Gå til innhold
Arkivverket

[#45809] Levanger, Andreas Johansen Veien født 1846


Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gundersen

Andreas Johansen Veien er i FT 1900 bosatt i Hammerfest som arbeidsmand. Han er født 1846 i Levanger i Nord-Trøndelag. Han er gift med Anne Margrethe Veien født 1857 i Talvik i Finnmark. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=f02001&gardpostnr=214&sokefelt=skjul>LenkeDeres etterkommere vet jeg endel om. Men jeg vil gjerne vite mere om Andreas sine forfedre. Her det jeg har funnet:Når de gifter seg i Hammerfest 28.desember 1882 bruker han navnet Andreas Johansen, født (1846) og konfirmert i Levanger. Hans far er her angitt til Johan Chr HaftorsenLenkeI FT 1875 finner jeg Andreas Johansen som ugift fiskeri- og gårdarbeider i Nesna i Nordland. Født 1846 i Levanger.LenkeI FT 1865 finner jeg Andreas Johansen som ugift tjenestekarl i Levanger landdistrikt, Kristineborg. Han er 19 år, og født i Levanger.LenkeI FT 1865 finner jeg faren til Andreas: Johan Haftorsen Veien som gift tjenestekarl i Levanger landdistrikt, Brosveet nedre. Han er 55 år, og født i Levanger. Ingen tegn til hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS finnes en Johan Christian Haftorsen gift 29/9 1842 i Orkdal med Elen Johanna Andersdt. Om det er riktig person vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei BeritTakk for innspill. Dette ekteskapet finnes også skannet fra Orkdal, Ministerialbok, Ekteviede 1842 (linje 33):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2393&idx_id=2393&uid=ny&idx_side=-169>LenkeIkke så lett å lese men jeg finner Svee nevnt i navnet også fra faren. Endelig bekreftelse på at dette må være feil mann (for meg), tror jeg vi finner i FT1865 fra Ørlandet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Riseth

