Gå til innhold
Arkivverket

[#45805] arnt fra Nesna (ikke den som er på 45668) med etterlskt.


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heii tilknytning til den Arnt Larsen som jeg har spurt om før dukket det opp en familie som er innblandet i familien etter A. Larsen. Tar med de tre første generasjonene.Er det noen som har noe mer om denne Arnt?1. Generasjon1. Arnt N. N., d. i Sjonbotn, Nesna. Barn: 2. i. Anne Arntsdtr f. 1682. ii. Johanna Arntsdtr, d. 1760 i Sjonbotn, Nesna, skifte 1760 i Sjonbotn, Nesna. ugift ved skiftet. Hun hadde ikke barn og hennes søsken og deres barn var arvinger. 3. iii. John Arntsen. 4. iv. Peder Arntsen. v. Arnt Arntsen, f. i Sjonbotn, Nesna, d. i Robbertnesset, Tjøtta. 5. vi. Marit Arntsdtr. 2. Generasjon 2. Anne Arntsdtr, f. 1682 i Sjonbotn, Nesna, d. 1759 i Strand, Lødingen, NO. (1) Hun giftet seg med Anders Jakobsen, f. 1683, d. 1744 i Balstad, Tjeldsund. (2) Gift 1749 i Lødingen, NO, med Mads Larsen, f. jun 1683 i Gausvik, Harstad, Troms, (sønn av Lars Iversen og Barbro Iversen) d. 11 jan 1768 i Strand, Lødingen, NO. Mads: han døde hos datteren 84 1/2 år gammel syk og sengeliggende. Barn med Anders Jakobsen:6. i. Gjertrud Andersdtr f. ca 1715. ii. Jakob Andersen, f. ca 1718 i Balstad, Tjeldsund. 3. John Arntsen, f. i Sjonbotn, Nesna, d. før 1760. Barn: i. Arnt Johnsen, f. i Sjonbotn, Nesna, yrke skomaker. var i Bergen i skomakerlære i 1760.7. ii. Gjertrud Johnsdtr. iii. Anne Johnsdtr, f. i Sjonbotn, Nesna. Hun giftet seg med Amund Skomarker. 4. Peder Arntsen, f. i Sjonbotn, Nesna, d. før 1760. Barn: i. Anders Pedersen. ii. Arnt Pedersen. iii. Ole Pedersen. iv. Gjertrud Pedersdtr. v. Johanna Pedersdtr. Hun giftet seg med Nils Nilsen, d. i Hammeren, Nesna.5. Marit Arntsdtr, f. i Sjonbotn, Nesna, d. i Forsenget, Rana. Gift 1718 i Rana, med Hågen Eriksen, f. ca 1678 i Forsenget, Rana, (sønn av Erik Andersen) d. 1749 i Forsenget, Rana. Hågen: Se bruk nr 2. s. 10 i Mos prestegjelds historie. Barn med 1 kone: maren f. 1707, Erik f. 1708, Anders f. 1711, Arnt f. 1714, Guren f. 1717. Barn:8. i. Johan Hågensen f. 1721.3. Generasjon6. Gjertrud Andersdtr, f. ca 1715 i Balstad, Tjeldsund, d. 1783 i Fiskefjord, Tjeldsund, gravlagt 17 apr 1783 i Lødingen, NO. Gift 23 jul 1742 i Lødingen, NO, med Erik Pedersen, f. ca 1710, d. 16 feb 1770 i Fiskefjord, Tjeldsund, skifte 26 sep 1770 i Fiskefjord, Tjeldsund. Erik: skiftet ble avsluttet 27/9-1771, og Anders Svane Barøy var verge for enken. Barn: i. Peder Eriksen, f. 1742 i Fiskefjord, Tjeldsund, d. jan 1786 i Fiskefjord, Tjeldsund, gravlagt 21 jan 1786 i Lødingen, NO. Gift 3 aug 1772 i Lødingen, NO, med Maren Rasmusdtr, f. 1749 i Tjeldnes, Tjeldsund, (datter av Rasmus Jakobsen og Dorthe Kristina Lindberg Olsdtr) d. mai 1807 i Fiskefjord, Tjeldsund, skifte 29 jul 1807 i Fiskefjord, Tjeldsund. ii. Anne Eriksdtr, f. 1744 i Fiskefjord, Tjeldsund, d. 1812 i Refsnes, Kvæfjord. Gift 27 okt 1770 i Fiskefjord, Tjeldsund, med John Tollefsen, f. ca 1736 i Refsnes, Kvæfjord, d. 1816 i Refsnes, Kvæfjord. John: de ble gift uten forutgående forlovelse og lysing i flg kongebrev. de står i Kvæfjordboken. iii. Erika Kirstina Eriksdtr, f. 6 aug 1754 i Fiskefjord, Tjeldsund, d. jun 1788 i Fiskefjord, Tjeldsund. (1) Hun giftet seg med Jens Hass Larsen, f. 19 sep 