Gå til innhold
Arkivverket

[#45785] Hvor kan Johan Dornicks enke Margrethe Heggelund f.ca.1702 stamme fra?


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Vi så jo tidligere at Christense Cathrine Hegelund og Chritian Marie Hegelund var faddere sammen til to barn. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=924&personpostnr=7535&merk=7535#ovre>Lenke Lenke Her er dåpen til et av Christense Cathrine Hegelunds barn i 1725, og vi ser at den samme Christina Maria Hegelund også er fadder her. Jeg tror hun er det andre barnet til ACH i Avadsnes.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ifølge bygdeboken for Avaldsnes døde Margrete Edvardsdatter i 1791?, trolig 1691, og sognepresten ble deretter gift med Elisabet Michalsdatter Leigh i 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og da blir det i tilfelle Elisabeth som ble gjengift, samtitg, om det er korrekt, var barna, som han iflg samme bok hadde med Margrete, født senest 1691.Edvard Edvardsens kone var Christine Ottesdatter Schrøder. Der er geistlig skifte etter Margretes far, Edvard, og hennes bror Otte. Fars er en erklæring fra 1684, mens han døde i 1695. Vet ikke helt hva som kan stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

En kommentar til forholdet mellom brødrene Anders og Christen Hegelund: Anders Hegelund fikk kallsbrev som sogneprest i Avaldsnes 6.7.1695 etter avdøde Christen Hegelund.Søknaden fra Anders Hegelund var datert 23.6.1695. Etter broren Christens død søker han om å få overta 'samme lille støche brød igjen, hvorved de mange fattige efterlatte u-myndige børn kunde dog nogenledis conserveris'. Referanse: Norske kongebrev.Christen Hegelund, Avaldsnes, etterlot seg altså mange umyndige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk May,Kan du huske denne opplysningen om at Michel Hegelund skulle være n i et manntall eller skatteliste fra Trondhjem (Hell) i 1645. Oppkysningen skal, i flg mine notater, stamme fra en bok om Figenschog-familien av Hulda Figenschoug.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til May's innlegg # 107;- og Hulda S. FIGENSCHOU skriver fölgende om bror til Anders og Chr.;'Michel Christensen Heggelund f. 16.. Handelsforvalter i Hammerfest. Han var 1685-1688 i handelslaere i Köbenhavn, Hamburg og Bergen. Ble Bergens-borger 7/11 1695 og var forvalter ved Hammerfest Handel 1709-1712. Han er antagelig den kjöpsvenn Michel Heggelund som sloss med sogneprest Hans Mogensen i Hammerfest kirke, og som 17/5 1715 (overfaldt mange finner voldeligen og vilde snart myrt dem)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort kommentar til May's innlegg # 107;- og Hulda S. FIGENSCHOU skriver fölgende om bror til Anders og Chr.;'Michel Christensen Heggelund f. 16.. Handelsforvalter i Hammerfest. Han var 1685-1688 i handelslaere i Köbenhavn, Hamburg og Bergen. Ble Bergens-borger 7/11 1695 og var forvalter ved Hammerfest Handel 1709-1712. Han er antagelig den kjöpsvenn Michel Heggelund som sloss med sogneprest Hans Mogensen i Hammerfest kirke, og som 17/5 1715 (overfaldt mange finner voldeligen og vilde snart myrt dem)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og så var han fadder i Sonstrup sammen med ACH15.11.1685 på Jens Willumsen far: Willum (prest). Faddere: Præstens kone bar. Studiosus Anders Hegelund, Mikkel Hegelund, Anders Torbensen, Maren Sørens24.01.1686 