Gå til innhold
Arkivverket

[#45811] Hvem var Kari Andersdatter?


Gjest Anne Lise Johansen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen,

I kirkeboka for Vågå(Heidal) 25.03.1821 gifter Syver Knudsen(30 år) og Kari Andersdtr.(24 år) seg. Han er født 03.01.1791 og er sønn av ungkar Knud Knudsen og pige Ranei Andersdtr. Kari er det verre med, jeg har vært på Nordalsarkivet og der mener de at Kari kan være fra Nord-Fron. De flytter også til Nord-Fron ca. 1822. Vi finner Kari i 1865 tellingen under Kildeberget,- der er hun oppgitt å være født i Fron ca. 1794. Kari og Syver får barna Anders,Ole,Eli,Jacob,Rønnaug,Anders. Kari dør i 1873. Hvis vi holder oss til oppkalling ser vi at første barnet er oppkalt etter morfar. Syvers far heter Knud, men det har de ikke brukt på barna sine. I stedet har vi Ole,deretter Eli,- som jeg innbiller meg kan være etter mormor. Så Rønnaug etter farmor Ranei? Hvis dette er korrekt finnes det kun 2 kari Andersdtr. i 1801. Det er ei på Hegge i Sør-Fron, men hun gifter seg med en annen. Dessuten er hun gardsjente og tok neppe tjeneste-arbeid i Heidal. Den andre er mer interessann, da hun er husmannsjente fra Rusten i Kvam. (Storrusten) Jeg vet ikke hva denne husmannsplassen heter, men kan det være Resset? I 1865 tellingen på Storrusten finner vi en Kari Andersdtr. men hun er gift med Ole Hansen fra Byre. Kari her skal være fra Bryn. Men hvem giftet 1801-Kari seg med? Jeg finner ingen Kari i kirkebøkene fra Fron, så det kan være henne som dro til Heidal? Kan noen lokalkjente hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHvis du hadde hatt en anelse hvor hun kom fra kunne jeg sett om det var et skifte. Jeg skal på SAH i morgenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Nei, det er akkurat det jeg ikke vet, men jeg tviler på om du finner noe skifte, da dette var husmannsfolk,- men kanskje? Syver dør 22.08.1864. Jeg vet ikke om man kan stole på 1865 tellingen der det sto at hun var født i Nord-Fron? Både kari og Syver var tjenestefolk under Faukstad da de giftet seg. Flere opplysninger har jeg ikke dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Den Kari Andersdtr. fra Bryn som du nevner, kom ikke til Storrusten før omkring 1835. I 1801 finnes hun hjemme hos foreldrene: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10518&gardpostnr=120&personpostnr=2989&merk=2989#ovre>LenkeJeg er overbevist om at du er på rett spor når det gjelder den Kari Andersdtr. som finnes under Rusten i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei igjen Aud! Takk for hjelpen,- ja jeg har strevd mye med dette og det er flere med meg som har lurt på det samme,- og jeg fant Kari i (på) Resset som den mest sannsynlige. Kan du samtidig fortelle meg hva den andre husmannsplassen på Storrusten het i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er jeg usikker på. Det kan være en Resset-plass, det også. I senere folketellinger finnes både søre, midtre og nordre Resset, så det er ikke usannsynlig at to av dem var bosatt allerede i 1801.Ellers fantes en plass Rustbakken under Storrusten også, men tviler på om den eksisterte i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.