Gå til innhold
Arkivverket

[#45710] Johanne Sopie Ovide og Falch Andreas Widerøe


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Paret gifter seg i v.f.kirke 5.08.1810, og får dtr. Pauline Marie, f. 9.09.1813. Muligens er det samme F.A.Widerøe som ble sogneprest i Selbu, og jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med flere opplysninger? Iver Olaus Widerøe blir konf. 18.04.1841 i v.f.kirke. Han var f. 26.12.1824, og faren blir oppgitt å være F.A.Widerøe. Da Iver gifter seg i Molde 29.12.1858 m. Anna Christopha Ohlsen, står hans far oppgitt å være Falch Andreas Widerøe, sognepr. i Selbu. Enhver hjelp er velkommen. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Andreas Widerøe og Johanne sophie fant jeg i første omgang døtrene Sophie Andrea Widerøe dpt 1816 Lenkeog Dorthe Widerøe dpt 1818 i Selbu. Skal se om jeg kan finne flere opplysninger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis treff fant jeg flere som hadde levert inn data om Falch Andreas Widerøe.Han var oppført f. 1783 i Trondheim - g. 1810 Trondheim, 1820 Selbu, 1827 Frosta, N. Trøndelag, d. 1847 StjørdalHer var flere opplysninger om barn av ekteparet.Ovida Widerøe f. 1820, d. 1850 StjørdalPaul Peter Marius Widerøe f. 1827Pluss en kilde som hadde med Iver Olaus f. 1824 i Selbu.Da blir det vel å søke i kilder flere steder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Gunn. Jeg kan ikke få takket nok. Jeg har lenge slitt med å finne noe om Johanne Sophie Ovide. Ekteskapet og det første barnet fant jeg på f.search, men det dukket ikke opp mer enn det, så da tenkte jeg på alle dere gode hjelpere på d.forumet. Finner du mer, så tar jeg imot. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig om det jeg fant var til hjelp. Fant ikke opplysninger om Johanne Sophie Ovides foreldre på Dis treff, men jeg fant en dåp her: LenkeSkal lete etter flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Takk igjen. Ja, Johanne Sophie Ovide var eneste barn av Henricha Marie Schubart og Peter Andreas Cramer Ovide i Tr.heim. Nå har jeg 7 barn av Johanne og Falch. 1. Pauline,f.1813=konf. i Frosta 1829. Ukjent videre. 2.Sophie Andrea,f.1816 i Selbu =konf.1831 i Frosta. Ukj.v. 3. Dorthe, f.1818 i Selbu. Har ikke funnet henne i konf.listene i Frosta. 4. Ovidia, f.1820 i Selbu =konf, 1835 i Frosta. Gift 1846 m.Sivert Andreas Kaspersen Fergstad. Det siste ifølge f.search. Død 1850 i Stjørdal? 5. Iver Olaus,f.1824. Ble prest. 6. Paul Peter Marius,f.1827 i Frosta. Ble prest. 7. Johan Andreas, f. 1830 i Frosta. Ukjent videre. Dessverre er det lite å hente på sc. k.bøker for Stjørdals vedk., om det da ikke er slik at det ligger under et annet sogn. Morsomt at Falch A. Widerøeble kalt potetpresten. Jeg er fortsatt takknemlig for infmasjon. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at Henricha Maria Schubart gifter seg på ny : LenkeDa dør vel 1. ektemann tidlig? Kan hende en grunn til at jeg ikke finner Johanne Sophie i farten i Trøndelag i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Gunn. Jeg fant Ovedia i 1865. Hun er gift m. sogneprest Sivert Andreas Fergstad i Hegre sogn i Øvre Stjørdal. De har 7 barn, og hos dem bor også hennes ugifte søster Sophie Andrea. Der bor også denne personen Paul Dinæ Marie, 53 år, og dette tror jeg nok er Pauline Marie. Ja, du har rett. Skipsfører Peter A.C.Ovide døde 16.03.1795 etter 4 års ekteskap, og Henricha ble gift ihjen m. Paul Cordsen. Han døde i 1823, og Henricha selv døde i 1835. Tusen takk for hjelpen. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har funnet så mye om de du søkte etter. Jeg legger 1865tellingen med Ovedia som lenke her: LenkeHar fortsatt ikke funnet Johanne Sophie Ovide i 1801-tellingen , heller ikke ved søk på morens navn. Har du funnet hvor hun var i 1801?Spennende med litt utfordringer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Ja, jeg vet hvor de bodde. 