Gå til innhold
Arkivverket

[#45708] Købmand og eidsvollrepræsentant Jens Rolfsen.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Er der mon nogen, der har oplysninger - eller kan henvise til eventuelle trykte kilder om Jens Rolfsens ophav i Kristiansand?Jeg mener, at følgende familie i 1801-tellingen er hans mor og to brødre. LenkeVenlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak skal du have.Benestad? Kan det ikke være et sted- eller gårdsnavn i Norge?Jeg finder kun Benestad i Sverige - vest for Växjö. Ikke just et sted man ville lede efter en kommende skibsbygger. : )Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tønnes Rolfsen var gift med datteren til skipsbygger Jens Thomasen Beinestad som holdt til på Tangen Værft, i Kristiansand tror jeg. Jens Thomasen er bror til skipsbygger Søren Thomasen Natvig i Kristiansand. 2 av Jens Thomasens sønner var Thomas Jensen Lyckedrange og Anders Jensen Beinestad.2 av Tønnes Rolfsens sønner, Abraham og senere Bernt Tobias Rolfsen fortsatte farens virksomhet på farens verft ved Vestsiden. En 3. sønn, Rasmus Rolfsen, kom til Bergen og ble stamfar for skipsbyggerslekten på Bradbenken og Elsero.Dette mener jeg at jeg har funnet i noen bøker om Kristiansand og skrevet av en militær. Desverre husker jeg ikke forfatterens navn- Levy eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kilden er nok Karl Leewys presentasjon i flere bind av Kristiansand begyggere: Lenke.Benestad er nok i ft. 1801 plassert i Tveit sogn, men ligger rent geografisk i Randesund (der også den nevnte gården Lykkedrange ligger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Begyggere'... Huff! Det skal selvsagt være bebyggere. Leewy tar for seg gate for gate i den sentrale bydelen - 'Kvadraturen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En stor tak for de sidste indlæg og henvisningen til Karl Leewys bøger, som også er tilgængelige på et par af de store biblioteker her.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har tangert dette når jeg har studert min egen slekt fra Høvåg og Tveit, - og da kommer man etterhvert inn på mange gårder og slekter omkring Kristiansand/Torridal som det er skrevet mye om.Jens Rolfsen har jeg notert som t-oldefar til den norske forfatteren Nordahl Grieg.Jeg har notert - med stort spørsmålstegn - at brorens verft i Bergen nå er museum. (Elsero/'Gamle Bergen').- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jarls notering høres riktig ut. Jeg mener å ha sett det samme et sted, men jeg har dessverre ikke materiale tilgjengelig her og nå til å kunne verifisere det. I så fall var han også en slektning av den store pedagog og lesebokforfatter Nordahl Rolfsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ja, lesebokforfatteren er barnebarn til Jens.De kildene/referansene jeg har notert er bl.a.: Ulf Hamran i Agderposten 18/11/1993, Mosby/Augland-slekt fra en rekke artikler i Agder historielags årsskrift, samt noe fra en gammel artikkelserie i Fædrelandsvennen/HVH nr 92/158/213.I hylla mi står det også stensilerte lister fra Olav Kr. Strømme, som tangerte mye av dette omkring 1960-årene.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 15:Du kan nu fjerne det store spørgsmålstegn. : )Rasmus Rolfsen blev først bradbænksmester i Bergen. Senere byggede han værft i Sandviken og opførte det første Elsero, som sønnen Tønnes senere ombyggede. Sønnesønnen Rasmus blev den sidste Rolfsen på Elsero, som i 1905 blev overtaget af Bergen kommune. Efter at have været brugt til forskellige formål, blev stedet åbnet som Gamle Bergen i 1949.Familien Rolfsens tid på Elsero er beskrevet i:Den gamle by Om folk og hus i gamle Bergen. Universitetsforlaget 1984.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.