Gå til innhold
Arkivverket

[#45774] Hvorfra emigrerte folk fra Sogn?


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Malene Endresdatter Hæreid, født Årdal 1798 og enke etter Ola Wilkensen Hæreid (1802+1852, gårdbruker på Hæreid i Årdal, reiste sammen med datteren til Amerika 14 april 1855 (står det å lese i kirkebøkene for Årdal). For å finne ytterligere opplysninger om hvor hun slo seg ned i Amerika, må jeg vite fra hvilken havn hun reiste ut fra Norge. Hvor var det mest naturlige utgangspunkt for emigranter til Amerika å reise dersom de kom fra Sogn og Fjordane? Kan hende Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Det er vel naturleg over Bergen, at dei i alle fall fekk pass her. Folketelling 1860 og 1870 i USA. Du er vel ikkje så heldig å finna dei i 1880 telling på arkivet. På den tida hadde det sammla seg ein del Vossingar og gjerne Sogningar i Chicago, Ill. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva tror du om denne; kan fet være datteren Kari? Hun var jo i gifteklar alder da de ankom USA, og det var sjelden de gikk lenge ugift. Hun har en datter Malena....Inntil videre limer jeg bare inn indexen:1860 United States Federal Census about Kari Jacobson Name: Kari Jacobson Age in 1860: 20 Birth Year: abt 1840 Birthplace: Norway Home in 1860: Primrose, Dane, Wisconsin Gender: Female Post Office: Primrose Value of real estate: View image Household Members: Name Age Jacob Jacobson 27 Kari Jacobson 20 Malena Jacobson 2 Knudt Jacobson 6.12På samme sted finner jeg denne damen. Kan det være din Malena? Gjengiftet med en enkemann kanskje? Ingenting er enda bevist; men det var da pussig.....Problemet er at iamge'ene fra Census 1860 ikke sier stort mer enn det seom fremgår av indexen. 1860 United States Federal Census about Malin Jacobson Name: Malin Jacobson Age in 1860: 61 Birth Year: abt 1799 Birthplace: Norway Home in 1860: Primrose, Dane, Wisconsin Gender: Female Post Office: Primrose Value of real estate: View image Household Members: Name Age Gunder Jacobson 59 Malin Jacobson 61 Peter Jacobson 25 Gunder Jacobson 21Skal se om jeg finner dem igjen i snere tellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vi ser også at den Synneve Johannesdt. Natvig som er ført før Malene som utflyttet finnes som nr. 163 i passasjerlisten.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror muligheten er stor for at Malenes datter Kari er feilinnført som en Helgesdatter (nr. 25 i passasjerlisten.) Ser man på nr. 23; Inger (Inga) og nr. 24; Malene, er også disse to ført som Helgesdøtre mens de i utflytterlisten er ført som Olsdøtre: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Jeg er svært takknemlig for de mange innspill som her er kommet. Til Arne Solås: Utflyttingslistene viser klart at Malene og datteren Kari 14 april 1855 forlot Sogn og Fjordane (de var bosatt på gården Hæreid i Årdal). Samtidig forlater også en hel del personer ved navn Øyri bygda. Øyri navnet kjenner jeg godt - Malene Endresdatters oldemor var fra denne gården (Øyri eller Øren som den også ble kalt, beliggende i Årdal). Det tyder vel på at disse Øyri-folkene har vært venner eller slektninger som Malene og datteren har reist sammen med. Så var det passasjerlistene for barken Kong Sverre med avgang Bergen 27 april og ankomst New York 4 juli. Avgangen passer svært godt inn i bildet i forhold til utflyttingsdatoen 14 april. I tillegg finner vi her også disse Øren - folkene (som altså bare er en annen skrivemåte for Øyri). Det skulle være underlig om ikke Malene og datteren er med på ferden all den tid hun forlot bygda sammen med disse. Men captain Fischer, eller hvem det nå er, som har hatt ansvar for passasjerlistene må ha vært en rotekopp dersom vi skal si at vi her har bevis for at Malene og datteren var ombord. Da må i tilfelle Malene Ørn??(56 år)være identisk med Malene Endresdatter Hæreid (men alder stemmer eksakt) og Kari Helgesdatter Øren (17 år) være identisk med Kari Olsdatter Hæreid (men også her stemmer alderen perfekt). Jeg tror jeg skal søke litt i bygdebøker/kirkebøkerfor å se om det eksempelvis fantes en datter på gården Øren som het Kari Helgesdatter. Hvis svaret er nei, er det store sjanser for at det er slurv i navneangivelsen i nevnte passasjerlister. Dette er spennende. Til Tor Rustad vil jeg bare si at først får jeg finne damens ankomst til Amerika, så får jeg gå løs på hva som videre skjedde med mor og datter. Men du skal ha takk for svarinnlegget som jeg senere vil gå videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Piro