1801 Kramboegaden i Tr.heim. 1. Paul Kortsen, husf. & skipper på reise, 38 år i 1.ste ektesk. 2. Henricke Skubbart, hans kone, 37 år i 2.dre ektesk. 3. Johanne Owide, 9 år, hennes dtr. De hadde 1 tj.jente. Helt enig, det er fint m. litt utfordringer, men du verden hvor sliten i hodet man kan bli når man famler rundt i mørket og de man leter etter virker usynlige. Det gjelder bare å ikke gi seg, man får alltid hjelp. Nå har du hjulpet meg mye, og det takker jeg så mye for. Jeg var en liten tur innom emigrantlistene, og på Tr.heim fant jeg at søstrene Fergstad, Marie, Inga Valborg og Severine dro til N.York i 1913. 1920 dro Carl a. Fergstad til N.York. Alle disse var ugift. 1929 drar enkem. Falk Andreas Fergstad til Canada. Jeg må prøve å få tak i en bygdebok for Øvre Stjørdal(om det finnes), og se om jeg finner mer om fam. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at du hadde funnet dem selv i 1801 tellingen her: LenkeJeg lette nok etter Cortsen skevet med C og fornavn som begynte med Po. Der kan man se hvor vrient, men spennende det er med slik søking.Håper du finner noen som kan slå opp for deg i bygdebøkene fra området. Lykke til med slektsforskinga .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Javisst er det av interesse. Alt mottas med takk. Jeg har akkurat funnet ut at Paul P.Widerøe har vært sogneprest i Vinger. Til Gunn, kjempefint, og hjertelig takk. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Johan Sofus Widerøe,f.6-12-1864,cand.med.des.1891.blev 21.juni 1912 utnevnt til direktør for Rønvik sinnsykeasyl i Bodin og var fra 1.jan.1916 konst.som bestyrer av Kriminalasylet i Trondhjem samt lege ved Landsfengselet. 8.mars 1916 blev han også autorisert som lege og bestyrer ved Trondhjems hospitals sinnssykeasyl fra 15.aug.samme år og som direktør for Nordre og Søndre Trondhjems amtskommuners og Trondhjems bykommunes asyl på Spandet i Strinda,fra den tid dette asyl trådte i sin virksomhet,det fikk navnet Østmarka asyl.29.okt.1920 blev han utnevnt til direktør ved Rotvold asyl og var dessuten lege ved Brøset pleiehjem,som fungerte som et midlertidig pleiehjem for de spedalske fra Reitgjerdet asyl,før disse i 1920 blev overført til Bergen. Han var medlem av byggekomiteen for Reitgjerdets ominnredning,og da dette blev åpnet som sinnsykeasyl 4.april 1923,overførtes Kriminalasylet og Brøset til den nyutnevnte direktør der.Da han tiltrådte som direktør ved Rotvold asyl,lyktes det ham etter mange vanskeligheter å få bevilgning til en gjennomgripende og høist påkrevd restaurering og modernisering av det gamle og mangelfulle asyl;han var formann i den byggekomite som i den anledning blev oppnevnt. I nogen år var han viseformann i Norsk psykiatrisk forening. Han døde 15.juni 1930 under et kuropphold i København. Hans enke Signe Pauline f.Dahl, 3 sønner og 2 døtre lever. Hans far,sogneprest Iver Olaus Widerøe døde 7.juli 1916.Kilde: Tillegg til Norges Læger 1800-1908Ivar Andreas Widerøe,sønn av lege,asyldirektør Johan Sofus Widerøe (f.6.des.1864 døde 15.juni 1930) og Signe Pauline Dahl (f.31.des.1875) er f.i Strinda 24.april 1904,tok eks.art. i 1924 (Tf.) og i juni 1932 med.eks.. I studietiden vikarierte han bl.a.for kandidat ved Ullevål sykehus` psyk.avd. og Rotvoll asyl ett par mnd. Han var amanuensis hos sykehus- og verkslegen i Kirkenes 12.sept.1932-30.juni 1933,vikar for distriktslegen i Modum aug. - sept.s.å.,hospiterte ved Ullevål sykehus` kir.avd.nov. - des. og praktiserte privat i Stod med bopel ved Sunnan st. 23.jan.1934 - 28.jan.1935. Fra 29.jan.s.å. har han praktisert i Steinkjer.Det står også hvor og hvem ham giftet seg med,men det må vi ta på mail da hun fortsatt kan være i live. Det er bilde av ham i boka.Kilde: Norges læger 1926-1936.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Dette var jo fine opplysninger. Jeg vil gjerne vite mer. Min mailadr. mort@gullvik.net Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.