på Ellen Thuesdatter far Thue Troelsen. Faddere: Præstens kone bar. Mikkel Christiansen Hegelund, Anders Bentsen, Hans Mortensen, Birthe Jens Olsens, Maren Sørens 29.04.1686 på Christine Ditlevia Christiansdatter Hegelund far Christian Hegelund, sognepræst, Faddere: Gertrud magister Hanses bar. Mikkel Hegelund, Thomas Mogensen, Hans Larsen, Mogenses kone i […………] mens ACH var fadder så sent som 16.3.1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi vet jo ikke hva som skjedde videre med CCHs sønn Christian Ditlev f 1679 i Sonstrup. Denne setn i dåpsprotokollen 'Gud lade denne unge gren grønnes i alle christelige dyder' betyr vel ikke at han døde.Dersom hovedpersonen i denne tråden, Margrete Chr.dtr Hegelund virkelig var f ca 1702, så kan hun altså, så langt som vi vet, ikke være dtr av CCH, men kanskje hun varhans barnebarn, dtr av CDCH f 1679, og da har vi jo også forbindelsen til Avaldsnes.Jeg har tatt globale søk etter CDCH, men kan ikke finne han i noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

CDCH døde nok i 1679 og en bror ble oppkaldt og døde 18 uker gml. 1685. Kan ikke se han døpes i Sonstrup. Man kan gå utfra det ble født flere barn i Avaldsnes og kanskje også i Lødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Arnfrid: Til ditt spørsmål (108) vet jeg dessverre ikke hvor Michel Hegelund kan ha vært nevnt. I koppskatten 1645 for Trondheim er han ikke med. Hulda Figenschou kan heller ikke være kilden, for hun har satt spørsmålstegn ved Trondheim: ... prest først i Ebeltoft, senere i Trondheim? ...Det er kanskje han som er nevnt som 'Mikkel Hegelund' i Mønstringsrulle over borgerskapet i Viborg 1624' som du har vært inne på i en annen Hegelund-debatt. Men vi bør vel sette spørsmålstegn ved Christen Sørensen på samme liste, all den stund slektsnavnet Hegelund mangler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,Leitet litt, og da finner jeg at det er en nettside sosialklubben.net som oppgir Hulda Figenschou, Slekten Figenschou (Gjøvik Trykkeri A/S 1987), som kilde vedr denne anen:'Michel Kristensen Heggelund, født ca. 1600 i Ebeltoft, Jylland, Danmark, død i Trondheim.'Men jeg lurer på om opplysningen om at Michel Christensen var funnet i en skatteliste fra 1645 stammer fra den noe opphetede debatten i fjor og da muligens fra Tore Nygaards nettsted. Men jeg er slett ikke sikker.Ad Christen Sørensen Hegelund;Biskop Peder Jensen Hegelund i Ribe er tolket slik i sine «Almanakoptegnelser»: 15.04.1589: «Christen, Søffren Mortenssøns Hegelunds søn aff Wiborg, vaar her oc skulde til Leipzig». Hvordan kan dette alt forstås?For i fortegnelsen over 'Danske og Norske studerende i Leipzig, 1409-1660' er han ikke med. Den eneste Christen Hegelund som er nevnt der er Christianus Heggelius i 1561, som da må være en Christen f ca 1540, vil jeg tro, og da har vi vel Christen Jensen Hegelund, bror til biskopen. De andre Hegelundene som er nevnt som studenter i Leipzig er Peder Jensen og Jørgen Jensen, begge i 1564. Så da ser det ut for at disse tre er brødre. (Kilde Kirkehistoriske samlinger) Så er der en Christian Hegelius (Christen Mortensen Hegelund) i Padova, Italia, i 1573. (Kilde: Danske studenter i Italia) A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Fra den 'opphetede' debatten i fjor ser jeg et innlegg fra Michael Foslie hvor kan skriver 'Mikkel har jeg forgjeves ettersøkt i