1755 i Hov, Tjeldsund, (sønn av Lars Andersen og Marit Andersdtr) d. i Fiskefjord, Tjeldsund. (2) Gift 20 mai 1785 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Jakob Andreas Rasmussen, f. 10 mai 1760 i Tjeldnes, Tjeldsund, (sønn av Rasmus Jakobsen og Dorthe Kristina Lindberg Olsdtr) d. des 1797 i Fiskefjord, Tjeldsund, skifte 27 apr 1798 i Fiskefjord, Tjeldsund. Jakob: han druknet i en lv. 7. Gjertrud Johnsdtr, f. i Sjonbotn, Nesna, d. 1821 i Nesna Øvre, Nesna, skifte 1821 i Nesna Øvre, Nesna. Hun giftet seg med Abraham Andersen, f. 1759 i Nesna Øvre, Nesna, (sønn av Anders Guldsen og Inger Abrahamsdtr) d. 1824 i Nesna Øvre, Nesna, skifte 1824 i Nesna Øvre, Nesna. Barn: i. Anders Abrahamsen, f. 1790 i Nesna Øvre, Nesna, døpt 7 nov 1790 i Nesna kirke. Gift 26 jul 1818 i Nesna kirke, med Kirstina Larsdtr, f. 1762 i Horn, Løkta, Nesna, døpt 10 jan 1762 i Nesna kirke, d. 6 jul 1827 i Nesna Øvre, Nesna. ii. Johan Abrahamsen, f. 1797 i Nesna Øvre, Nesna, d. i Levang, Nesna. iii. Dorthea Abrahamsdtr, f. 1803 i Nesna Øvre, Nesna, d. i Refsnes, Nesna, yrke jordmor. Hun giftet seg med Lars Pedersen, f. 1798, d. i Refsnes, Nesna. 8. Johan Hågensen, f. 1721 i Forsenget, Rana, d. 1775 i Forsenget, Rana. Lenke. Gift 1743 i Rana, med Kirsten Stensdtr, f. ca 1722, d. 6 okt 1799 i Forsenget, Rana. Barn: i. Hågen Johansen. Gift 1795 i Rana, med Abelona Iversdtr, f. 24 mar 1773 i Bringberget, Hemnes, (datter av Iver Eriksen og Kirsti Iversdtr) d. 4 feb 1857 i Forsenget, Rana. ii. Ane Johansdtr, f. 1746 i Forsenget, Rana, d. i Lille-Alteren, Rana.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk skal du ha. Elles kan eg nemna at han Erik Pedersen (f. ca. 1710) er oppattkalla i mest alle ledd anten som Erik eller Erika både nordpå og i Bergen i minst 200 år. Den siste Erik eg veit om, var far min som var f. 1909. Men der kan vera nokre med det namnet på morsystera Erika si side; dei har eg ikkje fullt oversyn over.Eg slekter etter Peder E. og Maren R. som fekk dottera Erika Kristina P. Ho var gift med Daniel Hansen. Dottera deira, Maren, vart gift med Arne Valberg Hansen og busette seg på Skånland. Deira yngste son, Erik Christian, drog til Bergen og har stor etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDen familien du nevner på Skånland Arne V Hansen etc, har jeg siden han er etterkommer av flere av mine forfedre på min mors farside.Pussig nok er du på den siden i slekt med etterkommere av Arnt Larsen.det interesante er jo om det finnes noen Arnt som passer inn her, denne familien er jo både i Rana,. Hemnes og Nesna, så her er kanskje noe å finne om Arnt som er far til de første Arntsdtr/sen som nevnes her.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg kan ikkje sjå at der er nokon av forfolket til Arne V. Hansen som direkte og utan vidare kan koplast opp mot etterkomare til Arnt Larsen. Men du veit kan hende kven det skulle vera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivar vel kanskje litt uklar det var snakk om etterkommere tiøl Arnt som kommer inn i Hønnichenslekten i fra Lødingen som og Arne Valberg Hansen hører til.