Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Odd Marthinsen

[#45701] Andreas Halvorsen Ruud

Recommended Posts

Gjest Odd Marthinsen

HVOR VAR POLITIBETJENT ANDREAS HALVORSEN RUUD FØDT? Han ble født omkring 1818. Adresse 1863 er Skolegaden 3, Kristiania. Der han døde 3/5 1863, ref. Kristiania (Trefoldighet, MINI IV 1, 1858-1877, døde 03, kort 6/12, rad 64). Begravd 9/5 1863. Andreas eide denne bygården i Skolegaden 3, og enken Marie Olsdatter overtok denne. Hvordan kunne en politibetjent eie en bygård i Christiania ? - hvor kommer pengene fra?? Fattigforstander Gundersen hjelper enken Marie med økonomien og driften av gården, som hun senere selger og kjøper Bogstadveien 34, der det bl.a. var politistasjon på 1870-tallet.Andreas og Marie hadde to barn, (Emma, min tippoldemor) f.1855 og Carl f.1852. Kona til Andreas var Marie Olsdtr, f.1814 i Ringsaker, hun døde i Christiania i 1881 og hennes skifte har jeg funnet. Det framgår ikke det hvor hennes avdøde mann er født.Oslo byarkiv. Databasen 'Christiania-folk 1845'. Dette er en database over folk med mer enn 100 Spd. i årslønn eller med en formue over 1000 Spd. Dette gjelder i praksis 8-10 % av befolkningen, neste alle var menn. Her søkte jeg på Halvorsen. Jeg fant: 'Halvorsen, politibetjent, Ullevoldsveien 4. Løbenr. 1904.'.Kan dette gi meg noen spor? Jeg vet ikke hvor Andreas og Marie giftet seg.Er det noen som kan ha en ledetråd til meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er datter Emma dpt: LenkeDet kan jo være at politibetjenten hadde arvet penger. Dessuten var vel ikke så dyre på den tiden?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive