Gå til innhold
Arkivverket

[#45733] Gnr. og Bnr. På Bø gamle sparebank?


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. Bø Bygdebok holdt banken til på gnr.19 (Vinje), bnr. 49. Idag holder Bø Bakeri og Konditori til i bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for det.Den som jeg er på jakt etter er den gamleste av bankene,for etter som jeg forstår så var det to banker.Du kan ta kontakt direkte på email,awangsm@online.no Jeg vet hvem som bor der nå,men trenger noen opplysninger.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Bø Sparebank hadde en annen eiendom i tidsrommet 1915 - 1935 da de flyttet inn i 19/49. Denne eiendommen kjøpte banken av skredder Henriksen. Ser at banken solgte 19/22 i 1936 til Ellen Hagen, så det er vel sannsynlig at det var denne eiendommen banken holdt til i, 1915-1935. Som innfødt Bøfjerding har jeg aldri hørt om annen bank enn Bø Sparebank som på slutten av 1900-tallet gikk inn i Sparebank 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Pål.Vet du hvilket gnr og brnr det er på den?Den skal ligge i 'nærheten' av Duken Gravplass eller Kirke?Det er en to etasjes bygning som er restaurert i de siste 3-4år.Skal være en romslig tomt der.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, Gnr. 19, bnr.22 ble solgt av banken 1936. Det er ingen kirke på Vinje, bare Duken kirkegård. Kirka ligger på Bø, gnr. 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Det jeg lurer på er om du kan være behjelplig med Grd og bruksnummer på Bø Sparebanks andre eiendom i tidsrommet 1915 - 1935 før de flyttet inn i 19/49. Denne eiendommen kjøpte banken av skredder Henriksen. Ser at banken solgte 19/22 i 1936 til Ellen Hagen.Har visst litt vanskelig med å forklare dette.Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Tok en tlf. til nær slekt på Vinje. Brn. 22 er 'Gammelbanken'. Den ligger nok lenger sør på Vinje enn 'Duken', ikke langt fra brn.49 som ligger helt mot grensa til gnr. 18, Skagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.