Gå til innhold
Arkivverket

[#45823] Hitra: Barbro Andersdatter Eeg f. ca 1725


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Hun ble gift 1753 i Hitra med Anders Kristensen, Selvåg. Hun brukte ved vigselen etternavnet Eeg.Hun døde på Selvågan i 1767 og hennes alder var oppgitt på 43 år.Kjenner noen til hennes opphav? Er det noen som kjenner til navnet Eeg?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Andre Nygård

På trønderslekt fikk jeg et godt tips om mulige foreldre til Barbro: Anders Eeg g.m Ane Jensdatter Grøn f. 1705 i Trondheim, datter av Jens Olsen Grøn og Aleth Pedersdatter. Om disse vites intet.Er det noen som kjenner til hvor de bodde, døde o.s.v? Alt er av interesse.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Rune Andre! Siden du sier at alt er av interesse, så kan jeg bidra med et par som står registrert som døde her i Edøy kirkebok (Smøla) med navnet Eeg: 'Maren Eeg af Oure' døde 73 år gammel i 1767 og 'Lieutnant Iver Eeg, 77 år gammel i 1767. Løytnant Iver Eeg og Maren Eeg bodde altså i Aure, og var vel ektefolk vil jeg tro. Kanskje Finn Oldervik kan vite noe om disse siden de har bodd i Aure?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Takker til deg Kjell for svar. Ja, alle opplysninger er av interesse i min søking etter Barbro Andersdatter Eeg opphav.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vedr. Eeg.Slektsnamnet er først og fremst knytt til Romdal og garden Eik der. Så vidt eg hugsar ligg denne garden i gamle Veøy prestegjeld. M.a. var det vel ein fut i fogderiet som heitte Børge Eeg i sin tid som budde der. Eg trur det har vore litt om Eeg-slekta på ein eller annan tråden her på forumet, men finn det ikkje att.Meiner også at eg har vore borti denne Ivar Eeg i Aure som Kjell nemner, men finn han ikkje att i bygdeboka til Todal. Om eg skulle finna han seinare så skal eg prøva å hugsa å nemna det under denne tråden.Mvh Finn O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

I Bergen var det den 7. august 1747 skifte etter en Lars Andersen Eeg. Enken var Gundele Thorsdatter, og hennes laugverge var Hans Frørup. Barna var Anders 2 1/2 år og Lars 6 uker gammel. Om dette kan være til noen hjelp vet jeg ikke, men, men...Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Igjenn en takk til deg Kjell for svar. Denne Lars har samme farsnavn som Barbro og kan være en mulig bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Rune Andre! Det var akkurat det jeg tenkte også! Det hadde kanskje vært en ide å gå gjennom Sollieds skifteavskrifter 1675-1852 (Bergen) som er lagt ut her på digitalarkivet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

He!Det skal jeg gjøre. Kanskje er jeg heldig og finner noe som kan bidra til å løse mitt lille problem.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.