Gå til innhold
Arkivverket

[#45828] Ole Thomasen Vang, Inderøy og sønnen Bernt bosatt på Stokmarknes i Nodland.


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiPå denne linken finner en Bernt Olsen (Wang) sitt ektesjkap Lenke Se nr 24Han er sønn av husmann Ole Thomasen Vang og konfirmert 1869 i Inderøy i N-Trøndelag.Prøvde å finne Ola Thomasen i 1865 ft men hadde litt vanskeligheter med det.Er det noen som har noe om Ole Thomasen og hans kone og om de hadde andre barn.Egentlig er jeg interesert i alt som kan skaffes om Bernt Olsen Wangs aner. Han var snekker bosat på Stokmarknes, og hadde 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lenken med ekteskapet fungerte ikke. Men mener å ha funnet ekteskapet i Hadsel, 5.10.1883. Ektepar nr. 24: Bernt Olsen, snekker, Inderøen, f. 1853, konfirmert 1869 i Inderøy og Nikoline Jørgine Jørgensdatter, f. 1864, konfirmert i Hadsel i 1879. På spørsmålet om hvor de sist har gått til alters, så står det her (Hadsel) på bruden, men Inderøen på brudgommen…??Da er vel dette den aktuelle familien i 1900? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01866&gardpostnr=587&personpostnr=4220&merk=4220#ovre>Lenke. Her står det Bernt midlertidig er i Øksnes og da er det kanskje ham jeg finner her? LenkeI f.t. 1875 finner jeg en kar i Kvæfjord som heter Bernt Olsen, f. 1853, Inderøy. Han er arbeidsmann, dagarbeider på Trastad Lenke. Men han er ugift og dette behøver jo ikke å være din Bernt…Er dette Bernt i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiJeg har familien fra han flyttet til Hadsel, har han og på begge steder i 1900, men har ikke noe om hans slekt i Trøndelag. Desverre er ikke inderøy kirkebok skannet ennå aå jeg kan få sjekket hva begge hans foreldre heter.Lurte på om noen hadde boken tilgjengelig så de kunne sjekke.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I følge avskrift av Kirkebok for Inderøy ble en Bernt Olesen født 06.01.1853 og døpt 10.04.1853. Foreldrene var Ole Thoresen Wangsplass og Inger Andrea Hansdatter Wangsplass. (Dette kan bety at Thoresen er blitt til Thomasen. I Inderøyboka - Husmannssoga er han omtalt som Ole Torgerssen og Ole Tørresen). De bodde på plassen Wangsve under Vang mellom i Inderøy. Ole Thoresen var født i Hustad sogn, Inderøy i 1818. Inger Andrea var født 06.01.1822 og hjemmedøpt 27.01. Foreldrene, Hans Olsen Lonkan fra Sparbu og Anna Larsdtr. Valberg fra Inderøy, var ikke gift da Inger Andrea ble født.Inger Andrea døde sannsynligvis tidlig, for den 17.04.1858 får Ole og kona Ingeborg Martha Rasmusdatter en datter, Elen Anna, og den 11.06 1862 får de sønnen Theodor.I følge Husmannsoga dør Ingeborg Martha omkring 1870. Ole gifter seg så med Grethe Mortensen, og får datteren Olive 19.12.1875.Ole dør på 1890 tallet - Han er med i FT 1891, mens Grethe er enke i 1900.Jeg har ikke funnet mere om Oles barn, annet enn at i FT 1875 bor en sønn John (21 år) i Wangsveet. Det er heller ikke helt sikkert at dette er den riktige familien, men jeg finner ingen som passer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiTakk for opplysningene, Hva er navnet til forfatteren til Inderøyboken slik at jeg kan låne den på Biblioteket? Regner med at det er flere bind. Har du noe med denne Vangslekten å gjøre selv.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

Hei igjen.Inderøyboka 'Gårdshistoia' er skrevet av Ingvald Sakshaug i samarbeid med Andreas Ystad. Den kom ut i 1937 - Med opptrykk i 2006. Inderøyboka 'Humannssoga' er skrevet av Andreas Ystad, og kom ut i 1964. Der finner du Vangsplassene. Dessuten finnes en 'Almenn del' i 2 bind av de samme forfatterne.Så vidt jeg vet er dette en annen Vangslekt enn den min familie tilhører.I den skannede kirkeboka for Inderøy finner du at Ole Thoresen døde like før jul i 1894. Hvis jeg finner mer om denne familien, skal du få høre det.mvh Åshild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Hei. Interessant tema. Bernt Vang som slo seg ned i Hadsel er bror av min oldemor Elen Anna f. 17.4.1858 d. 15.12.1940. For å forfølge den tråden videre så ble hun gift med Sivert Olaus Jakobsen Lyngstad f. 1.9.1851 i en Byplass, Inderøy d. 10.6.1913. De bodde den første tiden i Hjulstadhåggån, Inderøy, så på Sandvågen, Straumen, Inderøy, før de i 1891 slo seg ned i Steinkjer. Han som smed og hovslager. Et yrke som flere av etterkommerne også hadde. Elen og Sivert fikk 10 barn.Bernts bror Teodor var ugift og visstnok stalldreng på Rostad i Inderøy.Søsteren Olive f. 19.12.1875 ble g.m. Jørgen Vang f. 8.9.1868 og hadde heimrommet Vangssviom. De fikk 4 barn fra 1903 til 1918.Bernts far Ole Thoresen var f. 23.10.1818 på plassen Skjelvhaugen under Skjelvan, Hustad sogn, Inderøy. Foreldre Thore Olsen og Johanne Johansdtr.Roger Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette var jo interesant. Kjenner en Arne Lyngstad som er fra det området og bor på Fauske. Det er jo en annen A. Lyngstad som er politiker i Trøndelag. Arne L på fauske har gått av med pensjon for noen år siden, så han er vel omkring 70 år. Kjenner du til om han?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Nei, han er ukjent for meg. Det finnes en rekke greiner og slekter med opphav knyttet til Lyngstadgårdene og underliggende bruk og plasser i Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.