både danske og norske prestefortegnelser. Har sett et notat om at han skal være registrert i et skattemanntall 1645 med bosted Hel i Nord-Trøndelag, men det har jeg ikke sjekket på Riksarkivet ennå'. Dessverre står det ikke noe om hvor dette notatet er funnet.At Christen Sørensen Hegelund skulle til Leipzig i 1589: jeg har ikke reflektert over tidligere om det skulle bety studier der.Den Christen Mortensen Hegelund som var i Padova i 1573 kan kanskje være samme mann som var i Prag 1565 og i Leipzig i 1566? (Peder Hegelunds almanakoptegnelser). Siden han var fra Viborg er vel faren rådmannen i Viborg Morten Christensen Hegelund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Dette skriver D. Thrap om familieforholdene til brødrene Christen og Anders Helegund: 'Christiansands Stifts prester i det 17. aarhundre': Om Christen Hegelund (utnevnt 13. april 1689, død 1695): Han var gift med Anna Olufsdatter Hinne og efterlod foruden Enken følgende umyndige Børn: 1. Ditlov, 2. Johanne Maria, 3. Kirsten, 4. Elisabet Anna.Anders Hegelund: utnevnt 6. juli 1695, magister 24 mai 1702, provst i Karmsund 1708 og døde 1710. Gift 1) Margrethe, datter av konrektor Edvard Edvardsen i Bergen. Hun må være død i Slutningen af 1701, da han 31. Dec. 1701 fik kgl. Tilladelse til at holde samfrændeskifte etter hende. Han havde med hende Børnene: Edvard Anderssen og Christine Cathrine Andersdatter. De arvede efter sin Moder 600 Rdlr. 2) 5. Nov. 1702 med Elisabeth Leigh, Datter af Lektor Michael Leigh og hans første Hustru Christine Seehusen. Det sees ikke, om han havde Børn med hende. Paa Skiftet efter ham 6 Juli 1711 omtales kun hans Børn af første Ægteskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Den 22. desember 1720 døper gjestgiveren Lars Holm på Høyevarde i Avaldsnes en sønn, Peter Christian, og da stiller svigermor til sogneprest Claus Clausen Munkeberg opp som fadder. Sognepresten skriver: ”Min kones moder Madam Mette Jørgen Christens bar det”.Nederst på venstre side. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1721, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 119: Synes også jeg ser en Kirstine Heggelund som fadder? Hun kan vel isåfall kanskje ha vært den s.s. Christine Ditlovia Christensdatter Hegelund (29 Apr 1686-), jekteskipper ca. 1702 Jørgen Christensen Hegelunds (ca. 1683-) halvsøskenbarn? Isåfall var det kanskje han som var g.m Madam Mette og døpte denne sønnen Peiter Christian?Men står det virkelig ”Min kones moder Madam Mette”?Claus Clausen Munkeberg skal ha vært g.m. Mette Kristine Christiansdatter Ruberg. Isåfall skal det kanskje stå min kiere kone istedet? (Hans kones moder skal såvidt jeg kan se ha hett Else Raphaelsdatter Lund). Hvis det da var han som viet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 119:Synes også jeg ser en Kirstine Heggelund som fadder? Hun kan vel isåfall kanskje ha vært den s.s. Christine Ditlovia Christensdatter Hegelund (29 Apr 1686-), jekteskipper ca. 1702 Jørgen Christensen Hegelunds (ca. 1683-) halvsøskenbarn? Isåfall var det kanskje han som var g.m Madam Mette og døpte denne sønnen Peiter Christian?Men står det virkelig ”Min kones moder Madam Mette”?Claus Clausen Munkeberg skal ha vært g.m. Mette Kristine Christiansdatter Ruberg. Isåfall skal det kanskje stå min kiere kone istedet? (Hans kones moder skal såvidt jeg kan se ha hett Else Raphaelsdatter