Gå til innhold
Arkivverket

[#45746] Oline Margrethe Olsdatter Jensen f. 15.2.1849 på Ytterøy


Gjest Ivar tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar tyrhaug

Søker hvor foreldrene til Oline kom fra. Oline som er født av ugifte foreldre, Maren Johannesdtr. Storgjerdet og far : Ole Jensen Lien. Oline er ved giftermålet med Gunder Johannesen Hegstad i Domkirken 9.9.1880 notert som Oline Olsdtr. Jensen, født 15.2.1849 og konfirmert i 1864 på Ytterøy. Det stemmer at hun er født og døpt der, døpt den 1.4.1849, men finner henne ikke som konfirmert i den scannede kirkeboken for 1863/64/65. Det er heller ikke angitt alder på noen av foreldrene ved Olines dåp. Finner heller ingen gård/bruk på Ytterøy som heter noe i likhet med Storgjerdet, heller ikke Lien. Er det noen som vet noe om hvor Olines foreldre kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv O. Rygh i nyttige lenker. Det er mange gårder som heter Lien/Lian i N-TL. Storgjerdet beliggende i Stordalen-Stordalen i Romsdals amt kan kanskje være en mulighet. Eller så kan gården egentlig hete bare Gjerdet. Mange muligheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk Berit og Dagfinn for tips. har nå prøvd de forskjellige alternative navn når det gjelder fornavn, og flere alternativ på gårdsnavn, men kommer ikke videre på det. Finner ikke foreldrenes navn på noen av Gjerdet eller Lien-alternativene. Har jo ikke alder eller fødselsår på noen av foreldrene. Det nermeste jeg kommer er at en pike ved navn Peroline Margrethe Olausdatter 16 år f.på Ytterø er tjenestepike på Barstad i 1865. Det kan jo være henne. Men det var jo helst foreldrene jeg skulle funnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har notert faddere ved Olines dåp :Faddere : Johan Arent ( Kallsvig ?), Peder Pedersen Storgjerdet, Ole Rasmussen (Hestøen ?), Marta Johnsdatter (Erstad ?) Martha Amundsdatter Brof-----? , Laila Olsdtr. Erstad. Om det kan være en ledetråd for evt lokale slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei IvarFadderne til Oline Margrethe var Johan Arnt Vansvig, Peter Pedersen Storgjerdet, Ole Rasmussen Hestøen, Martha Johnsdatter Erstad, Martha Amundsdatter Brosveet og Lucia Olsdatter Erstad, på side 35 i kirkeboka for Ytterøy sogn 1843-1868.Jeg kommer tilbake med videre bakover i tid i kveld... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

