Gå til innhold
Arkivverket

[#45803] Toten - Bygdebok


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Det gjelder om der står noe om Peder Johannesen f. 1738 på Hammerstad d. 1791 på Hammerstad og hans gård og om hans aner. Peder var gift med Mari Nilsdatter f. 1740 på Forlund (Faarlund?)d.7 apr 1822 på Hammerstad. De hadde disse barna: Johannes, Johanne, Niels, Pernille, Johannes og Pernille. Slik jeg har forstått det ligger begge disse gårdene i østre Toten. Er det utgitt bygdebok for østre Toten? Takk for hjelp!Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan være Hammerstad i Hoff, også i Østre Toten. Jeg har selv slekt fra den gården og skal sjekke notatene mine om jeg kan bidra.Jeg skal også sjekke vedr. Fårlund, har mye slekt fra disse gårdene. Ellers ble en av Fårlund-gårdene behandlet i et nummer av Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift for ca. 10 år siden.Har du vært i kontakt med Toten Økomuseum på Kapp? De sitter på et veldig fint gårds- og slektsarkiv for Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Nils Torstensen Faarlund 1703 - 1748, g 1732 m. Ragnhild Paulsdtr. Amundrustad 1708 -1781 . Datteren Mari f.1734, g. 1762 m Peder Johannessen Hammerstad. (Tidsskrift for Vestoppland Slektshistorielag nr 2 / 1996 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Nils Torstensen Faarlund 1703 - 1748, g 1732 m. Ragnhild Paulsdtr. Amundrustad 1708 -1781 . Datteren Mari f.1734, g. 1762 m Peder Johannessen Hammerstad. (Tidsskrift for Vestoppland Slektshistorielag nr 2 / 1996 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er nok Hammerstad i Hoff, ja. Jeg stammer fra Nils Torstensen og Ragnhild Paulsdatters eldste datter Anne f. 1732, som også havnet på Hammerstad.Peder Johannessen Hammerstad skal ganske riktig være f. 1739 og død 1791 etter mine notater, og de kommer vel i sin tid fra Neumanns stamtavler på Toten Økomuseum. Jeg lurer på om 'Johannessen' kan være 'Jonassen'? I mine notater står det nemlig 'Jonassen'. En Jonas Johansen fikk i 1706 skjøte på en del av Hammerstad fra Peder Olsen Hammerstad og medutstedere. Peders sønn Anders og Jonas brukte hver sin del av Hammerstad ennå i 1723. Denne Peder Olsen og sønnen Anders er mine aner, forøvrig.Hvis du sender meg en e-post på svbjornd krøllalfa online punktum no, så skal jeg sende deg det jeg har om Mari Nilsdatter Fårlunds aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg har notert følgende:1. Peder Johansen Hammerstad, døpt fastelavenssøndag 17392. Johannse Jonasen Hammerstad født 1707 på Hammerstad, døpt 16.3., død 4.1.1761 (oppgitt 56 år gml.). Gift 6.10.1737 med3. Pernille Pedersd. Sund, f. 17174. Jonas Johannesen Hammerstad, født ca. 1676 på Seierstad, død 1751 på Hammerstad (oppgitt 77 år gml.) Gift 1.11.1702 med5. Mari Pedersd. Hammerstad8. Johannes Joensen Seierstad født ca. 1644, død 1690/91. Gift med9. Mari Hansd. Seierstad, født ca. 1648 på Berg, d. 1713 (oppgitt 65 år gml.)16. Joen Bottelsen Seierstad født ca. 1585, død 1669 gift med17. Eli Erikad. Seierstad.18. Hans Pedersen Berg født ca. 1610, død 1679. Gift med19. Angier Olsd. Berg, født ca. 1616 på Tømmerhol, død 1696 på Berg (oppgitt 80 åe gml.)38. Ole Poulsen Tømmerhol født ca. 159676. Poul Haraldsen Tømmerhol død før 155977. Angier152. Harald H. Narum, nevnt på Narum i 1591Opplysningene har jeg fått, og jeg har ikke sjekket med kildene. Kildene skal være kirkebøker, tingbøker, skifteprotokoller og manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Tusen takk til alle som har svart på min etterlysning!! Det ble jo mye mer enn hva jeg hadde turt å håpe på. Tusen takk for hjelp!Mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.