Gå til innhold
Arkivverket

[#45706] Åsskard:Dorothea Hansdatter f. ca. 1625(?) i København, gift med Torstein Width.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Er det noen som vet mere angående foreldre til Dorothea Hansdatter f. ca. 1625(?), og gift med Torsten Sebastiansen Width på Åsgård. Var hun fra København? I diverse slektssider blir det operert med forskjellige etternavn på henne, f. eks. Bruun, Holm og Echoff. Har også sett Borchmann. Dette kommer vel av at det er veldig usikkert hvem hun er, og hvilken familie hun tilhører. Er det noen som har gransket dette, og kan bidra med en løsning på dette slektsspørsmålet?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Regner med at du har sett denne linkenhttp://www.nose.dk/Norge/white.html#2Simon Ellefsen oppgir altså Svend Aage Mørkvigs bok 'Mechlenburg - Patricierslægt gennem 500 år' som kilde. Etter dette skal hun være født i København mens det åpenbart er mer usikkert om hun het Bruun.Har du forsøkt hos andre danske kolleger? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Torgeir! Takk for svar! Ja, jeg har sett den linken, samt flere andre linker. Lurer allikevel på hva som er den egentlge kilden til at hun skal være født i København. Jeg vet at Hans Hyldbakk har skrevet det i bøkene om Åsskard, men hvor han har det fra vet jeg ikke. Når det gjelder de andre eventuelle etternavn som er antydet, så har vel Holm å gjøre med at hennes svigerinne, Margrethe Hansdatter, skal være en datter av presten Hans Christensen Holm. Så er det vel tenkt at hun kan være en søster av henne da. Etternavnet Echoff (Eckhoff) kan vel ha med den Henrik Hanssen Eckhoff som var gift med Dorothe Hansdatter Juul i Sogn i Tingvoll å gjøre, men hans far, Hans Hendrichsen Eckhoff i Stjørna var født ca. 1646 etter alderen som var oppgitt ved dødsfallet i 1711, så det er utelukket at hun kan være en datter av ham. Ellers så aner jeg ikke hvorfor navnet Borchmann har dukket opp blant forslagene på hvem hun er datter av, likeledes navnet Bruun. Har ikke forsøkt hos danske slektsgranskere nei, regner vel egentlig med at dette har vært forsøkt av andre.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Borchmann/Borchmann skal det stå noe om i NST XII, s. 407 fs. Jeg har ikke det heftet her.Trondheims byskriver Jacob Nielsen var 'visstnok en sønn av Niels Jacobsen Borchmann,' (STDahl.) men brukte visstnok selv ikke Borchmann-navnet. Men sønnen, sognepresten i Domkirka, kalte seg Oluf Jacobsen Borchmann.Niels Jacobsen skal ha vært bror av trondheimsborgeren Herman Jacobsen. Men så var det dette patronymet 'Hans' da...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er det en københavnerteolog Hans Brochmand med en sønn født i København 1626. Her blir det treff på sted, tid og patronym.Kan alle navnene ha noe å gjøre med at hun haqdde vært gift før hun havnet på Åsskard?Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Torgeir! Til det siste spørsmålet - aner ikke! Søkte på IGI (FS) og fant dette: Dorothy Hansdatter f. ca. 1625 i København. Far var Hans Hansen. Dorothe Hansdatter døpt 7/2-1634 Vår Frue kirke i København. Foreldre var Hans Rasmus Brochen og Drude Finke. Ved søk på Brochmann kom det opp bl.a dette: Bodil Hansdatter Brochmann f. 29/5-1624 i København, død 26/12-1670. Foreldrene var Hans Rasmussen Brochmand og Drude Thomasdatter Fincke. (Trolig de samme som får datteren Dorothe i 1634). Ved samme søket kom det opp en Rasmus Brochmand f. 1537 i Laasby, Danmark, død 20/1-1599 i Køge, København, gift med Bodil Jacobsdatter. Personlig