Gå til innhold
Arkivverket

[#45762] Otter Sætre i Grue; 1500-tallet; utfyllende opplysninger og aner?


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg håper på hjelp til å finne anene til denne karen; Otter Sætre i Grue, og andre opplysninger om Otter selv.I følge Sør-Odal bygdebok bind 8 s. 290, var Otter Sætre fra Grue, og hadde sønnene Arne Ottersen Holmen i Grue og Knut Ottersen. Sønnen Knut(min ane) tok over Sætre i Grue og kom siden til Nord-Auli i Sør-Odal.Otter Sætre levde i følge bygdeboka ennå under sjuårskrigen 1563-1570.Håper på hjelp...Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser at en Anders er gårdbruker på ''Setter'' i 1613. Denne Otter har jeg ikke funnet, og det ville vært fint om det ble oppgitt kildegrunnlaget for ham.Selv om det er riktig at han var gårdbruker i 1560-årene, er det ikke håp om å finne hans forfedre, da skriftlige kilder som kunne belyse slike, ikke er bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar!Jeg veit dessverre ikke mer enn det Birger Kirkeby her har skrevet, ei heller hvor han har opplysningene fra. Beklager!Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Otter bør være nevnt i bygdebøkene for Grue. Men jeg tviler også på at det er mulig å finne noe mer om hans forfedre. Til det er kildematrialet for tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Da får jeg ta meg en tur til biblioteket. Men jeg bør vel ikke ha for store forhåpninger om å finne mye om Otter.Uansett; takk for svar!Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Kvesetberg

Sæbjørn (Sebiorn a Sættrom) er nevnt i Biskop Eysteins jordebok, Neste oppsitter er Sigurd eller Sjur som i 1524 samla inn landskylda fra Toten, Østewrdalen og Solør. I lensregskapene for 1560-61 er Jørgenn Setter nevnt. Otter er nevnt i en rettsak 1610-13 og var på Sætre i 1563.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for tipset!Nå blir det lettere å finne fram i bøkene jeg har spurt biblioteket om.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jørgen 'Settaa' (dvs Sæta) er nevnt 1560-61, en annen som nevnes da er Ingerid Sæta ('Settaa'), men her i disse to tilfellene dreier det seg vel om en annen gård enn Sætre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Rettssaken som berører Otter Sætre er trykt. Den kan (og bør) leses i sin helhet i 'Oppland lagtingsprotokoll 1611-1613', side 662-67. Boken er utgitt i 1987 av Norsk Historisk Kjeldeskrift-Institutt, og opplysningene om Otters sønner er tatt fra side 665.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.