Gå til innhold
Arkivverket

[#45738] Martinius Eliassen, Aure


Gjest Marianne Grønsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Grønsberg

Jeg ønsker opplysninger om forfedrene til Marinius Eliassen født 1852, Sagvold på Aure. Død 1930. Jeg tror hans far het Elias Larsson født 1804 Stangvik på Aure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Marthinus Larsen Vinsternes var født 17.11.1851 på Sagvollen under garden Vinsternes på Ertvågsøya i Aure. Foreldra hadde kommet fra Stangvik (Halsa) noen år tidligere. De het Elias Larsson (Husby) og Bereth Halvordatter (Vågland) og ble gift 11. november 1838 i Halsa. Ved giftemålet er fedrene til de to oppgitt å være Lars Eliassen Husby (som hadde en bror Ola Eliasson Ness) og Halvor Jacobssen Wågland.Mvh. Finn Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det vart en feil i første innlegget mitt. I første linja skriver jeg Marthinus Larsen. Det rette skal selvsagt være Marthinus Eliasen.For å komme videre her må en helst studere kirkebøkene for Stangvik prestegjeld inkl. Halsa sogn. Jeg har kikket litt i bygdebok for Halsa uten å finne noe om foreldrene til Bereth Halvorsdatter (Vågland). Det er mulig at Hyldbakk har noe om Elias Larsen Husby i bygdebøkene for Stangvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Grønsberg

Da får jeg dra på biblioteket å låne den. Mitt pikenavn er Vingsternes, og jeg vet veldig lite om mine forfedre. Ønsker å vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om en skal tro Hans Hyldbakk; 'Heimar og ætter i Stangvik, B II, 1954' s. 457, så kom Elias Larsson fra Moen under Husby i Todalen, Stangvik på Nordmøre. I følgje denne boka så var han f. 1807 og sønn av Lars Eliasson f. på Kvendsetmoen (Gammelmoen) i 1765 og kone Ane Johansdotter. Faren til Lars var Elias Andersen som var bygselmann på Gammelmoen under Kvennset i 1799 (Se s. 431 i Hyldbakk (1954))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.