Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tore Granly

[#45794] Norsk tomme på 1800-tallet

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg mener å ha hørt at når vi brukte tomme og fot som måleenhet i Norge så var ikke de helt like som den engelske inch og feet. Er det noen som kan fortelle meg lengda på en tomme på 1800-tallet.mvh 2re

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Mulig du kan få noen opplysninger her? LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Granly

Takk skal du ha.En tomme var den gangen 2,615. Så da ble personen på 63' 'plutselig' ca 4.5 cm høyere, men fortsatt ikke store karen.mvh 2re

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Håkon Christiansen

Lengden av en tomme, 2,615 cm, er vel basert på den Rhinske alen, som var på 31,38 cm i dagens mål. Men dette systemet ble i Danmark revidert av Ole Rømer, som i 1683 fastsatte at: 1 fot = 12 tommer = 314,07 mm. 1 alen = 2 fod. 1 miil = 12000 alen. Lenke Originalmålet ble oppbevart i København og var gyldig mål i Danmark i allefall til 1820. Hvordan denne endringen slo igjennom i praksis i Norge kunne vel variere, det vet jeg lite om, men vi var jo underlagt Danmark, så noe må det vel ha slått igjennom? En tomme skulle etter denne revisjonen være 2,61725 cm. Rundt 1800 (Napoleonskrigene) ble det stilt krav til norske dragoner (ved sesjon) at de måtte være sjællandske 62 tommer høye (som vel er det gamle målet), det vil si 1,62 meter. De listene jeg har sett viser at de såvidt holdt seg innen målet, 62-63 tommer var tydeligvis det 'normale', altså 1,62 - 1,65 meter. Ikke veldig høye, men det var vel normallengden på småkårsfolk, det ser vi også av skuvsengene, selvom de nok sov mere oppreist enn vi gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Jarl Runde

'Ein tome på ei nase gjer mykje!', heiter det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.