Gå til innhold
Arkivverket

[#45716] Peder Olsen Breivik ca 1730. Hordaland, Askøy, Godvik


Gjest Bjørn-Erik Boye
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Boye

Den nordre delen av Askøy lå vel før under Manger prestegjeld. Peder opplyste selv da han ble Høker i Bergen i 1760 at han kom fra Manger. Dette kan ha vært Breivik på Ronge i dagens Øygarden. Vanskelig og finne ham der. Er det noen som vet om Breivik ble brukt på Askøy på 1700-tallet, da jo dette navnet idag blir brukt ved Godvik. Mvh Bjørn-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvis du har oppgitt at navnet er Peder Olsen Brevik og at han kom fra Manger, så kan eg ikkje sjå noen annen Brevik under Manger, enn Brevik liggende i dagens Øygarden. Det blir nok vanskelig å finne han født der, da eg meiner å huske at det var ein del kyrkjebøker fra Manger som brann opp i det aktuelle tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Mange takk begge to. Vil nok tro at Øygarden er det rette, selv om jeg fortsatt er noe usikker på deler av Askøy. Har andre gode forslag, setter jeg stor pris på det. Mvh Bjørn-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Hei igjen: Den var kjempegod. Trodde jeg hadde sett på det som ligger på nettet, men.. Dette er Breivik i Øygarden. Dette bekreftes vel også ved at Jahn Sjursen sine navnoversikter fra Øygarden fra 1981, har flere av de samme navn nevnt. Særlig blandt Legdsmenn. Mange takk igjen. Synd at kirkebøkene er borte. Mvh Bjørn-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.