Litt sent å svare men lån deg Skogns historie på biblioteket. Jeg har en slektning som heter Andreas Jonsen Veie som ble født Veie vestre på Skogn 25 juli 1817. Hans far het Johan Nilsen Veie. og var født 1780. Kan hende du finner noe slektskap der på gården Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Konfirmasjonen til Andreas Bosveet: Han var født 26 juni 1846,og han ble konfirmert i 1863: Faren het Inderst Johan Christopher Haftorsen Veien og moren het Christiana Andreasdatter. (nr 14) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2474&idx_id=2474&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Dåpen til Andreas: Han var født 26 juni 1846,døpt 6 sept 1846. Foreldre:Johan Christopher Haftorsen Veien paa Levanger og Christianna Andreasdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Tusen takk til dere begge to.Jeg er dessverre ikke lokalkjent men har forstått at Levanger tidligere var en del av Skogn, feks i 1801. Er det trolig at Veie og Veien er samme gård eller plass? Jeg skal orientere meg omkring Skogns historie men det ser ut til å være mange bind?Ved vielsen til Johan Christopher og Christianna ovenfor er foreldrene deres oppgitt. Det er et utydlig område i kirkeboka pluss at mine lesekunnskaper er begrensede. Er det noen som kan tyde hva det står?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror det står Haftor Iversen (hans far) og hennes: Andreas Christensen(?) Bjøraas. Det ser ut til at både Johan og Christianna er født i Skogn.Jeg har begge bygdebøkene som dekker Veie og Bjøraasen FØR 1801, men der finner jeg ikke noe av interesse - foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel sannsynlig at dette er den Andreas Xstens. Storbakken og pige Karen Andersdtr Brenne som ble gift på vårparten 1811 LenkeSe også 1801 Storbakken.I bygdeboka står at det ble gravlagt en Christen Jensen Storbakken 26. jan 1800. Han var oppsitter der [storbakken]og hadde en sønn Jens som drev et farveri på Lilleleren omkr 1800 og utover. Det er vel sannsynlig at dette er far til Andreas Christensen Storbakken.Jeg finner ikke noe interessant i bygdeboka når det gjelder Brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I juni 1843 (vielsen) var Johan Haftorsen 32 1/5 år gml. Han burde derfor være født ca årsskiftet 1810/11. Jeg har tatt en rask titt i kirkeboka for Skogn og Levanger i aktuelt tidsrom, men kan ikke se han der (kanskje var jeg for rask).Den eneste aktuelle Haftor Iversen finnes på Hølonda (Melhus) i 1801, uten at jeg (ved en rask titt) kan se at Johan er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Plassen 'Veien' låg under Levanger gård omlag der Byggmakker har lokaler i dag (Trekanten)Johan Christoper Haftorsen Veien vart født 20.12.1811 på Røstad nedre i Frol. Hans mor Anne Johansdtr (1766- ) vart gift 5.10.1804 med enkemann Jonas Henriksen Røstad (1742-1829) I Panteboka finner en følgende: 18.2.1812 søkte Jonas skilsmisse fra sin kone Anne 'for hun for 8 uger siden har nedkommet med et drengebarn og dertil udlagt som barnefader Ungkarl af navn Haftor, arbeider ved Schongens Kobberverk'.......'Forlig: Jonas Hendrichsen Røstad og hans kone Anne Johansdatter skilles fra bord og seng paa nærmere kongelig approbution, Anne Johansdatter flytter fra Gaarden Røstad under Lovens Tvang inden den 22dre denne maaned med alle sine gangklæder og kister....'Barnefaren Haftor Iversen Tamnes født 1783 på Røros (Foreldrene var Iver Haftorsen Tamnes(1746- )og Marit Jensdtr. (1747- ) Haftor kom til Skogn i 1807 for å bygge smelthytte på Granaunet i Frol.Anne Johansdtr. flytta hjem til sin mor Elen Olsdtr(1745-1729)som bodde på Veien.Elen Olsdtr (Datter av Mali Andersdtr.(1702-1787) og Ole Eriksen Veien (1712-1784)) vart gift 6.11.1765 med Johan Pedersen (1741-1783) Han var født på Ree i Skogn (Sønn til Anne Jakobsdtr f.Kolsum (1702-1742)og Peder Johansen Ree( -1744) Dette var litte om anene til Johan Chrristopher Veien.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det var jo en aktuell Haftor på Røros også, ja. Kona mi har forresten aner fra Tamnes, men med Haftor i flere generasjoner, skal det ikke forundre meg om opprinnelsen her egentlig kommer fra Horg, der mine Haftor'er kommer fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gå opp til 'Søk i alle basar' øverst på denne sida, og du vil finne at døpte på Røros i aktuell periode er transkribert og digitalisert (med søkefunksjon).Med utgangspunkt i folketellingen 1801, antar jeg at jeg har funnet foreldrene til Iver Haftoresen - døpt på Røros.1746 - dpt 26/12 1747 Iver, far: Haftor Halvorsen. Mor introd. 26/12 -471747 - dpt 23/5 1747 Maritte, far: Jens Moenssen Funnisdal. Mor introd. 25/6 -47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne sjarmøren Jens Monsen Funnisdal (Malling/Molling/Mollin) er med stor sannsynlighet også MIN ane, da han som ungkar drev å satte barn på jentene i Rørosdistriktet (to såkalte 'uekte' med tre ukers mellomrom - den ene ser ut til å være mi tipp-tipp..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Det er helt så man mister pusten. Tusen takk til både Arnstein og Jan Kåre!! Jeg har ikke klart å fordøye alle innspillene ennå. Nå har jeg mye å jobbe videre med. Hyggelig med sjarmører men ...Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bare en liten rettelse. Det står i den digitaliserte kirkeboka at Iver Haftorsen er døpt 26/12 1747, men det riktige er 1746 LenkeFaddere: Mathias Brun, Lars Halvorsen (onkel?), Hans Henrichsen, M. Susanna Gunder Johansens Hustru, Maritte Lars Halvorsens Hustru, Karen Olsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når jeg har engasjert meg så pass mye, så skal jeg også ta med dette.'Sjarmørens' første hustru (som han fikk Maritte med) var Anne Clausd f 1708 - hun var datter av Claus Mortensen VAAR 1683-1763 og Marit Ellensd 1678-1766 (hus 157a)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder VAAR på Røros, se også Astrid Ryens innlegg nr 27512 LenkeNår jeg viser til hus 157a i innlegget over, så er det i forhold til Rørosboka. Jens Malling (Funnisdal) bodde i hus 138.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.