tror jeg mer på den Dorothy (Dorothea) Hansdatter f. ca. 1625 som var datter til Hans Hansen, det passer best med alderen, men selvsagt vet jeg ikke om det kan være riktig. Det skal vel ikke være lett:)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Rasmus Sørensen Brochmand var borgermester i Køge og hadde tre sønner, Jesper, Jacob og Hans. Jesper ble biskop i Sjælland 1638 g.m. Sille Tønnesdatter Balchenborg, Jacob ble mag. og rektor v. Herlufsholm ca. 1617, og Hans ble professor i København 1621, rektor v. Sorø og g.m. Drude Thomasdatter Fincke (datter av rektoren i København). Bodil og Dorothe var sistnevntes døtre, og han hadde muligvis også en sønn Rasmus, prof.theol. v. København universitet g.m. Else Pedersdatter, en av borgermester i København Peder Pedersens fem døtre, så denne slektskretsen er veldig godt dokumentert.Håper dette kan være av en viss avklarende verdi, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette var jo bra, Christian! Jeg skal ikke spørre om hvilke kilder du sitter med der nede, men lurer på om de sier noe om hvorvidt denne Jacob Rasmussen kan være far til den Niels Jacobsen jeg nevner i (4)? I så fall har vi løst flere ting på en gang.Ellers registrerer jeg med en viss undring at rektordatteren fra Sorø ender opp på Settem. Ikke noe galt med Settem, men kjærlighetens veger var jammen uransakelige den gang, også ;-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den Sille Tønnesdatter som Arentz nevner som gift med biskop Jesper Brochmann er vel søster til Sunndalspresten Lambert Tønnesen Balchenborg som kom til prestegjeldet ca 1620 i følge Dahl (2000). Dermed har vi i det minste en link mellom Nordmøre og dette lærde miljøet i Danmark. Presteembetet i Sunndalen blir da også etter hvert overtatt av Christopher Sebastiansen Width, som er bror av den Torstein som er nevnt i det innledende innlegget.Sille Tønnesdatter har altså en bror som blir prest i Sunndalen på Nordmøre og en svoger, Hans som blir professor og rektor ved Sorø. Denne Hans har så en datter, Dorothe, som som kommer til Sunndalen som hjelp i huset til Lambert Balchenborg. Hun blir så etter hvert gift med bror til den etterfølgende presten der, Christopher Sebastianson Width som blir gift med Lamberts datter Else. Her må skytes inn at Audun Erichssen (Kvalvåg) også var prest her en kort periode mellom Balchenborg og Width. Dette siste er gjetning og prøver og forklare hvordan Dorothe kunne havne i Norge og på Nordmøre. Christopher kunne også ha stiftet bekjentskaper i de danske miljøene den tiden han studerte i Danmark (kanskje ved Sorø).Men til Arentz; Sier de danske kildene noe om hvor det ble av dem omtalte Dorothe Hansdatter Brochmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg kan jo også bemerke at den Rasmus Søfrensen Brochmann som Arentz nevner i innlegg 7 hadde nok en sønn, nemlig Søfren Rasmusson som bl.a. var fogd for Reinkloster i Rissa og fogd i Fosen ca 1619. Se bl.a. ; LenkeAarønes oppgir Dahl (1999) som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Balchenborg og Sunndalen hadde jeg glemt i all min undring, Finn. Historien(e) om Mag. Lambert er jo ellers ikke så lett å glemme. Det var f.eks. pga, ei kvinnehistorie han i 1620 kom fra Oslo skole til Sunndalen der han dør i embetet i 1650.Alt hang sammen med alt. Christopher Sebastianson Width var PKAP (personakapellan?) i Sunndal 1653-1663 og sogneprest 1663-1688 mens fetteren Auden Eriksen (Kvalvåg) var sogneprest sst. 1654-1655. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

