Gå til innhold
Arkivverket

[#45776] Vågå slekter (Nepneset)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

I Lom bygdebok Bind 1 side 70 står det under gården Langøygarden at Imbret Jonsson Garmo (1756+1829) hadde en sønn Jon, f. 1787 som i 1819 giftet seg med Kari Nilsdatter, f. ca. 1796 på gården Nepneset i Vågå. Nevnte Jon Ingebretsen (Imbretsen) ble gårdbruker på Nepneset i Vågå og døde her i 1857. Sønnen Niels (1819+1893)etterfulgte ham som gårdbruker på Nepneset. Men jeg har forgjeves lett etter Kari Nilsdatter som Lom bygdebøker altså sier skal være født på Nepneset. Ved folketellingen i 1801 finner jeg heller intet gårdsbruk i Vågå ved navn Nepneset. Kan hende var ikke gården et selvstendig bruk i 1801? Ved folketellingen i 1801 finner jeg bare 2 piker ved navn Kari Nielsdatter og spørsmålet er om en av disse kan være den Kari jeg søker etter: 1) Kari Nielsdatter, 7 år, bosatt på gården Strand Nordre i Vågå. Far: Niels Friedrichsen, 37, gårdbruker. 2) Kari Nielsdatter, 9 år, bosatt på gården Ulsandet. Far: Niels Gundnersen, 41 år, husmann med jord.Noen som sitter på kunnskap om gården Nepneset og slektene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

G.nr. 95.1 Næpneset Matrikkel 1820 g.nr. 111 (--). Nebnæsset, (umatrikulert) matrikkel 1838 g.nr. 90 (-- / 111). Næbnæset, uten skyld. Ny skyld 1 ort 1 sk. matrikkel 1888 g.nr. 95.1 Næpnesetdette blir ikke noe om slekt, men jeg antar at bruket er bosatt med eget hushold helt fra ca 1700, om ikke enda lenger bakover i tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg har ikkje desse bøkene sjølv, men Ivar Teigum har skreve bygdabøker for Vågå og Sel, og to band har kome;1. Frå dei eldste tider til 1600.2. Frå 1600 til 1907.Det er vel også planlagt at det skal koma eit nytt band i år; 'Vågå i det 20. århundret'.Kan hende står det noko om Nepneset i desse bøkene, men det vert då sikkert mest om sjølve bruket, for det er lokalhistoriske bygdabøker, ikkje slektshistoriske. Anna slektshistorikk for Vågå på prent enn Hougen og Kvarberg (ikkje utgjeve) veit eg ikkje noko om, kanskje andre veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Kari Bakke Storvik, Vågå, har gjeve ut ei bok hausten 2006 som heiter 'På heimveg' som handlar om nedlagte bruk i Nord-Herad. Ho fortel at det var Nils Gundersen Ulsanden som rydda Nepneset, så det er nok dotter hans som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk til mange kreative sjeler som her strakk ut en hjelpende hånd og særlig til Gunvor Tofte (for din opplysning om at Nils Gundersen Ulsanden var den som ryddet Nepneset). I mitt innlegg nevner jeg at jeg ved folketelling i 1801 under Ulsanden fant en Kari 9 år gammel, hvis far het Niels Gundersen, og da ble resten ganske lett. Så her er fortsettelsen, etter det jeg fant på Statsarkivet idag: Kari Nielsdatter, f. Vågå 1792. Far: Niels Gundersen Nepneset, f. Vågå 1761, d. Vågå 1833. Først husmann under Ulsanden gård, deretter gårdbruker på Nepneset i Vågå. Mor: Ragnhild Hansdatter, f. Vågå 1771, d. Vågå 1853. De ble gift i Vågå 1792. Farfar: Gunder Olsen Ulsanden fra gården Svarre i Vågå, f. Vågå 1729 (var 7 år i 1736), d. Vågå 1819. Husmann på Ulsanden i Vågå (han og sønnen hadde hver sin halvpart). Farmor: Kari Nielsdatter fra gården Sannes i Vågå , f. 1727 (var 9 år i 1736) , d. Vågå 1809. Gift: Vågå: 1757 Mors foreldre: soldat Hans Bouyhsen (?) og pike Guri Jørgensdatter (disse var ikke gift). Noen som kjenner til denne soldaten eller andre av forfedrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Soldaten het Hans Bondesen, og er antagelig identisk med Bonde Hansens Drb døpt palmesøndag 1754 i Sel med fadderene: Fredrik Breden, Knut Vangen, Ole Breden, Tora Einangen og Kari Kleivstuen.Faren var nok den Bonde Hansen som ble gift 11. januar 1750 i Vågå med Ragnhild Endresdtr. Causjonister ved vielsen var Østen Kvarberg og Hans Helle.Mer vet jeg ikke om soldatens opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for henvendelsen. Men - er du sikker på at det står Hans Bondesen i kirkeboken (Statsarkivet i Oslo mente det ikke kunne være Bondesen). Kjenner du et slikt guttenavn? Dessuten var Ragnhild Hansdatter født i 1771 og den Hans Bondesen du nevner født i 1754. Da ble han barnefar 17 år gammel. Litt vel tidlig spør du meg! I tillegg var han neppe soldat i sådan ung alder?? Hva skal vi si til dette? Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til (8): Beklager, den så jeg ikke i farten. Det er imidlertid ikke andre Hans Bondesen døpt i Vågå pg etter hva jeg har sjekket ut, så da må denne soldaten være født i et annet prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.