Gå til innhold
Arkivverket

[#45758] Christian Bergh, sagbruker og kjømann i Moss


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Sagbruker og kjøpmann i Moss, Christian Bergh, finnes her i 1801: LenkeEr det noen som vet om han hadde en sønn Johan Christian Bergh, som ble tollbetjent i Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På leit etter Johan Christian Bergh, dukket det opp noe rart. Jeg finner i FS at en Johan Christian Berg ble gift i Moss 21.09.1800 med Maria Carlsdtr Holmberg.Ved folketellingen 1801 bor denne Maria hos sin far Carl Holmberg, er fortsatt gift og har nå en sønn Niels Johansen på 1 år. Johan Christian er ikke der.Men så ser jeg noe rart i Trondheim. Der er en Johan Christian Holmberg separert fra sin første kone, og gift med ei nr 2, som heter Gurina Berg. Disse har ei datter på 2 år. Drev han et dobbeltspill med forskjellige etternavn? Eller er dette bare tilfeldig?Den Johan Christian Bergh som jeg leter etter var gift med ei Birgithe Petersdatter. De fikk flere barn i Drammen fra ca 1813 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Arnstein.Jeg vet ikke om dette er av intressen men 08.05.1839 ble der født en jente Caroline som har en far som heter Christian Bergh. Han var ikke gift med moren da men når Caroline konfimerer seg 23.10.1853 står det at han er gift med moren hennes Kari Martinsdatter. Du finner dette i kirkebøkene under Nes/Akershus.Mvh. Liv Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei Arnstein. Jeg har ikke noe svar på ditt spørsmål.Som en liten kuriositet kan jeg nevne fra en grav fra Moss gamle kirkegård, flg gravsteninnskripsjon:'Oldingen H. Christian Berg f. i glæng 1747, d. 17 de mai, borger til Moss fra 2/11-1772, ægtede Olea Marthe Koch 14/8-1775. Guldbryllup i Moss 14/3-1825, død i MOss 22/11-1825. Lev, virk og dø som ham, da bliver dit Liv hæderrigt, dit Minde velsignet, din Dødstime blid'En gravsten, omstendelige saker før.Jeg har ikke funnet mer om barn enn det som fremkommer i 1801. I et par mossebøker står det litt om han, men spredt litt her og litt der, i forbindelse med sin jobb og den posisjon han hadde i byen. En periode var han en av byens 'eligerte' menn. Litt eiendommer har han også eid opp gjennom årene.Det skulle ikke overraske meg om du vil finne et skifte etter denne karen, og der vil jo barna fremkomme. Nå som du vet dødsdatoen 22/11-1825 i Moss, så bør det være overkommelig å finne ut om det finnes et skifte.Han het forresten Haagen Christian. Hans far het Johannes Bergh, død i MOss i 1802.Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha, Anne Lene!Jeg har funnet 'min' Johan Christian Berg som gift i Trondheim. Det er mulig at han også var født i Trondheim, men den biten er foreløpig usikker, se en annen debatt: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.