Gå til innhold
Arkivverket

[#45734] Eppeland i Åmli


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er ute etter en mulig genealogisk forbindelse mellom den eldste kjente bonden på Eppeland i Åmli, Sveinung Eppeland, og en av mine aner, Knut Evindsen nedre Eppeland (+skifte 1721. Se innleggene 9-11 i denne debatten: Lenke).Sveinung Eppeland var bondelensmann i Åmli, og han skal i 1613 ha møtt 'som fullmektig for Råbyggelagets bønder da disse ble dømt til å betale halv boeslodd fordi de hadde nektet å delta med mannskap og penger i Kalmarkrigen'.I ulike slektsoversikter har jeg støtt på noen navn i de mellomliggende generasjonene. Sveinung Eppeland skal ha hatt sønnen Aasuld Sveinungsen Eppeland g.m. Birgitte Kittelsdtr. Gauslaa, og de skal igjen bl.a. ha hatt sønnen Kittel Aasuldsen Eppeland (ca. 1618-1690).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ellers sett nevnt et par personer som må ha tilhørt samme generasjon som Knut Evindsen Eppelands barn: Eivind Sveinungsen Eppeland, g. ca. 1740 med Turid Terjesdtr. Aamland fra Gjøvdal - og Halvor Aslaksen Eppeland (1711-1789) g.1734 m. Turids søster Asborg Terjesdtr. Aamland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** då eg ikkje får lagt utskrifter inn her skikkeleg - sender eg litt på email til deg. Håper det ikkje gjer vondt verre - takksam om du informerer om du skulle finne koblingar. mi email adr er eidskard@frisurf.no - til andre mail meg om dette er av intresse.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk, Kjetil! Mailene er mottatt. Jeg skal se nærmere på oversiktene og eventuelt komme tilbake her dersom noen av personene er relevante. Ellers svarer jeg på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå fått glimrende hjelp av Kjetil Eidskard til å plassere Kari Børuldsdtr., Knut Eivindsen Eppelands kone. Hun var datter til Børuf Torkildsen Vehus Tviland (1637-1721) og Signe Neresdtr. Smeland (1640-1716).Knut Eivindsen Eppelands foreldre er imidlertid foreløpig ikke funnet. Det var skifte etter ham på Nedre Eppeland 29/5 1721 (det var samtidig oppgivelsesskifte for Kari Børuldsdtr.)I den anledning blir det opplyst hvem som var formyndere for barna Eivind, Torchild, Tharald og Maritha:Alf Aasuldsøn Sigridnes (avdødes søskenbarn)Børru Gullaugsøn Haagedal (beslektet med den avdøde i 3. ledd)Joen Næresøn Tved (beslektet i like ledd med den avdøde)Børru Børrusøn Vraalstad (enkens bror)Kanskje disse opplysningene kan være til hjelp for å plassere Knut Eivindsen?Jeg har imidlertid en mistanke om at enkelte av opplysningene om formynderne er noe upresise/diffuse. Det er vel rimelig å anta at i hvert fall Jon Næresøn Tveit var kona Karis slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

To av formynderne for Knut Eivindsen Eppelands barn har jeg funnet gift i FamilySearch:Børuf Gunufson Haagendal g. 1/7 1719 m. Ingebor Tellefsdtr. (Kan Ingebor være søster til den Ole Tellefsson Eppeland som samme år (1/11) gifter seg med Guro Ulvsdtr.?)Joen Næresson g. 28/6 1722 med Brigde Tiøstelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

*** igjen interessant for meg - men då mine komentarar er vanskeleg å få fram her så har eg nå sendt email direkte til deg. Skulle andre enn Oddbjørn ha interesse av dette er mi email ads *** eidskard@frisurf.no *** *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk til Kjetil nok en gang for masse interessant materiale. Det som måtte være relevant for denne debatten, kommer jeg tilbake til her når jeg får studert det hele nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ut fra Kjetils tilsendte materiale kan det se ut til at 3 av formynderne (se innlegg 6) tilhører Kari Børuldsdatters slekt (altså kona til Knut Eivindson Eppeland). Foruten Børru Børrussøn (som altså er hennes bror) gjelder det Jon Næreson Tveit og Børru Gullaugsøn/Børuf Gullufson Haakedal.Slektskapet bør da se slik ut (og jeg prøver her å harmonisere rettskrivingen): - Kari Børufsdtr. (Eppeland), datter til Børuf Torkildson Vehus-Tviland (1637-1721) og Signe Neresdtr. Sviland (1640-1716). Signe var igjen datter til Nere Børufson Sviland (død ca. 1640) og Asborg Eivindsdtr. Ramse (f. ca. 1611).- Jon Nereson Tveit (ca. 1680-1740, sønn til Nere Jonson Håkedal (1647-1720) og Gunhild Gunsteinsdtr. Austenå. Nere var igjen sønn til Jon Ommundson Vehus (ca. 1600-ca. 1666) og Asborg Eivindsdtr. Ramse (f. ca. 1611)- Børuf Gulaugson Håkedal (1685-1758), sønn til Gulaug Tolvson Harstveit og Anne Børufsdtr. Smeland (1657-1732). Anne var igjen datter til Børuf Nereson Smeland (1630-1669) og Gunhild Torkildsdtr. Tviland. Børuf Nereson var helbror til Signe Neresdtr. Smeland og halvbror til Nere Jonson Håkedal.Oppsummert:Formynderen Jon Nereson Tveit var (halv-)fetter til avdødes hustru (i skiftet benevnt som 'beslektet i like ledd med den avdøde').Formynderen Børuf Gulaugson Håkedal var 3-menning til avdødes barn (i skiftet benevnt som 'beslektet med den avdøde i 3. ledd').Det ser dermed ut til at vi foreløpig kan konkludere med at det slektskapet som er beskrevet i skiftet, ikke forholder seg direkte til personen Knut Eivindson Eppeland (den avdøde), men til hans nærmeste familie (kone og barn).Det er vel likevel grunn til å anta at den gjenværende formynderen, Alv Aasuldsen Sigridnes, må - slik det er sagt i skiftet - være Knut Eivindsons fetter. Annerledes kan vel ikke formuleringen forstås her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og da, nok en gang med Kjetil S. Eidskards gode hjelp, kan vi stille opp følgende sannsynlige slektskapsforhold mellom Knut Eivindson Eppeland og Alf Aasuldsen Sigridnes. Samtidig har Knut Eivindson fått foreldre!Jeg velger da å starte med mødrene Birgit Alfsdtr. d.y. Skjeggedal og Mari Alfsdtr. Skjeggedal, som var søstre. Birgit var g.m. Aasuf Tallakson Sigridnes, og Mari var g.m. Eivind Eppeland.Birgits sønn: Alf Aasufson Sigridnes, f. ca. 1671 i Åmli, begravet 1. s. i advent 1731, 60 år gammel ('formynderen').Maris sønn: Knut Eivindson Eppeland, f. ca. 1651 i Åmli, død 1721, 70 år gammel. Skifte 1721.Dermed: Alf Aasufson Sigridnes og Knut Eivindson Eppeland var søskenbarn, slik også skiftet etter Knut forteller oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.