munkebæksmuget 15 ved stemmerettsfortegnelsen komm.valg 1904 i Bergen (Reg av Frode Ulvund)på DigitalarkivetMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.