Gå til innhold
Arkivverket

[#45796] Johan Halvorsen, Blomdal, f. 09.12.1852. og Otilie Marie Knudsen, f. 29.09.1856


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Johan Halvorsen, Blomdal, f. 09.12.1852. Torp, Dalsland, Sverige. G.m. 20.05.1877, Otilie Marie Knudsen, f. 29.09.1856, døpt i Horten. Er interessert i anene til begge personene.Mulig at far til Johan flyttet til Norge med familien. Navnet hans er Halvor Person, iflg. kirkeboka ved giftemålet til Johan og Otilie.Hvis jeg har funnet rett Otilie i Kirkeboka for Horten, så er hennes foreldre Knud Thorsen og Anne Dorthea Christensdtr., og hun er døpt Otelde? Noen som kan bekrefte eller korrigere dette navnet?Er interessert i anene til disse to personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Er enig i at det er en 'i' og ikke en 'e' og da blir det 'Otilde'.Fødselsdagen til Johan er selfølgelig 7. des. Det var en skrivefeil fra meg med 9ende.Jeg har dette fra før, men takk så langt, så spørs det om en kan finne lengre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke kjent i Sverige, men jeg synes det står at Johan er født i Ry sokn i Dalsland. Kanskje en forespørsel i Anbytarforum kan hjelpe deg videre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Har ikke forsøkt Anbytarforum enda, har vært opptatt med noe annet.'Dette bør være Ryr.' Er det ett sted i Sverige eller i Vestfold. Tror at både Johan og foreldrene er født i Dalsland og er flyttet til Vestfold. Etter det jeg har forstått så var der en del svensker som bosatte seg i Vestfold, på 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Hej! Sökte lite på olika Ryr som det finns flera av i Dalsland /Älvsborg. Under Valbo-Ryr i födelsebok C:4 1825-1860 sid 153 fann jag följande som kan stämma på Johan:Johannes född 1852 7/12, döpt 8/12. Föräldrar Bonden Halfvord Persson och dess hustru Sara Maria Hansdotter, 30 år. Boplats EllnebackenHusförhörslängder mellan åren 1832-1860 saknas och i 1861-1865 saknas gårdregister. Men i HFL A:I 13 1866-1870 sid 295 finner jag familjen på Ellnebacken. Alla är föddda i RyrEgare Halfvor Persson f 16/7 1815Hustru Sara Maria Hansdotter f 13/11 1822Son Carl Petter f 7/6(?) 1851Son Johannes f 7/12 1852Dotter Amalia Christina f 10/12 1854Son August f 8/3 1857Son Adolf Ludvig f 1/10 1859Dotter Mina f 19/9 1862Dotter Augusta Sofia f 11/6 1866MVH Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Eva (innlegg 9) Tusen takk for avklarende opplysninger. Det er nok rett person også. Er jeg rett når jeg tror Valbo-Ryr ligger ca. 20 km (luftlinje) nord om Uddevalla, og at Ellnbacken også er i dette området?Tror du det kan være noen mulighet å finne giftemålet til Johannes's foreldre. Er dette noe jeg har muligheten til å søke på selv (svenske databaser)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Jag söker via scannade kyrkoböcker på Genline. Det är väldigt spännande att läsa orginalhandlingarna. Dessvärre är det inte fritt utan man får ta ett abonnemang. Läs mer om det på www.genline.seValbo-Ryr ligger helt riktigt norr om Uddevalla, i Munkedals kommun. Det finns en del historik att läsa på sv.wikipedia.org/wiki/Valbo-Ryr.I Rosenbergs Geografiskt statistiskt handlexikon från 1882 har jag fått följande uppgift: Ryr eller Norra Ryr i Elfsborgs län, Valbo hd (härad). Sn (socken) i sydvestligaste Dalsland vid gränsen till Bohuslän kring Valboån eller Munkedalselfven, hvilken här genomflyter Viksjön. 0,778 qv.