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei, ja da er eg med. Den slekta har eg på plass. Tenkte kan hende det måtte vera der, men eg finn ingen Arnt på tavla mi i den slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Jeg må nok inn og rote litt i systemet ditt. Du nevner i 3. generasjon at Gjertrud Jonsdtr. er gift med Abraham Andersen Øvre Nesna. Jeg har at hun ble gift med Jens Nilsen Sirijord. Hun døde barnløs i 1761. Som arvinger nevnes søsknene Aren Jonsen, Anne Jonsdtr. gift m. Amund Nn. Skomager og Maren Erichsdtr. mor. Kilde: Skifter Alstahaug/Stamnes av Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg kan sjå, må lenken mellom dei to nemnde slektene gå gjennom Dorthe Jensdtr. som vart gift med ein Hønnichen. Men kven av dei vart ho gift med? Er der nokon som har data på dette, Anne-Lise Hovdal, til dømes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Dorothea Jensdatter Hønnichen døpt i Hemnes kirke 17.06.1725, og gravlagt 16.05.1794 på Lurøy kirkegård, men hun var gift med Hans Christensen Mikkelborg. Det skjedde i Nesna kirke 15.07.1749. Hennes foreldre var Jens Larsen Myklebostad født ca 1694 i Nesna, og Else Kierstina Hønncihen fra Våg i Løddingen. De ble trolovet i Løddingen 13.04.1724, og gift i Løddingen 05.07.1724. Jeg kan ikke forstå hva disse skulle ha med dem det egentlig spørres etter her. Hvor kommer Arnt inn i anerekka til Else Kierstina Hønnichen? Du Steinar har jo anerekka hennes, så det er vel ikke vits i å legge ut den for meg?Til Anna Lisa: Den Gjertrud Jonsdatter som du skriver om må da være en tidligere Gjertrud enn den Steinar skriver om. Det må jo være en annen Gjertrud Jonsdatter som dør i 1821? Dem du nevner her Anna Lisa har jeg forsket på tidligere for en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Vedr. Gjertrud Jonsdtr. Hvis jeg har forstått dette rett så er den Gjertrud Jonsdtr. som står som nr. 7 i første innlegg datter av John Arentsen, han er bror av Johanna Arentsdtr. som det er skifte etter i Sjonbotn 1760. John er død men barna hans nevnes: Arent, Gjertrue og Anne gift med Amund skomaker. I skiftet på Sirijord 1761 etter Gjertrud Jonsdtr. med ektefelle Jens Nilsen, Aren Jonsen bror, Anne Jonsdtr. søster gift med Amund Nn skomaker, Maren Erichsdtr. mor.Gjertrud Jonsdtr. som var gift med Abraham Andersen Nesna mener jeg er datter av Jon Olsen Straumsnes, Straumen i Rana. Hun er forøvrig født i 1768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Kanskje hele denne søskenflokken er fra Trettbakk ? Aren Pedersen, sk. 1724, g.m. Gjertrue Joensdr. - Deres barn: 1.-Joen A., (far til Gjertd på Sirijord) - 2.- Nils A. -3. Peder A. - 4.-Arent A. -5.-Marite A. -6.-Anne A. -7.- Johanna. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja vel. Det jeg forsket for min venninne den gangen var jo på Jens Nilsen Sirijord og den 3.kona til Jens selvfølgelig, så jeg fulgte ikke opp Gjertrud Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heila ikke merke til Hønnichen kommentaren men gjør igjen oppmerksom på at det var etterkommere og ikke aner av denne slekten det er snakk om.Har mellom 7953 og 3395 ektefeller av Hønnichenetterkommere på data. Maqngler den Erik grenen som tales om tidligere fra Skånland til Bergen.Krysningen mellom slektene jeg har spurt om i det siste er ganske stor. Mange av dem omtales og i Benkestokkboken.De er for det meste omtalt i Fotnoter og ikke bestandig i navneregistret siden det for det meste