Jeg har nå foretatt nye undersøkelser relatert til de personer vi finner i nevnte passasjerlister, og her fant jeg virkelig noe oppsiktsvekkende!Malene Endresdatter (som etter sigende reiste til Amerika i 1855) hadde faktisk en datter Gjøron som i 1852 giftet seg med Helge Olsen Øyri (Øren), f. 1831. I bygdeboka står det bekreftende at disse reise til Amerika 14 april 1855. Ser vi i passasjerlistene for avreise Bergen til New York 27 april 1855 finner vi nettopp denne familien: Helge Olsen Øren, 23 år. Gjørunn Øren 24 år. Barn: Ole Helgesen Øren 2 år.Videre i listen finner vi Inger Helgesdatter Øren (12 år) og Malene Helgesdatter Øren (20 år) og disse er helt sikkert identisk med ovennevnte Helge Olsen Ørens 2 søstre som bygdeboka omtaler som Inga født 1842 og Malene født 1834. Deretter kommer som nr.25 på listen: Kari Helgesdatter Øren (17 år) og som nr. 32: Malene Ørn? (56 år). Jeg kan ikke tenke meg annet enn at her er det blitt rot i navneangivelsene og at førstnevnte skal være Kari Olsdatter Hæreid og at sistnevnte er moren, enken Malene Endresdatter Hæreid (f. 1798). Hvorfor de står oppført med navnet Øren kan jo ha sin begrunnelse i at de hadde bopel hos Malene's datter og svigersønn på Øyri (Øren) på det tidspunkt de utvandret. Jeg ser at barken Kong Sverre ankom New York 4 juli 1855, og da må det vel ut fra denne opplysning gå an å finne ut hvor i Amerika familien slo seg ned. Noen som kan gi råd om hvor man i tilfelle bør starte letingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mulig at dette er Helge og Gjøron i 1860: Name: Helga OlesonAge in 1860: 30Birth Year: abt 1830Birthplace: Norway Home in 1860: Clayton, Crawford, WisconsinGender: MalePost Office: Bell CenterHousehold Members: Name AgeHelga Oleson 30Julia Oleson 30Ole H Oleson 7Betsy Oleson 5Malivan Oleson 3Caroline Oleson 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til Arne Solås for de siste opplysningene. Men hvor i all verden har du funnet dette? Har du benyttet en database i USA? Navnene er underlig skrevet og spørsmålet er om Julia Oleson er identisk med Malene's datter Gjørunn. Gjørunn navnet måtte antagelig amerikaniseres. Eldste sønn Ole 7 år passer nå iallefall med den Ole som reiste sammen med foreldrene. Men her gjelder det å trå varsomt, det er lett å bomme! Men hvor er det blitt av moderen, enken Malene Endresdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er hentet fra de amerikanske folketellingene som er søkbare hos Ancestry.com. For å få tilgang til disse må man tegne et abonnement.Her er samme familie i 1870. Her er navnet på Helges kone skrevet Jorand:

bilete2296.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1900 er Julia enke. Ifølge denne tellingen skal hun være født i juli 1830. Vi ser her at immigrasjonsåret passer godt:Name: Julia OlsonHome in 1900: Yellow Bank, Lac Qui Parle, MinnesotaAge: 69Estimated birth year: abt 1831Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: HeadRace: WhiteImmigration year: 1855Household Members: Name AgeJulia Olson 69Richd Halderson 70Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Bjørn.Jeg har dessverre ikke klart å finne noen gode 'kandidater' for Malene og Kari. Det er jo mulig at det er dem Tor Rustad har funnet (innlegg #7) men det kan bli vanskelig å verifisere. Jeg kan ikke gjenfinne dem i senere tellinger, og det er vel også årsaken til at Tor ikke har fulgt opp med flere innlegg, vil jeg tro. Om du er svært oppsatt på å få rede på hvordan det gikk med dem så kan du jo forsøke med å legge inn spørsmål på amerikanske slektsfora.Hadde dette vært folk fra Luster så hadde sikkert Lars E. Øyane kunne besvart ditt spørsmål, men jeg kjenner ikke til hva han kan ha om emigranter fra Årdal. Om han skulle lese dette, så kan han kanskje gi deg noen råd og vink om hvordan du best går frem for å gjenfinne 'dine' folk i Wisconsin. Han har jo lang erfaring med dette.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.