En kan jo også minne om at da morsøsteren til Torstein og Christopher (og farsøster til Audun Erikssen), Mille Audunsdatter i Hemne giftet seg for andre gang med Hr. Melchior Jacobsen (Falch), så var også Søfren Rasmussen Brochmann gjest der, og kona hans, Barbara Carlsdatter kom jo til å spille en sentral rolle i dette bryllupet. Nok om det, poenget er da at om sammenhengen er slik vi tror, så blir Søfren farbror til Dorthea Hansdatter Brochmann som senere blir gift med Milles søstersønn, Torstein Sebastiansen Width (With, Witt, White).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Her har det 'tatt av' siden jeg var inne sist!!:) Alt dette var interessant, men ennå mangler vi vel bevis for at Dorothea/Dorothe Hansdatter Borchmann/Brochmann var den som ble gift med Torstein Sebastiansen Width. Håper at kilden som Christian Arentz har kan være avklarende på det punktet. Ellers er det vel å nevne at denne Dorothe var født i 1634. Og det er ennå mange 'skjær i sjøen' etter som jeg kan se. Hvordan passer f. eks. dette med de første barnefødslene Dorothea Width hadde når det gjelder årstall. Likeens når det gjelder oppkalling. Blir hun da bare 15 år ved sin første barnefødsel! Nå er jeg selvsagt klar over at de årstallene som gjelder ved Dorothea og Tosrteins barn er litt 'relative' siden de er født før noen kirkebok er ført, men allikevel er de vel forholdsvis riktige, eller? Men slektssammenhengene her var veldig interessante. Håper at Christian kan avklare dette!!!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Kjell, her kommer et innlegg som jeg har laget mens du skrev. Våre bemerkninger er til dels sammenfallende.Vi kan vel fortsatt ikke si med sikkerhet at Dorothea Hansdatter f. ca. 1625(?), g.m. Torstein Sebastiansen White (1), er den s.s. Dorothe Hansdatter døpt 7/2-1634 i Vår Frue kirke, København som datter av Hans Rasmussen Brochmand og Drude Fincke (6), men det er jo nå sannsynliggjort.Torsteins bror Christopher (9) ble altså g. (ca. 1655?) m. Else, datter av sogneprest i Sunndal 1619-50 Lambert Balchenborg (for øvrig enka etter sogneprest s.st. 1650-53 Laurits Jensen Barsøe).Torstein må vel (ut fra barneflokkens fødselsdata) ha giftet seg med Dorothea allerede ca. 1649 mens hun kan ha vært hos Lambert, og hvis hun var datter av biskop Jesper Brochmanns bror Hans og døpt 1634, ble hun altså brud bare ca. 15 år gml. Jeg har dessverre ikke notert noe mer om henne.I innlegg (10) er fogden, Søren Rasmussen Brochmann oppgitt som bror av Jesper, Hans og Jacob. Jeg hadde ham ganske riktig som sønn av borgermesteren, men med usikker mor.Selv hadde jeg notert fogdens far, Rasmus Sørensen Brochmann, som borgermester i Trondhjem i 12 år, rådmann 13 år, Island 10 år, fogd Nordfjord 5 år, og tidl. skriver på Bremerholm 3 år. Han skal ha vært f. 1537 på Boens gaard, Gerne herred, Jylland, d. 20 jan. 1599 i Køge, 63 år gml. m. 9 sønner og 2 døtre i 2. ekteskap. Han skal ha vært 1) m. en Kirsten Ibsdatter d. ca. 1579 etter 10 års ekteskap med ham.I (6) er det oppgitt en Rasmus Sørensen Brochmand f. 1537 i Laasby, Danmark, død 20 jan.1599 i Køge, København, gift med Bodil Jacobsdatter. Ant. er dette den samme Rasmus.Jeg har tidl. notert Rasmus 1. hustru som f. 1561 i København, død 30 aug. 1619 i Køge, etter å ha levd 19 år i ekteskap med ham. Hun skal ha vært enke etter ham i 7 år, før hun giftet seg påny m. slottsskriver på Dragsholm, borger i Køge Iver Christophersen Schøller (f. onsdag e. Allehelgen 1568, d. 22 okt 1620, barnløs). Rasmus og Bodil (d. 59 år gml) skal ha hatt hele 9 sønner og 2 døtre.At S.T. Dahl