Gå til innhold
Arkivverket

[#45756] Askevoll, Sogn og Fjordane


Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bue

Jer er på jakt etter mer opplysninger om foreldrene til Rasmus Andersen f.1813 og Oline Cathrine Rasmusdtr. f.1824 som giftet seg 6 aug. 1855 i Askevoll kirke. Rasmus var fra Mjåset i Askvoll og faren er oppgitt til Anders Torstensen. Oline var trolig fra Nøttingnæs på Kinn og faren hennes er Rasmus Gundersen. Noen som vet noe mer om disse fedrene, deres ektefeller, alder, foreldre, bosted etc.mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei ArneIfølge Askvoll bygdebok er Rasmus ganske riktig sønn av Anders Torsteinson Mjåset f. d.1855 79 år. Rasmus døde i 1896. Anders var gift 1808 med Brite Rasmusdtr. Størdal d.1862, 83årI tillegg til Rasmus fikk Anders disse barna: -Anders f.1800 (mor Marte Jørgensdtr. Mjåset) -Aksel f. og d. 1809 -Alis f.1811Foreldrene til Anders var Torstein Andersson Mjåset d.1813, 78år og Ales Pedersdtr. Strømmen f.1741. De giftet seg i 1764.De hadde disse barna utenom Anders: -Marte f.1764 g.1792 -Johanna f.1767 g.1799 -Cecilia f.1770 g.1798Brite Rasmusdtr. Størdal var datter av Rasmus Jenson Bjørvik d.1816, 82år g.1762 med Anne Sjursdtr. Størdal, datter av Sjur Andersson Størdal og Anne Knutsdtr. Stubseid.Brite hadde disse søsken: -Janikke f.1767 g.1793 -Anders f.1770 g.1795 -Bertel f.1777 g.1803 -AbrahamHar mer info, men det tar litt tid. Mht. Oline, så jobber jeg med saken Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en del opplysninger om forfedrene til Rasmus Anderson f.1813 og d.1896 på Mjåset i Askvoll. Send en mail til jo.art@online.no Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Da overlater jeg det til Johan. Han har sikkert mye mer.Oline Cathrine har jeg ikke funnet noe om. Garden Nyttingnæs står i Soga om Flora, men etter 1800 står det lite. Omkring 1800 finner jeg ingen Rasmus.Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Er det rett Massi, så heter hun egentlig Ragnhild Massi: Lenke-men nå tror jeg at jeg gir meg!Men det er kjekt å kunne hjelpe, når man selv får så mye god hjelp. Og så er det jo også morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne bue

Hei igjen Litta. Dette var over all forventning, ja nå kan du gi deg med god samvittighet, håper jeg kan gjøre noe tilbake en gang.mvh. Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.