Gå til innhold
Arkivverket

[#45765] Halsa: Johan M. Innreiten, var han far til Markus Bøe f. 1875 på Bremsnes?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! På vegne av et søskenbarn av meg vil jeg legge ut følgende etterlysning som hun har sendt meg på e-mail: 'Bestefar, Markus Bøe f. 10.09.1875 (Bremsnes på Averøya) var sønn av Maren Thoresdatter, gift Gjøten (ektemann nr. 3). Kanskje hun het Settem som jente. Hun var født i 1854. Jeg mener å huske at bestemor fortalte at bestefars far var Johan M. Innreiten, og at han kom fra Halsa. Navnet stemmer med det som står i bygdeboka for Åsskard. Men, ifølge både den gamle og den nye bygdeboka for Halsa, var Johan Innreiten født 10 år etter bestefar! Jeg finner ingen annen med det navnet. Hans far var Martinus Innreiten, og man kan da tro at det var han som var far til bestefar. Men det stemmer ikke med det som bestemor sa, og det som står i Åsskardboka. Det jeg ønsker å vite er hvem som var min oldefar og hvem som var min tippoldefar. Jeg skulle gjerne ha bekreftet at Johan Innreiten er minst 20 år eldre enn min bestefar, og at Martinus var hans far igjen. Han burde da være født pluss/minus 1825.' Er det noen som kan hjelpe her!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei I averøybygdebok III s 169 står følgende: I 1902 ble Iver knutsen Gjøten gift med Maren Toresdtr. Bøe fra Tuvå under Bøe i Åskard. f 1854 d 1921. Også dette ekteskapet var barnløst, men Maren og Johan Martinussen Indreiten fra Halsa Hadde sønnen Markus f 1875 Markus Johansen Bøe kjøpte garden i !916. Han var født 1875 og g.m. Elen Olsdtr. Åsgård f 1875. De hadde tre sønner Men dette viste du kanskje fra før ? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Har vore innom denne Johan'en i anna sammenheng tidlegare, og kan derfor i alle fall bekrefte at det fanns en person med dette namnet. Johan Martinusson Innreiten var frå plassen Ytter Saksin under Innreiten i Halsa. Han er ikkje med i bygdeboka, men vi finn han i FT1865, med fødselsår ca 1853 (13 år). Foreldre er husmann Martinus Jonson, f. ca 1817 og kona Mali Olsdotter, f. ca 1828.Mali Olsdotter var frå plassen Bukta under Kalset i Bøfjorden. Foreldra hennar var Ola Ingebrigtsen Fostervoll frå Storvollen på Honnstad i Surnadal, f. 1794, og kona Gjertrud Pedersdotter Kalset frå plassen Sjølgjetla (Hagen), f. 1800.Martinus Jonson Saksin var frå plassen Skrøvsetbakkan i Bøfjorden. Foreldra hans var Jo Anderson Drøpping, f. 1769 og kona Mali Pedersdotter Staknes, f. 1774. Dei byksla Skrøvsetbakken i 1799. Kvar desse to var ifrå er usikkert.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Tusen takk til dere begge to, nå ble det ei som ble glad i Brummunddal! Her var det masse nye opplysninger for henne. Hun har kalt dette den store gåten i slekta, så da så! Nå er gåten løst! Mange takk til Bjørn og Erling.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.