Lund). Hvis det da var han som døpte gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Har letet opp endel opplysninger angående slekten Dornich.Som dere ser nedenfor kaller faktisk Johan Christian Dornich en av døtrene sine for Catharina Johansdatter Heggelund. Dette i kombinasjon med fadderen Catharina Heggelund 1736 (innlegg 1)må jo sterkt peke i retning av at en nær slektning hadde dette navnet.Angående Christian Dornichs borgerskap:Chiristian Dornich som er barnefødt på Stor Hamar på Hedemarken og nu har lært parykkmaker handtverket begierte at vinde sitt borgerskap og som hand produserte lerich Kaastrups billedhuggers reverse og caution for hans lærebrev så ble han antaget og aflagte sin borgerlige troskab.Johan Christian Dorniks barn og ekteskap:Trolovet 19/8 1753 i Trondheim Domkirk Matros Johan Christian Dornich med pike Kirsten Povelsdatter. Forlovere Hans Høyer, Anders MøllerDøpt i Trondheim Domkirke 8/11-1753 Johan Christian Dorniks sønn Christian. Faddere Johan Sliemann, Tørres Sliemann, Ole Kruse, Anna Margrethe Pedersdatter, Susanna Catharina DornichDøpt i Trondheim Domkirke 30/8-1755 Johan Christian Dorniks sønn Povel. Faddere Johan Henrik Turban, Philop Jordan, Ole Pedersen, Didrikka Tostensdatter, Johanna Catharina DornichTrolovet i Vår Frues Kirke 18 januar 1759 enkemann Johan Christian Dornech undertoldbetjent i Romsdalen der fremviste skiftebrev etter sin første kone Kiersten Paulsdatter og Guri Pedersen FossDøpt 1759 i Haram kirke på sunnmøre Johan Christian Dornichs datter Kirstine Margrethe. Faddere var Sæbjørn Toresen Rogne, Ole Hansen ibd, John Sæbjørnsen, Paul Andersen Rognes qv, Ane Friksdatter, Sjur myklabust og Berthe Rasmusdatter.Døpt ca.1765 Marthe Johansdatter Dornich har foreløbig ikke kunnet finne henne døptDøpt 12 april 1767 i Statsbygd Johan Dorniks sønn Eleazar. Faddere Rasmus Neb, Jens Sørvigsøen, Jens Krognes, Marit Nebb, Berit Sørvig.Døpt 29 januar 1770 Domkirken Trondheim Johan Dorniks sønn Hans Jakob Klyver. Faddere Karen Dyrdal, Ane Lisbeth Stabel, Golla Olsdatter, Gotfried Hartmann, Jørgen Pipert, Andreas Pipert.Døpt 13 oktober 1772 Domkirken Trondheim Johan Dorniks datter Catharina Heggelund. Faddere Berethe Margrethe Wibe, Madam Nymann, Anna Maria Jensdatter, Ole Dyrdal, Lars Stabel, Claus Petersen Horn.Det har også muligens vært en Ane Elisabeth Dornich født ca.1768 eller ca.1772 Elisabeth Dornich 29 år nevnt i Trondheim 1801 og Ane Lisbeth Dornich død 26.05.1837 som skal være født ca.1768.Johanna Catharina Christiansdatter Dornik:Beitstad Nord Trøndelag 17 juli 1771 ekteviet Monsr. Peter Christian Klyvert med madselle Johanna Catharina Dornik.Susanna Catharina Christiansdatter Dornik:Kristiansund kirke 22/1-1759 ekteviet Susanne Catarina Christiansdatter Dornik.Døpt i Borgund kirke 19 januar 1762 Hans Jakob Kluvers sønn Jakob Ludvig. Faddere Jochum Friedrich Gerken, Abraham Holtermann, Eskild Abel, provsten her Meldahls hustru Ingeborg Grøn bar barnet, Petter Wessels hustru Barbro Henrikka Schrøder, Else Lund Meldahl.Døpt i Borgund kirke 1 april 1763 Hans Jakob Klyvers sønn Jakob. Faddere Iver Høgh, Ole Honningsdal, Mats Abelset, Sorenskriver Falchs hustru Christine Margrethe Hagerup bar barnet, Thomas Hammonds hustru Ingeborg Lyng.Begge disse siste barna døde bare noen uker gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Til (120):Bygdeboken for