Gå til innhold
Arkivverket

[#45709] Bryggerimester i Elverum


Gjest Solveig Glesaaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Glesaaen

Hei! Det skal skrives artikler om mennesker bak gatenavn i Elverum og det letes etter en mann ved navn Einar Lund, som vi vet var bryggerimester i Elverum i 1861 og initiativtaker til å starte Elverum mannskor - i 1897. Einar var dirigent i 2 år - til 1899 - da han forvant fra Elverum. Det er oppgitt at han var født 1816 og død 1909, men hvor? Takknemlig for alt som kan føre til en mer fakta om denne mannen - som har en gate i Elverum oppkalt etter seg. Vennlig hilsen Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Her er noe som ikke stemmer. Du sier han var bryggerimester i Elverum i 1861. Han er ikke på Elverum i 1865, i hvert fall ikke under navnet Lund, og en annen var bryggerimester i 1865 (Baltser Bækkevold). Du sier han var født i 1816 og døde i 1909, landsdekkende søk i 1900 gir ingen utslag på en Einar Lund født 1816 eller deromkring. Så vil jeg tilføye at den Einar Hjalmar L. Lars Ove fant (2), ifølge FT 1865 for Kristania nok var sønn av en annen Lund.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg har kommet til det samme konklusjon som Astrid , finner ingen som passer som passer med fornavn Einar og yrke noe med bryggeri i 1865.Fant samme som Astrid , Baltser Bækkevold som bryggerimester i Elverum.Ikke finner jeg han i 1900 heller.Den eneste jeg har festet meg ved er denne unge tamburen i 1865. ( Noe tilknyttet musikklivet burde han vel være også) LenkeHeller ikke i emigrantlister finner jeg han.Har også sett i gravminneregisteret, men ikke funnet den rette Einar Lund , der heller.Mystisk?Skal lete litt til. Hvor har du fødselsår og dødår fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Gunn.Se på lenken i Lars Oves innlegg 2. Det er den samme som den tamburen fant i 1865. Barna til denne Einar Hjalmar Lund er alle født i Elverum. Kanskje er ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lenken i innlegg 2 går til FT 1900, og fornavnet er Einar Hjalmar liksom i 1865. Jeg har sjekket at han ikke er i Osle i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det noen nå må gjøre, er å finne dåpen til barna Astrid 1885, Einar 1887, Sverre 1887 og Lars 1891 - alle født i Elverum. Da vil vi få yrkestittelen til faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Hei Lars Ove, Astrid og Gunn! Takk for innleggene. Jeg har vært på biblioteket og lånt med meg mikrokort for Elverum i aktuelle tidsepoker. Skal sette meg ned for å lete opp barna som er født i Elverum. Skal gi beskjed om hva jeg finner etterhvert. Igjen hjertelig takk for nyttige kommentarer og lenker! mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende Lars Ove har mulighet til å slå opp i kirkebøker. Dessverre ser det ikke ut til at de er digitaliserte fra 1885-1891 , årstall ca der barna skulle være døpt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er vielsen mellom Einar Hjalmar Lund og Anne Cecilie Hagen i Domkirken i Chra 2/5 - 1884.(nr 26) Han er bryggeribestyrer og bosatt på Elverum. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Fantastisk bra at du fant vielsen, Astrid! Det ser ut til at jeg har fått noen årstall som ikke stemmer og som ble litt villedende i starten, men dette ser lovende ut for fortsettelsen! Jeg har ikke fått med de rette mikrokortene hjem, så jeg får vente til mandag med å sjekke barna i kirkebøkene i Elverum. Takk for all hjelp! mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.