-mil, hvaraf land 0,720 eller 16,669 tnld (tunnland), 20 3/8 mtl (mantal), 940 inv. (invånare), 567.700 kr. fastighetsvärde. N. och s. delarne äro i allmänhet obeodda, skogiga fjälltrakter och nästan alla gårdarna ligga i sns (socknens) midt vid de nämda vattendragen. Större gårdar äro Vågsäter, Flatebyn, Ryr, Elnebacka och bostället Strömmesäter. Herrgården Ryr ligger vid kyrkan på Viksjöns n. sida och omfattar Ryr 1 mtl, Backa 1/2, Presterud 1/8, Enkelsrud 1/4 och Lilla Ryr 1/8, tillsammans 2 mtl, tax. 48.500 kr., tegelbruk 500 kr. Vid Hattefjäll är gästgifvaregård. Sn är annex till Torp, som har poststationen Hedentorp.Elnebacka. Gård i N. Ryrs sn, Valbo hd, Elfsborgs län, vid Viksjön. Utgör med Holm 1/4 mtl tills. 1 1/4 mtl, tax 30.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Jag har funnit Johannes föräldrars födelse i Valbo-Ryrs födelsebok C:2 1766-1825 sid 345 resp 408.Halfvord från ..(svårt att tyda men tror det står Torud), född 1815 16 juli, döpt 17 juli. Föräldrar Per Larsson och Börta Andersdotter 36 år.Sara Maria född 1822 13 oktober (tror jag), döpt 14. Oäkta. Mor Anna Kajsa Olofsdtr Ekström 29 år. BorghagenI Rosenberg står: Torrud. By med qvarn i N. Ryrs sn Valbo hd, Elfsborgs län, vid Viksjön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Per Larssons familj hittar jag i HFL AI:4 1826-1826 sid 61 och AI:5 1826-1831 sid 81 under Torrud 1 Frälse.Per Larsson f 1858 i Högsäter. Hustru Börta Andersdtr f 1780 9/3. Son Olaus f 1802 9/7. Doter Christina f 1804 13/4. Son Andreas f 1806 2/5. Son Halfvord f 1812 8/5, död 1814. Son Halfvord f 1815 16/7 i Ryr. Dotter Kajsa f 1819 11/7 i Ryr. - Jag har svårt att tyda allas födelseplats. Kan hända att någon siffra blivit feltolkad Tillägg: I HFL AI:13 1866-1870 sid 327 under Torrud 1 Mtl Frälse står Änkeman Andreas Persson f 1806 2/5, Kyrkovärd. Så Andreas bor kvar på födelsegården. - Son Johannes f 1842. Dotter Beata f 1845, död 1869. Dotter Cajsa f 1847, död 1869. Son Fredrik f 1850.Det finns säkert mer intressant att hitta i kyrkböckerna. MVH Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(Innlegg 13)Det er vel en skrivefeil i Per Larsson's fødselsår, du skriver 'Per Larsson f 1858 ' hans hustru er 'Börta Andersdtr f 1780 9/3.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Ja, visst är det ett skrivfel! Per Larsson är född 1758 och inget annat. Han är ju far till Halfvord som är född 1815. Fint du såg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Halfvord Persson, dør 31.07.1879 i Torrud, Valbo-Ryr, og er da innført som 'Arrendator'? Hans bror Andreas Persson dør 25.07.1874 i Torrud, Valbo-Ryr, og er innført som 'Hemmansægare'? Noen som kan forklare hva de to ordene betyr?Har også funnet en grei søkbar database for kirkebøker i Sverige, og den er gratis. http://www.slaktdata.org/search/index.php?p=list

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Hemman är en äldre benämning för en jordbruksfastighet. Hemmansägare är en bonde som äger (eier) sin gård och jordbruksmark. Som sådan räknades han förr som skattebonde och måste betala skatt till kronan = staten.Arrendator arrenderar, hyr (leier) jordbruksmark av markägaren.MVH Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Pettersson

Jag var inne och kikade på Släktdata. Väldigt bra sökbar databas som kompletterar orginalhandlingarna. Den täcker dock bara vissa församlingar. MVH Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.