Avaldsnes I sier følgende om sogneprest Claus Clausen Munkeberg og de to konene hans:” 1711-1732 Claus Clausen Munkeberg, d. 1732, son til Claus Nilssen og Sofie Clausdt., prestefolk på Fyn. G. 1 m Mette Kristine Christiansdt. Ruberg, d. 1716, dotter til prest i Borgund Christian Fr. Ruberg og kona Else Lund, fortel Lars Skadberg (sogneprest i Avaldsnes). G. 2 m Sissel. Born 2. ekteskap: a. Jørgen, f. 1719, til Bergen, b. Klaus, f. 1720, d. 1729. c. Anna Marta(?), f. 1722. d. Nils Kristian, f. 1723. e. Sofie, f. 1724. f. Klaudiane Cecilie, f. 1729. g. Mette Kristine, f. 1732.Claus Munkeberg vart dimittert frå Odense 1696, vart kappelan i Slangerup nord for København i 1707, men året etter vart han skipsprest, og i 1710 var han prest på Orlogsskipet ”Danebrog”. Ei av døtrene hans skal ha vore gift med Jørgen Tomassen i Kopervik. Om dødsåret til kona er rett, må han ha vore gift opp att. I 1734 stevnte Sissel, sal. Claus Munkebergs, Jørgen Andersen Storch, for 36 rd i lånte pengar og rentar. Ho må ha vore mor til dei sju borna.”Dersom det som står i bygdeboka er rett tror jeg det er de ukjente foreldrene til Sissel som nevnes i barnedåpen fra 1720, men kanskje jeg mistolker ”kiere ” for ”kone”.Den 19.11.1719 døper sognepresten sønnen Jørgen og da tror jeg det står: ”Jørgen efter hans morfader. Hans mormoder ?...? Mad: Mette Mors?? bar det”??Øverst høyre side:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1764), Fødte og døpte 1720, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Har følgende fra Digres arkiv på Statsarkivet Trondheim:1702 (Camen?) i Troms Christen Christensen Heggelund 27år og Christen Christensen 1år.1702 Skougsund i Troms Torstein Christensen Heggelund 30år1702 Helgø i Troms Søfren Mortensen Hegelund 62år med barna Anders 29år Søren 28år Christen 25år1702 Karlsø Troms Michel Jensen Hegelund 39år med barna Jens Michelsen 4år Didrik Michelsen 1år1702 Dåfjord Troms Morten Christensen Hegelund 36 driver Handel. Ellers fann jeg hos J.Gløersen 'dødsfall i Norge 1763-1825' Cathrina Hegelund (gammel jomfru) død på Svorkmo bergplass 19/4 1784. Hun drev i mange år en liten handel. Så langt har jeg ikke funnet henne innført i kirkeboka for Svorkmo. Litt merkelig.Denne Catrina Heggelund finnes igjen i ekstraskatten 1762 for Orkdal se Lenke.Jeg vil sannsynlighvis ha god mulighet for å sjekke på Statsarkivet i Trondheim de to neste ukene hvis det er noe konkret, som ønskes sjekket opp der. Det vil da først og fremst si informasjon fra Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland.Ellers ønsker jeg å takke alle som så langt har bidratt til tråden. Det er imponerende mye informasjon som er kommet frem etterhvert. Litt synd at det kan se ut som mesteparten av Heggelund slekta stort sett er å finne utenom Trondheim Statsarkivs område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som er særdeles viktig i forhold til Trh er om man kan klare å finne ut noe om Skjervøykongens angivelige far: Mickel Christenson Hegelund Prest Trondheim (ca. 1600 Ebeltoft-ca. 1660 Trondheim) se mer her LenkeVi vet ikke om han virkelig har eksistert, men bakgrunnen for at man har antatt det er en opplysning i Danmark om at Hegelund-slekten på mannssiden opphørte da brødrene Michel og Morten Hegelund flyttet til Norge. De var angivelig f i Ebeltoft ca 1600.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.