1900-telling for Trondhjem: Lenke Oline Margrete (her uten h), gift med Gunder, som da kallet seg Gunnar, står her med fødested Inderøen. Har lenge studert på Oline Margrete, debatten følges med interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for anvisningen til FT 1900, den har jeg ikke tenkt på, der får jeg jo fram 2 barn, men de har også en jente til, Jeanette f.1883. Det er henne jeg har fulgt, og har endel om Gunder/Gunnar Johannesen Flatval/Hegstad/Saupstad og hans aner. Kanskje jeg skal konsentrere meg om fødested Inderøya for Oline ! Men det er ikke tvil om at hun er døpt på Ytterøya. Er litt spent på hva Mette Værnes har ! Det var forresten litt vanskelig å få fram Oline Margrete på folketellingen, det virker som Digitalarkivet ikke virker helt ok noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Hei Ivar.Jeanette er også den som jeg er intresert i å finne anene til. Gunder sine foreldre Johan Enevoldsen f. 1814, konfirmert 10.10.1831 Leinstranden sogn, gift 11.7.1840 i Melhus Kirke med Malie Iversdatter f.18.4.1818 Reitan i Melhus, konfirmert 30.9.1832 Melhus Kirke, død 23.2.1900 Søbstad, Gravlagt 3.3.1900 Leinstrand Kirke. Far til Johan er en Enevold Sørensen. Foreldre til Malie er Iver I Reitan og Ingeborg Hansdatter. Mor til Jeanette vet jeg berre navnet på. Min kone har Jeanette til mellomnavn etter sin mormor. Er det Ingvar på Smøla som er oppdragsgiveren din? Er svert spent på hva Mette Værnes har om Oline Margret(h)e!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen ArildStorgjerdet var husmannsplass under øvre Erstad og når det gjelderb Lien er det nok i ditt tillfelle Væraaslien under Væraas det er snakk om, begge Ytterøy.Oline Margrethes mor, pigen Maren Anna Johannesdatter Storgjerdet, giftet seg 29 år gammel med ungkarl John Johnsen Sundseth, 24 år gammel, i Ytterøy kirke den 9. november 1854. Det står innført i kirkeboka at hun ble født i Skogn og han på Støren - på side 159 i kirkeboka for Ytterøy sogn 1843-1868 (også skanna versjon). Parets fedre er innførte som John Bjørnlien og Johannes Løpen. Paret, John og Maren Anna, får ihvertfall 2 barn sammen - begge født/døpt på Ytterøy: Johannes født 18/3-1855 og døpt 2/5-1855, på side 64 i samme bok og Henrik født 28/4-1858 og døpt 23/5-1858, på side 73 i samme bok. Inderstkone Maren Anna Johannesdatter Storgjerdet, 37 år gammel, døde den 2/11-1860 og ble begravd 13/2-1860 på Ytterøy - på side 206 i samme bok som over.Enkemann John Johnsen Storgjerdet, 31 år gammel, og barna Johannes født 18/3-1855, Henrik født 28/4-1858 og Oline Margrethe født 15/2-1849 står innførte som utflytta fra Ytterøy til Skogn i 1861, på side 293 i samme bok som over. Sammen med dem reiste også enkemannen Ole Jacobsen Storgjerdet. Her er John Johnsen med familie i Skogn i 1865 tellinga: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=f61719&gardpostnr=648&personpostnr=3616&merk=3616#ovre>LenkeNår det gjelder Oline Margrethes far, Ole Jensen, er det vel mest sannsynlig at det er han som ble født den 28/7-1827, hjemmedøpt 6/6-1827 og kirkedøpt 11/8-1827 i Ytterøy kirke av foreldrene Jens Olsen Stangerholtsveet og kona Anne Birgitte Olsdatter, inderster hos Jon Væraaslie, på side 76 i kirkeboka for Ytterøy sogn 1817-1842. Faddere: Gårdmann og medhjelper Mogens Danielsen Laugsand, gårdmann Christoffer Nielsen Væraas, tjenestedreng Andreas Olsen Lien, gårdmannskone Margrethe Olsdatter Væraas, husmannskone Berete Olsdatter Lien og husmannsdatter Margrethe Pedersdatter Lien. Han ble konfirmert som Ole Jensen Grav den 8. oktober 1843 i Ytterøy kirke, på side 93 i Ytterøyboka for 1843-1868. Her er foreldrene Jens Olsen og Anne Birgitte Olsdatter på Væraaslien i 1865 tellinga: LenkeDenne Ole Jensen, ser ut til å flytte til Levanger i 1856 som ungkarl Ole Jensen Røvig 29 år gammel, på side 259 i samme kirkebok som over. Ved søk i folketellinga er vel dette samme mann med bosted Trondheim i 1865 tellinga: LenkeOle Jensens foreldre: Ungkarl/snekker Jens Olsen Stangerholtsveet 27 og pige/tjenestepige Anne Birgitte Olsdatter Felstad 23, ble gift 15/9-1825 i Ytterøy kirke, på side 392 i kirkeboka for Ytterøy sogn 1817-1842. Forlovere: Sersjant Jon Thomassen Stavrum og skolelærer/kirkesanger C. Øvre. Paret får ihvertfall 6 barn sammen, alle født på Væraaslien: 1) og 2) Tvillinger: Ole og en dødfødt gutt født 28/7-1827,. 3) Olaus født 12/8-1832. 4) Johannes født 14/10-1835. 5) Gunhild født 4/10-1838. 6) Ole Bertus født 3/10-1842.* Jeg er litt usikker på Jens Olsen. Jeg finner riktignok en Jens Olsen i riktig alder født 8/7-1798 og døpt 15/7-1798 i Ytterøy kirke av foreldrene Ole Larsen og Ingeborg Olsdatter Stangerholt, på side 141 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816 og her er familien som husmannsfolk under Stangerholt i 1801 tellinga: Lenke men jeg finner ikke Jens konfirmert (noe som ikke trenger å bety noe, siden det mangler en del konfirmasjonsinnføringer i kirkebok 3), død eller innført i 1810 tellinga - men muligheten for at dette er riktig mann er jo allikevel tilstede.* Anne Birgitte Olsdatter ble født 17/3-1801 og døpt 22/3-1801 av foreldrene Ole Hansen og Gunhild Olsdatter Sæte, på side 149 i kirkebok 3.Når det gjelder utgangspunktet, Oline Margrethe Olsdatter, så finner jeg kun ei Oline med farsnavn Ole født i hele prestegjeldet (sogna Ytterøy, Mosvik og Verran) i riktig periode - derfor må vel denne dama være det beste alternativet å undersøke videre fra folketellinga 1865 - og da sjekke konfirmasjonsinnføringer for Inderøy og Skogn rundt 1864:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Har ikke akkurat fått oppdrag nei, men moro allikevel, er jo også fjernt i slekt med Brit som var gift med Ingvar. Denne Oline blir vel da Brit`s oldemor om jeg ikke regner feil. Fikk tilsendt en kjempemessig anerekke til Gunder fra ei Torill Johnsen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg ser at lenka mi i mitt forrige innlegg (11) til Oline Olsdatter på Inderøy 1865 ikke virker som den skal, men det er samme dama som Ivar sjøl har funnet fram til i innlegg 10. Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Hei Ivar og Mette!Dette er første gang jeg er med i denne typen debatt og utbytte er over all forventning. Hjertelig takk Mette fordi du delte kunskapen med oss. Her var mye å studere på. Ivar, jeg får prøve om jeg like heldig med anerekken til Gunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja,dette var over all forventning ! Usikkerheten når det gjelder hvilken Jens Olsen som er riktig får vi leve med. Kanskje det kommer frem noen indikasjoner i kirkeboken for Inderøya i forbindelse med konfirmasjonen. Den er ikke scannet ennå, men nå har de i allefall begynt å scanne i Statsarkivet i Trondheim etter flyttingen til Dora. Når det gjelder Gunder, håper jeg at Torill Johnsen leser dette, så hun kan sende deg samme opplysninger som til meg. Hvis ikke, kan jeg hjelpe deg. E-post ivar.tyrhaug alfakrøll ktv.no Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

I innlegg 15 ser jeg at jeg har misforstått Mette. Jeg trodde det var Ole Jensen hun var litt usikker på. Men det er selvfølgelig hans far Jens Olsen, Olines farfar, og det kommer selvfølgelig ikke fram noen opplysninger om ham ved konfirmasjonen til Oline. Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.