Gå til innhold
Arkivverket

[#45779] Foreldre Andrea Olavia Olsdtr. f. 1853 Arendal.


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Andrea Olavia Olsdtr. f. 15.03.1853 Arendal giftet seg 08.11.1877 i Arendal med Henrik Karenius Tellefsen f. 21.01.1850 i Arendal. Når de gifter seg er Ole Gundersen oppgitt som hennes far. Finner ikke familien i folketelling 1865 eller andre opplysninger om Andreas foreldre. Kan noen hjelpe? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det ei Olavia Andrea Olsdtr. som blir konfirmert i Arendal 14 10/12 år gammel 24/4 1870: Lenke (nr. 26). Alderen stemmer ikke helt med oppgitt fødselsdato i innlegg 1, men det kunne nok likevel være verd å undersøke denne kandidaten nøyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det går fram av konfirmasjonsinnførselen at faren, Ole Andreas Andersen var ungkar og at moren, Oline Mathilde Jobsdtr. var 'pige'. De var m.a.o. ikke gift. Her er vel den samme Oline Mathilde Jobsdtr. som ugift, 33 år gammel tjenestepike i Barbu (rett ved Arendal) i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Fødselsdata for Andrea er fra ekteskapsinngåelsen. Olavia Andrea er født to år senere og på annen dato. Tror dette er to forskjellige personer. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det ser vel ut til å være to forskjellige personer.Jeg finner imidlertid ingen Olavia Andrea Olsdtr konfirmert i aktuelt tidsrom verken i Arendal, Austre Moland, Øyestad eller Tromøy. Kan opplysningen om at hun skal være født i Arendal være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste som kan passe med ca fødselsår jeg finner i Aust-Agder f. i Arendal er samme pleiebarn som Oddbjørn har funnet i 1865: LenkeDet finnes en der Ole Gundersener i naboområder til Arendal, men hvem som er den rette mannen er ikke godt å si?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for innspill. Har problemer med å kople Andrea Olavia og Olavia Andrea sammen. Den første er oppgitt f. 15.03.1853 med Ole Gundersen som far. Den andre f. 01.06.1855 med Ole Andreas Andersen som far. Virker som to forskjellige pesoner, men hvorfor finner jeg ikke Andrea igjen før hun gifter seg? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Mer forvirring: Når datteren, Magdalene, f. 02.03.1886 blir døpt 27.06. samme år er moren Olavia Andrea f. Olsen 1855. Virker som det er umulig å finne en sikker løsning. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom damen er født i Arendal, kan jeg egentlig ikke se andre alternativer. Opplysningene ved vielsen (f. 1753 som datter av Ole Gundersen) er like fullt fremdeles et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Ja disse åpne spørsmål betyr jo at jeg ikke kan 'spikre' noe endelig resultat. Skulle gjerne hatt den dåpen fra 1853. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I hvilken kirkebok fant du datter Magdalene døpt? Jeg lette under døpte i Arendal og fant ingen med det navnet døpt i 1886?Ikke finner jeg henne på FS heller, pussig?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker for all hjelp, flott hvis dåpen fra 1853 kan sjekkes. Er litt usikker på om jeg kan si at resultatet er fastslått. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke se at dåpen til den Olavia Andrea Olsdtr. som ble konfirmert i 1870, er kommet med her ennå. Derfor legger jeg en lenke til den ('uægte' f. i juni 1855, døpt i Arendal 9/9 s.å.): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Magdalene Tellefsen hos foreldre i 1900: LenkeMulig faddere ved hennes dåp kan gi spor. En av dem heter Oluf Olsen, lurer på om det er hans yrke som er sadelmaker?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste sadelmaker jeg finner i området i 1900 , er denne mannen som er gårdbruker og sadelmaker for egen regning? LenkeFaddere trenger ikke være slektninger av foreldrene?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Takker fortsatt for innspill, setter Andrea Olavia/Olavia Andrea på vent til eventuell fødselsdata fra 1853 foreligger. Etterkommere Magdalene (brukte visstnok Magda) har jeg. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest John O. Svenning

Hei og god pinse til alle (litt seint)! Tar frem Andrea Olavia Olsdatter igjen, i håp om at nye opplysninger kan dukke opp. Både ved lysning og giftemål er hun oppgitt f. 15.03.1853. Olavia Andrea oppgitt f. 01.06.1955. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.