Gå til innhold
Arkivverket

[#45768] Hassel Gulbrandsen fra Nummedal født ca. 1600-1620 Hvem var han?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Heiu. Jeg leter etter en av mine aner. Han var født i Nummedal ca. 1600-1620. Han var gift med Tora Fingolfsdatter og da hadde minimum en sønn ; Kittil født ca 1644. Denne Hassel som enten er Hans eller Johannes tok navnet Hassel da han rømte til Sverige ca. 1644-1655. Køla like over grensen ved Charlottenlund er stedet han slo seg ned i . Enten var han mistenkt for en alvorlig forbryteølse eller så hadde han allerede fått en dom mot seg, derfor rømte han.Kona til Hassel Tora må være død før 1656 for da gifter han seg på nytt med en svensk kvinne.Denne Hans - Johannes - Hassel døde i Køla i 1674. Dessverre står det ikke hvor gammel han var. Men at han er født ca. 1600-1620 tror jeg kan være riktig antagelse.Sønnen Kittil skal være født i Mørene og Flusselbør sogn i Norge. Dette må være feilskrevet.Men Nemmedahl må vel antas å være Nummedal. Flere steder står det at Hassel kom derfra.Noen som kan hjelpe??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan hjelpe med en ordrett og fullstendig avskrift av de aktuelle kildene som knytter ham til Norge. (Med kildereferanse.) Kanskje en full tekstversjon kan fravristes sine hemmeligheter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Da sønnen Kittil dør i 1698 står det i dødsboken at han var født i Norge, men kom etter sin fader , som i skada før mannsdrap hadde rømt til Sverige.Det er hva som presten har skrevet.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

I det første husførhørslengden 1695 - 1700 står det at faren til Olof og Mattis Haslesen kom fra Nemmedahl i Noriget. Det er den samme Hassel som var far til Kittil, eller kiættel som det stod.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nemmedahl kunne være både Nummedal og Namdalen (sistnevnte ble også skrevet Nummedal i en del kilder).Jeg har vanskelig å forstå hvorfor et fornavn skulle endres, siden han (Hesle) jo var i trygghet i Sverige. Foreslår følgende fremgangsmåte: først forsøke og fastslå på nærmeste kalenderår tidspunktet da han første gang er nevnt i kildene i Sverige, og dernest undersøker om han ikke står innført i de norske militære rullene.Kom han over ca 1644, vil jeg gjette på at han var norsk soldat. Og da finnes han i de norske rullene. Kanskje innført som falt eller desertert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg tenkte ikke på at det muligens kunne være Flesberg, jeg var for opptatt av det første navnet. Jeg kjenner til at det har blitt skrevet flere bind bygdebøker fra Flesberg, så jeg vil i første omgang låne dem for å se om det kan stå noe der.Takk for tipset.Hvorfor han skiftet fornavn var vel så enkelt at han ønsket å gjøre svenske av seg. Jeg har blitt fortalt at Hassel er en svensk ord for Hans eller Johannes.Når Kittil dør så står det i dødsboken at han hadde vært i tjeneste på flere gårder og oppført seg overordentlig bra, samt han og kona hadde 7 barn. 3 av dem har jeg funnet, hvorav den ene var min ane.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn. Namnebok (1988) s. 41 og 165, er Hasle er østlandsk variant av Asle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Dette er så morro at jeg ikke at jeg ikke kan la være å dele det med andre. Jeg var i ferd med å undersøke saken da jeg tidligere i dag fikk en hyggelig telefonoppringning fra Tormod, som startet temaet. Her er ganske kort mine konklusjoner: Kittil (ca. 1644-98) var født på Maugerud ('Mørene') i Flesberg ('Flusselbør') i Numedal ('Nemmedahl'). Offer for manndrapet som hans far Asle Gudbrandson ('Hassel Guldbrandsen') kom i skade for å gjøre, var Ola Kittilson, som har fått sine initialer innskrevet på 'Blodsteinen', som ennå finnes på drapsstedet, Aslefet i Flesberg. Tora, Asles første kone, døde på Fekjan i Flesberg i 1704 med oppgitt alder 101 år. Detaljer (og spekulasjoner fra min side) omkring emnet finnes blant annet i 'Flesbergboka' bind 1 s. 127 og bind 2 s. 443ff, (520) og 182-184. Denne dramatiske historia har interessert meg heilt siden jeg som liten gutt hørte den fortalt i gjesleskogen av mor mi, og jeg vil derfor takke deg, Tormod, fordi du har skaffa til veie disse opplysningene som etter alt å dømme oppklarer den eine hovedaktørens videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det stemmer , for 'vår' mann var Asle Gulbrandsen. Født i Flesberg ca. 1610. Takket være tilfeldigheter , stadig leting m.v. har vi nå fått oppklart hvor Asle Gulbrandsen rømte.I følge Flesbergboka 1 så var det i 1652 på Aslefet gård i Flesberg et barsøl på gården. Karfolka hadde fått rikelig å drekke, som det sømte seg i aånne lag. Eit par karar som hadde somla seg utved veggen av huset , gikk på hinnannen med kniv, og før de visste ordet av det, så hadde den ene satt kniven i den andre så blodet sprutet. Da den knivstukne seig sammen ved veggen , og gjerningsmannen skjønte hva han hadde gjordt, kastet han kniven fra seg og la på sprang nedover jordet , og det var det siste folk så fra han. De trodde han hadde druknet i elva, selv om det kom noen for øre at noen hadde sett han senere. Dette var Asle Gulbrandsen som flyktet til Køla.Noen måtte tydeligvis vite hvor han var, da sønnen kom etter. Men Asle var trygg i Sverige da det ikke var noen utleveringsavtaler på den tiden.Jeg har gitt forfatter til Flesbergbøkene den informasjonen jeg har, slik at de blir registrerte.Asle Gulbrandsen bodde på gården Maugerud, inntil han rømte. Kittil var ikke registrert som deres sønn, men det var han .Takker for all hjelp!!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.