Gå til innhold
Arkivverket

[#45781] Lom slekter (Opphaug)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Noen som kan hjelpe meg med opplysninger om en Ellef Nilsen Opphaug, f. 1737, død før 1801? Er han identisk med den Ellef Nielsen Hougen som døde i 1790, 56 år gammel? Var han gårdbruker på Opphaug gård i Lom? Et sted har jeg notater om at han var sønn av Nils Olsen Galde, f. 1692. Hvem var det? Denne Ellef giftet seg i Lom 1766 med Anne Nielsdatter Haugen. Hun kan jeg ikke finne i folketellingen i 1801, så hun må være død før den tid. Noen som kjenner damens opphav, når hun var født og når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Bjørn!Eg ser at bestefar (Jon Kolden) har lenka saman Eilev Upphaug og Eilev 'Hougen' - utan at eg kan veta kva som ligg bak den vurderinga.Dåpsføringa til Eilev, 20. mai 1736:'d: 20. Niels Ødegaardens Drb: Ellef. Fadd: Siver Marsteen, Arne Galde, Lars Wechind, Rønnoug Wechind, Marit Galde, Marit Ødegaarden.'Alle borna i ekteskapet til Anne ser ut til å vere fødde på Storhaugen, så det er nok der han var gardbrukar, og sikkert også årsaken til at han var nemnd 'Hougen' i kyrkjeboka. Alle unntatt Nils f. 1760, han er fødd på Upphaug.Utifrå vigselen ser det ut til at Eilev oppheld seg på Upphaug, og Anne på Vetlhaugen, Anne ført som fødd i 1714. Eg finn ho ikkje i gravferdslistene.Foreldra til Eilev:Nils Olsson, f. 1691, d. 1774. Vigd 1729 med: Marit Eilevsdotter, f. 1712, d. 1743. Båe døydde på Upphaug. Då dei gifta seg var han nemnd Galde, ho Upphaug, og båe med Upphaug som opphaldsstad. Meir om desse kjem i siste bandet av Lom Bygdabok... (eg finn ikkje meir)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Hei Atle Du skal ha takk for dine mange innlegg for å bistå meg med opplysninger om ymse Lom/Skjåk/Vågå slekter. Jeg stod akkurat i ferd med å ringe Kristin Kolden Brandsar (som jeg har forstått er sekretær for bygdeboka Lom) da jeg ser av et av dine svar at du jo er barnebarn av selveste Jon Kolden! Jeg trenger nemlig å vite når siste bind av bygdeboka for Lom vil foreligge? Jeg har behov for det siste bindet til en større anetavle jeg i lengre tid har arbeidet med (gjelder forfedrene til Edvard Garmo f. Lom 1939). Edvard fortalte meg at hans mor Marit Olsdatter Lien (1912+1990) fra gården Storlien i Bøverdalen var en kusine av enten din bestefar eller hans kone. Husker ikke helt. Jeg har trålet kirkebøkene for Lom på kryss og tvers, så jeg tror jeg har fått med meg alt av info som er å finne der. Hvis du er interessert kan jeg oversende anetavlene jeg har utarbeidet så langt for de av Edvard Garmos forfedre som har vært knyttet til Lom. Min private email adresse er bjoepi@online.no Jeg ser helst at jeg sender deg dette privat. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Har eg forstått det rett, så er vel også Edvard etterkomar av Lars Kristensson Storlien, då av hans andre ekteskap? Lars Storlien var bestefar til mi bestemor Målfrid (g. Kolden).Epost oversend!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Hei Atle. Bare noen kommentarer/spørsmål til ditt utmerkete innlegg av 15 januar. Den Ellef Nielsen Hougen som jeg finner blant døde i Lom kirkebøker februar 1790 (54 år) må vi vel kunne ta for gitt er den Ellef jeg konsentrerer meg om. Det passer eksakt med aldersbeskrivelsen, født 1736. Men at kona hans, Anne Nielsdatter, var født i 1714 tror jeg ikke noe på! Her er det vel sneket seg inn en skrivefeil. Skal det være 1734 eller 1744, mon tro?? Far til Ellev, Nils Olsen (1691+1774) kom kan hende fra gården Galde, men endte vel som bruker på Opphaug i Lom (siden han vel ble gift med datteren der på gården)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Til Atle. Glemte en ting. Jo da, Edvard Garmo er oldebarn av Lars Christensen Storlien (1856+1944). Jeg ser at han hadde et ekteskap bak seg da han i 1892 giftet seg med Edvards oldemor Kari Østensdatter Elvesetermoen (1866+1957). Men i kirkeboka for vielsen står det en tilføyelse om at ekteskapet (nr. 1) ble oppløst. Er dette riktig eller er jeg helt på jordet?? Anetavlene sendes deg så snart jeg har oppdatert dem med alt jeg har funnet de siste par ukene. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dette med kva tid Anne Nilsdotter vart fødd: dette kan ein ikkje vete sikkert, men erfaring har lært meg til ikkje å stole på årstala som står i vigselslistene.Jau, kanhende Marit Eilevsdotter var dotter på Upphaug, ja. Det vil vi få vite når neste bind av bygdaboka kjem ut ;-)Ekteskapet mellom Lars og Torø ende ikkje i skilsmål, men i at Torø døydde frå dei tre små borna sine; Gudbrand, Kristen og Anne - Kristen tok over garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.