er bare ingifte fasmilierSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg har funne ut, var det berre oldefar min, Erik Christian Arnesen, som fekk born av ungane til Arne V. Hansen - og dei fekk han med ei jente frå Laksevåg i Bergen. Men i alle høve ei syster vart gift i Skånland, men utan å få born med den enkjemannen ho vart gift med. Ein bror vart òg gift - i Finnmark. Han kom attende til Skånland, men hadde ikkje eigne born. Dei andre ungane trur eg døydde ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. - Jeg har ikke Hemnesboka hjemme, men enl. sk. i 1724 på Trettbakken i Hemnes(S. Edvardsens skifter), skulle alle barna være identiske med de du har ført opp innledningsvis. - Det kunne da tyde på at dette var samme fam. -- Eldste sønn Jon A. overtok åpenbart gården der, sk. 1746, - og var g.m. Maren Eriksdr. - De hadde 3 barn, Gjertrud, Aren og Anne Jonsdr. -- En bror av Jon, Peder A., var g.m. enken Maren Olsdr., på Tretthammer i Rana. - I 1735 var han innstevnet for slagsmål m. Håka Jensen Jamtlia i Rana. - Peder fikk våren 1749 en dr. Ane med sin steddr. Maren Andersdr.- De blev begge dømt til halshugging, men 'benådet'. - Han til livsvarig slaveri og Maren blev forvist til Salten.- Dette enl. gardsihist f. Rana. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSiden arnt har etternavnet Jensen er dette et alternativ på Bruk nr 1.2a) Jens Arntsen, sønn av f. br., var bruker av halve garden 1641 til ca 1657. Han levde ennå 1661, men var død før 1666, da enka var bruker. Barn:1. Jens Jensen ca 16472. Peder Jensen ca 1651 se nr. 33. Arnt Jensen ca 1658Det er jo ikke sikkert at han er den eneste men etter alder på datteren Berit er vel han ikke helt usansynlig.Steinar OlsenPS takk John, for linken til Hemnesboken. Har for atrighets skyld begynt å legge inn det jeg har av tillegsting, hvis du er interesert i tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heidet er Sandnes Indre i det filkarkivet som ligger en peker på i inlegg 19. Gård nr 1 i Hemnes gård og slekt, er de på s. 21Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar. - Når det gjelder Aren Jensen fra Indre Sandnes, må du være oppmerksom på at det nok har sneket seg inn en feil i 'Gård og Slekt'. - Aren var g.1.m. N.N. - Han var g.2.m. Johanna Hansdr., d. ca. 1716. - Han var g.3.m. enke Else Gullesdr., (og flyttet da åpenbart til Bardal) -som før var g.m. enkem. Hans Olsen, Indre Bardal, som før var g.m. Karen Hansdr., sk. 1687. - Aren Jensen var g.4.m. Lisbet (Elisabeth) Christensdr. -- Aron Jensen hadde i sitt 2. ektesk. en sønn, Aron Arensen, sk. 1757, som var g.m. Johanne Arentsdr., Sjonbotn. Ingen barn m. henne. -- Ellers er det et hav av barn og etterkommere av Aren Jensen og hvor noen også havnet litt nordover. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette blir et spørsmå utenfor emnet, men skulle det dukke opp noen Anne Arentsdatter født ca 1700 i Hemnes som datter av de Arent dere nevner her så er jeg interessert.Det er min ane, og hun døde 07.10.1777. Hun var gift med Abel Haagensen Valla(ca 1686-1694 og til gravlagt 11.09.1768).De ble gift 19.09.1723, og de hadde 11 barn sammen(jeg skal videre på sønnen Arent(døpt 27.12.1725-gravlagt 08.07.1804 på Nesna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.