Gå til innhold
Arkivverket

[#45810] Flaademand i Telemark 1775-1875 - hva gjorde han ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

I tre generasjoner ble yrkesbetegnelsen Flaademand benyttet av Jacob Olsen, Abraham Olsen og Jacob Abrahamsen, bosatt i Skien. Hva slags arbeid utførte en flaademand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Jeg har alltid antatt at disse fløtet tømmer. på Herre i Bamble, et par mil fra Skien, hvor det også var behov for masse tømmer, fantes det på 1700- og 1800-tallet mange 'flaademend'.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Knut, Terje og Gunn: Takk for svar.Med søkebegrep 'Yrke inneholder 'flaade'' i de landsdekkende tellinger 1801-1865-1900, får en tilsammen 263 tilslag hvorav 230 fra Telemark. Yrkesbetegnelsen 'Flaademand' er derfor nesten unik for dette fylket, selv om tømmerhogst og transport fra skogsområder til sager og utskipningshavner foregikk i like stort omfang langs vannveier i andre deler av landet også.Dette var bakgrunnen for spørsmålet, så jeg håper at noen kan si noe om hvilke spesifikke arbeidsoppgaver en flaademand utførte i Skiens-vassdraget, som tilsynelatende ikke ble utført ved tømmerfløting andre steder. Evt peke meg i retning hvor det er sannsynlig at jeg kan finne info om dette.Alternativt kan jo yrkesbetegnelsen forekomme andre steder i en annen variant. Sjøl bor jeg på en eiendom som har huset flere generasjoner 'Brøtningsmænd' i tidligere tider. Deres arbeid var å fløte tømmer, men primært å bryte opp floker og vaser med tømmer som kjørte seg fast i fossefallene i øvre del av Drammenselva i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Du hadde en logisk forklaring på Brøtningsmand. Jeg har kanskje en på Flåtemann. Telemark vassdraget og også det lille Herrevassdraget består av mange innsjøer. Inntil tømmerbilene tok over all tømmertransporten ble tømmeret samlet sammen i 'Flåter'. Tømmeret måtte jo komme over disse innsjøene og da ble disse flåtene tauet over. Må ha vært et slit når de kun rodde. I en elv var strømmen god nok til å drive tømmeret fram.Ved Skien ser jeg for meg at de måtte løse opp flåtene og sende tømmeret ned fossene. Derfor måtte de ha flåtemenn til å samle tømmeret etterpå.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I min barndomsdialekt fra østre Aust-Agder (Tvedestrandsområdet) er ei tømmerflåte nettopp en slik sammenbundet tømmerstokksamling som Tore beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for svarene fra Tore og Oddbjørn også. Som du foreslår, Tore, er det nok nærliggende å anta at en flaademand hadde ansvar for flåtene av tømmer, mens kanskje andre var spesialister på å lede de løse tømmerstokkene gjennom stryk og fossefall ?Jeg tenker jeg tar en telefon til muséet Fetsund Lenser ved utløpet av Glomma til innsjøen Øyeren. Kanskje de vet noe om yrkesbetegnelsen flaademand, feks om den er kjent og er blitt brukt på de kanter også, selv om det spesielle yrket ikke framkommer i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei igjen.En ny lokal betraktning. Jeg nevnte det 'lille' Herrevassdraget i innlegg 6. Det var mange sager på Herre i tidligere tider. Det ene vassdraget som renner ut på Herre består av Langen, Flåtevann, Mevann(midtvann) og Hellestvedtvannet. Her har altså et vann blitt oppkalt etter denne aktiviteten. Mellom disse vannene var det tømmerrenner. Når de kom vet jeg ikke, men før det sendte de nok tømmeret ned fossen/strykt. Men avstanden mellom disse vannene er så kort at vassdraget er populært til kanopadling. Som Terje også nevnte, så var Flaademand et ganske alminnelig yrke på Herre.mvh2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Det har nok i høy grad vært opptil telleren å sette yrkesbetegnelser. Dette er sikkert hovedårsaken til at det er store variasjoner fra kommune til kommune og fra landsdel til landsdel. I Solum må det ha vært mange tømmerfløtere i Åfoss/Omdal-området, men der er samtlige oppgitt som husmenn uten særskilt yrke.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.