Gå til innhold
Arkivverket

[#45766] Oppslag kirkebok Tjøtta/Alstahaug


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tidligere hadde jeg et innlegg hvor jeg etterlyste foreldre til Anne Rasmusdatter f ca 1736 og gift med Ole Andersen f 1933. De bodde på Myren, Tjøtta. LenkeFikk hjelp til å finne moren. Ane var født utenfor ekteskap. Skifte etter moren Anna Andersdatter i 1779 på Kjerringvik.Har funnet en Rasmusdatter døpt 17. feb 1737 i Tjøtta på FS VRI, med foreldre Ane Andersdatter og Rasmus Mogensen. Men i VRI står hun med fornavn Mate. Kan det være feil avskrift? At det skal være Ane? Er det noen som har anledning til å sjekke i kirkebøkene etter Ane Rasmusdatter?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

Hei Hanne LineGode nyheter til deg, jeg har tatt noen kopier av filmrullene for det aktuelle tidsrommet.Først noen ord om hvorfor jeg har dem: Startet slektsforskningen min for ca. 3 år siden med å prøve å lete opp oldefaren min, Arntsberg Pedersen, som flyttet fra Tjøtta til Lofoten og stiftet fammilie der. Den eneste aktuelle i folketellingen 1865 fant jeg på Myren gård, og startet med det som utgangspunkt.Holdt på noen måneder før jeg fant ut at han var feil person, men samlet jo opp noen navn.Skal prøve å tyde/mistyde disse kopiene og legge til nye innlegg etter hvert.Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

Heiægteviede 27.07.1727: Anders Oelsen, Myhren paa Løvøen og Marrit Erichsd.En av fadderne i en dåp i 1727 er Anders Oelsen, Myhren paa Lovøen.En av fadderne i en dåp i 1728 er Anders Oelsen, Myhren.Dåp 29.04.1731, Elie, far Anders Oelsen, Myhren paa Lovøen.Dåp 08.08.1728, Dorothe, far Anders Olsen, Myhren.Dåp 20.09.1733, Ole, far Anders Oelsen, Myhren paa Lovøen. Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

HeiGravferd 1729, Ole Olsen, Myhren paa Lovøen, 73 1/2 aar.Så kommer det en vanskelig en, ser ut til at det starter nederst på en kirkebokside og fortsetter øverst på neste(etter kopiene mine): Dåp 17.02.1737, far Rasmus Mogensen, Halsen. uægte barn: matre(mate?)(mor?) Ane Andersdatter ibid(samme sted: Halsen) så følger et utstrøket ord, på neste side to ord jeg ikke klarer å tyde, deretter følger : Ane(barnets navn), og fadderne etter der igjen. Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

HeiDåp 19.09.1756, Maria, far Ole Andersen, Myra.Har også trolovelsen til Ole Andersen, Myra og Anne Rasmusd., men årstall og dato er dessverre ikke med på kopien.Har også noen kopier fra 1800-tallet, men synes å huske at jeg måtte begynne å skrive av for hånd etter hvert. Kopidelen av mikrofilmleseren hadde gått i stykker. Skal se etter om hva jeg har igjen.Bare si ifra om du vil ha det jeg finner, så skal du få det. Det viste seg jo å ikke være slekta mi.Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Supert!Da har jeg fått bekreftelse på at den Rasmus Monsen som jeg trodde var faren, virkelig er faren. Rasmus Monsen f 1717 d 1786 var sønn av Mons Nilsen og Maria Rasmusdatter som bodde på Halsen. Rasmus bodde senere på Austbø.Tar imot med takk for alt du finner.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hadde Elie Andersdatter døpt 29.04.1731 en tvillingsøster? På FS VRI finner jeg også en Ane Andersdatter med far Anders Olsen, døpt på samme dag.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

HeiSer jaggu meg sånn ut. Det står: N(Navn): Elie, Ane. Ser ikke noe annet som kan tyde på tvillinger.Det er også en Anne, døpt 24.08.1738, far Anders Olsen, Myren.Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan det vare Elie Ane (som et navn)?Den kirkeboka i FS VRI gjelder bare tidsrommet 1714-1737, så da har ikke jeg funnet den siste Ane.Den Ole Olsen d 1729, er det far til Anders Olsen?I FT1701 er det en Anders 11 år på Loføen, sammen med en Ole 18 år. De står sammen med Niels Joensen 80 år.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

Det står et komma mellom navnene, det er sikkert. Når jeg prøver å tyde det som står foran N:, kan det se ut som: Hans 2de(med to streker under de) døtre.Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Pedersen

Jeg gikk ut fra at Ole Olsen var faren til Anders når jeg holdt på med dette.Det var også en Ole Olsen til med adresse Myren,som jeg gikk ut fra var broren til Anders, må lete litt i rotet mitt for å finne ut hvor jeg hadde det fra.Odd P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.