oppgir Anne Jacobsdtr. Schøller som hustru borgermetserens hustru er interessant, men kanskje heller ikke kildebelagt? Hvem kan dette ha vært?Mine danske kilden vil det dessverre ta tid å finne frem til, jeg kan ikke si når, da jeg ikke har med meg alt ned hit.Mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Christian, og tusen takk for alle opplysningene! Iver Christophersen Schøller hadde jo flere brødre som havnet i Trøndelag, Hans på Gjølme i Orkdal, Casper og Eyler i Trondheim, så det var jo allerede en forbindelse til Norge på Dorothe Hansdatter Brochmands farmors tid. Ikke helt urimelig at hun selv også havnet i Midt-Norge. At Dorothe(a) Hansdatter, gift Width, var ung da hun giftet seg er vel høyst sannsynlig, da hun hadde i alle fall 11 barn i løpet av ca. 21 år. Hun kan jo ha hatt enda flere, i en tid da barnedødeligheten var stor, også innenfor de såkalte kondisjonerte hjem. Men 15 år er jo ungt da, hun måtte vel da ha fått kongebrev vil jeg tro? Sønnen Hans er selvsagt oppkalling etter hennes far, og Jacob er vel også oppkalling fra hennes slekt. Dette er i alle fall et spor som kan følges!!! Igjen takk for interessante opplysninger!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hyggelig at opplysningene kunne være til nytte. Jeg har forøvrig notert bare 6 av de 11 barna: Auden, Hans, Bastian, Maria, Ingeborg og Mille. Noen som har de resterende 5 el. flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Elisabeth, Jacob, Jørris, Anne og Christen iflg Simon Ellefsen. Noen bedre kilde har jeg i farten ikke. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg mener også å ha sett at Dorthea Hansdotter skulle være en Bernhoft. Grunnen til denne vaklingen mellom Brun, Bernhoft og Brochmann kan være initialer på sølvty i et eller annet skifte. Om så er tilfelle, så er det jo med og styrker antagelsen om Borchmann ytterligere.Ellers var det trolig ikke så uvanlig at kvinner/jenter fikk barn i 15-årsalderen på den tiden det her er snakk om. Jeg vet jeg har lest et eller annet sted at en av 'stormennene' som bodde på Bremsnes noterte om sin første kone både når hun selv var født og når første barnet var født. Dessverre kan jeg ikke huske hvor jeg leste dette og hvem det var, men det kunne kanskje være en av Mechelburgerne? Er det andre som kjenner denne kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja, det er nok som du Finn sier, det har vel vært noen som har sett initialene på sølvtøy fra skifter. Hadde vært kjekt om noen kan bekrefte det! Ellers så ser jeg i artikkelen til Klaus Johan (Grønseth Myrvoll) i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i 1998 at Dorothea døde i 1704, ikke i 1702, som jeg har sett flere steder. Jeg siterer: 'Eg hev ingi sikre upplysningar um når Audun Ivarsson i Aspa og kona, Ales Audunsdotter, døydde, men etter eit 'syrgjebrev' frå Audun Torsteinsson With på Åsgard, dagsett 5. februar 1704, var dei båe då uppegangande. I 'syrgjebrevet' bed Audun With syskenbarnet 'Oden Iversen Tryge paa Aspen med hans Kjæreste', koma åt gravferdi åt mori, Dorothea With, i Stangvik kyrkja den 13, same månad.'Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Du mener vel Bruun Eckhoff og Brochmann, og ikke Bernhoft, Finn. Har likevel for sikkerhets skyld sjekket hvorvidt det finnes noen Hans Bernhoft som kunne passe som far, uten å lykkes. Selv utelukker jeg ikke at Dorothea f. 1625 er den rette datteren av Hans Brochmann g.m. Drude. Vi har ingen garanti for at Dorothea f. 1634 er deres datter. Ellers kan jeg legge til at jeg har funnet den 5. av 9 sønner Brochmann i DBL, Enevold Rasmussen B., borgermester i Køge g.m. Margrethe, datter av kjøpmann Rasmus Pedersen i Køge, uten at dette ser ut til å innvirke på hovedspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Søkte under Brochmand i IGI (FS) igjen, og fikk opp dette som barn til Hans Brochmand og Drude Fincke:1. Bodil, døpt den 19. mai 1624 i København, død 16. des. 1670.2. Rasmus, døpt den 15. des. 1626 i København, død 8. august 1664 i Danmark, gift 1655 med Else Pedersdatter.3. Søster, f. 1629, død 3. juli 1693, gift 11. februar 1655 i Vår frue kirke, København, med Michael Henricsson.4. Dorthe f. 1634, død den 6. januar 1676. For å gjøre forvirringen komplett så søkte jeg også på Brochman uten d til slutt, og fikk opp dette som barn til Hans Rasmussen Brochman og Drude Fincke:1. Bodil f. ca. 1627, gift 1651 med Matthias Foss.2. Dorothea f. ca. 1630 i Roskilde i København.3. Rassmus, gift 10. mai 1647 i Køge, København, med Bodill Madtzdatter. Ja folkens, her er det bare å velge og vrake! Som dere ser så står det jo også en dødsdato på denne Dorothe Hansdatter Brochmand som var født i 1634. Jeg vet ikke hva jeg skal tro? Nå er det vel klart at det er ikke alt en kan stole på i FamilySearch, så jeg undres på om det er noen som kan bekrefte denne dødsdatoen til Dorothe? Dersom den er riktig, så ser det ut til at vi står vi igjen med den Dorothea som var født ca. 1625, og hadde en far ved navn Hans Hansen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er det noen som vet hvor navnet Jørris (17) kommer fra? Kan det ha noe å gjøre med Jesper, tro? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Christian innlegg 20.Nei, jeg mente Bernhoft, men det kan være at jeg husker feil. Jeg er i det minste noe usikker på hvor jeg fant det og kan hende blander jeg sammen.Til Kjell innlegg 21.Denne dødsdatoen på Dorothe som er oppgitt til 6. jan. 1676 kan vel være sammenblandet med en annen Dorothe Hansdatter. Det virker jo litt rart at ingen sier noe om ekteskap/ektemann til henne. Det står heller ingenting om at hun døde ugift. Trolig mangler danskene kilder som sier noe om hvor det ble av henne? Dessto større grunn til å tro at hun kom til Norge.Er det ellers noen som vet hva som finnes av kirkebøker for København på den aktuelle tiden?Om f.eks. Dorothe hadde vært registrert gift i byen innen et passelig tidsrom så vil jeg tro at en eller annen dansk nettside hadde fått med seg slik informasjon.Et annen moment som det er grunn rtil å merke seg, er at Hans Rasmussen Brochmann døde allerede i 1638 og om Dorothea da var f. i tidsrommet 1625 - 1634, så ville hun uansett være et barn da hun ble farløs. Jeg vet heller ikke når moren døde, men kanskje ble heller ikke hun særlig gammel. At barna da kom til sine slektninger, gjerne en formynder var vel vanlig på den tiden. Også dette kan være noe av årsaken til at Dorthe havnet i Norge og til slutt på Sættem.I mitt innlegg nr. 18 glømte jeg å få med poenget, nemlig at denne frua på Bremsnes fikk sitt første barn da hun var 15 år gammel.Her er adressen til en side som virker ganske seriøs og kildekritisk og som bl.a. tar for seg den eldste historia om Brochmann (som visstnok opprinnelig) skal være rett skrivemåten. Hvordan er det Kjell, prøvde du å søke på dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei igjen!Ser at det er kommet et spørsmål fra Torger mens jeg skrev innlegget mitt. Jøris er vel en norsk utgave av den engelske uttalen av George (Withe), Sebastians far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.