Gå til innhold
Arkivverket

[#45792] Trossamfunn 'Kristi Menighet' i FT 1900 - kjenner noen denne kirken?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg lurer bl.a. på om dette trossamfunnet brukte voksen-dåp, jeg finner ikke de 2 yngste barnas dåp i kikebøkene. LenkeFinner heller ingen informasjon om trossamfunnet på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Opheim

Jeg skrev Kristi Menighet på Kvasir, og fikk opp mye om denne menigheten. De praktiserer voksendåp fordi de mener at små barn ikke er syndere. Vet ikke hvordan jeg lager lenke, så derfor må du heller skrive inn menighetsnavnet på kvasir.mvh Britt Opheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Dette er om menigheten i FredrikstadKristi menighet er en evangelisk frimenighet som har virket i Fredrikstad siden slutten av 1880-årene. K. var den første «døpermenigheten» i Fredrikstad. I 1924 oppsto en strid i menigheten p. g. a. baptistsamfunnets sterke innflytelse. Dette førte til et oppgjør i 1925 hvor man oppløste Kristi Menighet og dannet Fredrikstad Baptistmenighet. Den gruppen som ikke ville gå med på dette, og som mente at de var K., fortsatte virksomheten i leide lokaler frem til 1930. K. ble ordnet på ny i 1934 med 22 medlemmer. For tiden har menigheten ca. 300 medlemmer og tilhørige, hvorav 185 i fullt medlemsskap. K. er en selvstendig, uavhengig og upartisk evangelisk menighet. Den ledes av eldste sammen med forstander. Både eldste, forstander og tjener (diakoner) velges av et menighetsmøte hvor alle medlemmer har stemmerett. Apostlenes og profetenes skrifter slik de foreligger i Bibelen, er menighetens regel og rettesnor for lære og liv. Menigheten praktiserer dåp av troende ved full neddykkelse. Småbarn blir av foreldre som ønsker det, båret frem for menigheten til velsignelse. For medlemskap forutsettes personlig tro og dåp i den treenige Guds navn og en livsførsel som sømmer seg for en kristen. K. har i dag mange aktiviteter. Det er møter hver søndag formiddag og kveld og en hverdagskveld. Man driver søndagsskolearbeid, juniorarbeid og ungdomsarbeid. Menigheten har mange sangkrefter, og sangen har stor plass på møtene. En av menighetens unge familier er utsendt til Japan i misjonens tjeneste. I tillegg støtter menigheten også misjonærer i India.(J. U).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.