Gå til innhold
Arkivverket

[#45786] Erikka Susanna Olsdatter fra Tranøy.


Gjest Gunnlaug Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnlaug Nilssen

Erikka f. 1843 i Tranøy og datteren Jacobine f. 1871 i Reisen S oppholder seg i 1875 hos Anders Larsen på gården Høgmoe i Skøelvdal. Erikka er tjenestejente der. Jacobines far skal ha vært Jakob Martin Lindersen/ Jacobsen. De var ikke gift. Etter 1875 har jeg ingen spor etter mor og datter. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hvis du ikke allerede har gjort det boer du soeke paa FT 1865 for Tranoe i Troms. Der finner du mye rart som du maa arbeide videre med. Skoelvdal maa vel vaere en feilskrift for noe ?Beklager at min maskin i England ikke kan skrive ae, oe aa men du forstaar det vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnlaug Nilssen

:-) takk for tips, i 1865 var Erikka tjenestejente i Trondenes. Hun finnes ikke 1900, heller ikke datteren. Da må de vel begge være døde, men hvor, når og hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Kan dette være den rette Jacobine?Lenke Jacobine skal være født i Sørreisa, men finner ingen dåpslister i kommunen for den aktuelle perioden. Du vet ikke hvem som er hennes far?Mvh Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnlaug Nilssen

Hei. Nei det er nok ikke riktig Jacobine. Min Jacobine sin far var Jakob Martin Lindersen/ Jacobsen. Han var født i Lenvik, bosatt i Sørreisa rundt 1900, er da gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnlaug Nilssen

Tusen takk. Erikka og datteren forsvinner liksom ut av historien. Kanskje et eventuelt dødsfall kan finnes i kirkebøker fra Sørreisa? mvh Gunnlaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Hva med denne Jacobine? Lenke Hadde jeg nå bare funnet vielsen deres i Målselv eller Lenvik, har ikke funnet den i Sørreisa eller Dyrøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

sjekket litt på Jakobs foreldre og dermed ble resultatet at den Jakobine jeg fant ikke er den aktuelle.Jakob Martin hadde en eldre bror som de kalte Jakob Lind Lindersen f. 13041841 dpt 30051841 trolig død før 1844.Jakobs far var fra Tronheim (farfar Claus Lindert) og moren (Morfar Johannes Hovland) var fra Bergen de ble gift 29091844.Erikas mor var fra Nergård i Bjarkøy nr. 483 s. 112 barn nr, 2. for de som har Bjarkøy bygdebok.Kan sjekke Søreisaboken i morgen hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnlaug Nilssen

Hei og takk for mer hjelp. Erikka og datteren Jacobine fant jeg ikke i Sørreisa bygdebok. Men jeg har funnet litt mer de siste dagene: Jacobine Elise Jacobsdatter ble konfirmert på Bjarkøya i 1887. Erikka fikk et barn til Olaf Oscar Henriksen. Født på Bjarkøy i 1876, død 1884. Hans far var skomaker Henrik Mathisen fra Happaranda. Men lenger kommer jeg ikke ! Finner ikke damene i 1900, ergo må de være døde eller utflytta fra Norge mellom 1887 og 1900. Leting i emigrantlister, utflyttede, døde osv har ikke gitt noe resultat ennå.Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.