Gå til innhold
Arkivverket

[#45752] Hvem er kvinnen på fotografiet som ble tatt i Bodø? Fra Nordland, før 1912


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Er det noen som kjenner kvinnen på bildet? Er hun noens mor, bestemor eller oldemor? Eller en fjern slektning?Bildet bør være tatt før 1911 og det er tatt hos fotograf Louise Engen i Bodø. Jeg skulle likt å vite hvem kvinnen på bildet er og hva hennes skjebne ble?Troligvis er hun en ungdomskjæreste til mannen på bildet, han er en av min oldefar Andreas Johan Johansen fra Meløy i Nordland.Andreas ble født på Rebåsen på Halsa 24/11-1886, og han døde 3/1-1953 på Bakkeland i Holandsfjorden. Han ble gift 15/10-1911 med Karine Marie Eide Kristiansdatter som kom fra Rødøy. Andreas bodde på Bakkeland i Holandsfjorden i Meløy fra ca 1919 og fram til sin død.Andreas sine foreldre var: Johan Martnes Hansen (1856 Braset i Meløy-1928 Holand i Meløy) og Lydia Andreasdatter (1864 Spilleren i Meløy-1920 Holand i Meløy)Andreas sine besteforeldre var: Hans Hansen/ Jørs fra Bergen og Karen Gullava Johansdatter fra fra Holand i Meløy. Lydia Andreasdatter var datter av Andreas Martinus Olsen (1831-1884) som bodde på Spilderen i Meløy og hans første kone Anne Kristine Tollefsdatter (1831-1865)Kanskje er dette min gåte som jeg aldri finner svaret på, eller så fins løsningen her.Prøvde i 2003 å finne ut hvem hun var med bilde i ”Fra gamle dager” i Meløyavisa, men jeg fikk ingen svar.Jeg la inn et inlegg 45679: Hvem er kvinnen på bildet tatt i Bodø før 1911. Kanskje er hun fra Meløy/Rødøy. Lenke Jeg tror jeg plasserte det i feil gruppe. Forsöker derfor på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dersom de på bildet ikke er ektepar, ville jeg tro at kvinnen er hans søster. Har du utelukket disse mulighetene?At man dro til fotografen med en kjæreste eller forlovede, ville vel vært uvanlig på denne tiden.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Har du lett etter forlovererklæringer i kirkebøkene i intervallet mellom konfirmasjon og giftermål? Å gå til fotografen etter en forlovelse var vel høyst normalt, men det hendte jo at man ombestemte seg og giftet seg med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Andreas hadde to søstre, men ingen av de er kvinnen på bildet.Søstrene var for unge da bildet ble tatt, og min farmor f.1912 og andre eldre levende slektninger kjenner heller ikke kvinnen på bildet.Andreas søstre:Hanna Kristine f.1897 var altså 13 år i 1910. Helene Dortea f.1906 var 4 år i 1910.Andreas som var eldst i søskenflokken var 23 år i 1910, ellers var det bare brødre.Andreas tilhørte den Lutherske frikirken på Osa i Meløy da han giftet seg i 1911. Han var ikke konfirmert...I frikirken kalles konfirmasjon for kunnskapsprøve, etter det min farfar sa.Jeg tror ikke det fins forlovererklæringer i kirkebøkene så sent som på begynnelsen av 1900 tallet (? eller...)Hadde det vært før 1800 hadde det jo vært Trolovelser.For Meløy og Rødøy fins Lysninger mikrofilmede i perioden 1824-1863, men det er også mange år for tidlig...Vet noen om det fins lysninsprotokoller etter 1863 for Meløy/Rødøy?Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Hei Tove Karlsen. Vet ikke hvem kvinnen på bildet er, men jeg er et av barnebarna til Hanna Kristine Engen (Hansen). Skal sjekke med min mor og min tante, kanskje de vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Britt!Takker for det. Min farmor Lovise var mye i Engen i sin ungdom, og har ofte snakket om sin tante Hanna.Om du vil svare meg på epost så er min adresse toveekarlsen@telia.com.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.