Gå til innhold
Arkivverket

[#45782] Skjåk slekter (Hole/Holø)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Rasmus Olsen Hole (Holø)1761-1806, var gårdbruker på Hole i Skjåk. Han giftet seg i Skjåk 1784 med Magnhild Larsdatter fra gården Ramstad nordre i Skjåk, f. Skjåk 1765. Jeg har ikke klart å finne ut når denne Magnhild døde. Hun giftet seg på nytt i 1807 med Lars Olsen Eggen. Noen som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Bjørn! Nei, dette har eg leitt etter sjølv også, men eg kan no seie (sjølv om det sikkert ikkje er nokon ny informasjon for deg) at Magnhild og Lars dreiv vidare på Øver-Holø til sonen hennar; Ola Rasmusson (Dokter-Holø'en) tok over og dreiv nokre år til han gav garden over til broren Iver. Eg veit heller ikkje om born i Magnhild sitt andre ekteskap, så om nokon har noko informasjon om dette, eg også eg særs interessert i det!Har du sett etter skifte etter Lars på Holø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Hei igjen Atle. Nei jeg har ikke sett skiftet etter Lars på Holø. Jo, jeg visste at Lars også drev gården. Hva er korrekt navn på gården; Hole eller Holø? Videre må du fortelle meg hva denne betegnelsen på Ola Rasmussen (Doktor-Holø'en) egentlig innebærer. Fungerte han som en slags doktor?? Er det ikke også (i et eller annet blad) skrevet om 'Doktor-Holø'en??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Garden desse budde på heiter Øver-Holø, namngarden Holø er oppdelt i to; Øver-Holø og Ner-Holø; og kanskje nokre småbruk, men det får andre fortelja om. Gardane Hole (to stk.?) derimot, ligg i 'andre enden' av Skjåk kyrkjesokn, dei ligg i området kring Holemork og Skjellkvåle.Dokter-Holø'en betyr at han budde på Holø og praktiserte som doktor for Lom og Skjåk (og Vågå?) om han og virket hans, sjå 'Bygdebok for Skjåk' (andre bandet?) og Ivar Kleivens 'Lom og Skjaak'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.