Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Øivind Larsen

[#45700] Oppslag i gårdshistorie for Nes på Romerike

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Jeg leter etter opphavet til Karl Hansen. Han giftet seg i Enebakk 24.1. 1790 med Inger Jensdatter. Jeg har ikke klart å finne Karl døpt i Enebakk. Karl og Ingers første barn Elen Karlsdtr. ble døpt i Enebakk 2.1. 1791. Hun bodde ikke sammen med foreldrene ved FT 1801, men giftet seg senere i Enebakk. Derimot finner jeg en Elen/Eli Karlsdatter på Rønold i Fet som kan passe bra med den aktuelle Elen. Lenke. At bestefaren hennes heter Hans stemmer også.Er det noen som kunne slått opp i gårdshistoria for meg og sett om det stod noe om denne familien som kunne gi meg noen ledetråder i den videre letingen?Jeg regner med at Rønold er den gården som i Matrikkelen 1886 har gnr. 113.mvh Øivind Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Brede

Hei!I Nes bygdebok - bind III - under Rønnål - finner jeg på side 283 husmannsplassen Storrmyra. Sitat: Hans Hansen kom til denne plassen i 1760-årene. Han var gift 1. gang med Eli Larsdatter død 1769. Barn: Gudbjørg f. 1762, Karl f.1765, Lars f. 1768. Anne gang ble Hans Hansen gift med Anna Børgersdatter. Barn: Eli f. 1776. Like etter 1800 ble Storrmyra overtatt av en som het Lars Einarsen , død 1818, g.m. Gudbjørg Hansdatter(kanskje datter av den forrige husmannen). De fikk visst ingen barn. Lars Einarsen kunne så 1 tn. havre på plassen og han hadde 1 ku og 2 sauer.Odd Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for hjelpen, Odd. Nå har jeg noe mer håndfast å jobbe ut fra for å finne ut om det er denne Karl Hansen, f. 1765 i Nes som er min forfader.Noe av det som har vært problemet hittil, er aldersangivelsene for Karl Hansen og kona ved FT 1801 i Enebakk. De skulle da være henholdsvis 30 og 28 år. Siden de giftet seg i 1790 (det er ingen merknader ved vielsen), høres det litt usannsynlig ut. Derfor har det ikke vært så enkelt å lete etter en dåp, når alderen var ukjent. Nå kan det jo hende at det har stått 36 år i den originale tellingen, men at det har vært tolket som 30 ved avskriften. 36 år vil i tilfelle passe bra med han som er født i Nes.At denne Karls mor heter Eli, er jo heller ingen ulempe i denne sammenheng. Da er Karls eldste datter oppkalt etter sin farmor.Så igjen takk for at du slo opp dette for meg.mvh Øivind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.