Gå til innhold
Arkivverket

[#45837] Boveng - skifter i Hedrum og Larvik


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Et lite sidesprang. Michel Janssøns sønn Johan skal være bosatt i Drammen ved farens død.(Nevnt i skiftet) Kanskje han jobbet ved Konnerud-verket? 2 andre sønner, Henrich og Rasmus nevnes i skiftet som bosatt i Egeland. Er det mulig at de kan jobbe ved Egelands Verk ved Gjerstad i Aust-Agder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

GunnDet er en interessant link du har vedr.Konnerudgruvene. Jeg kan også anbefale en bok om Konnerudverket av Erik Bjørløv-Larsen og Jo.Sellæg. Jeg synes i allefall den gir 'mye for pengene'. Ellers har riksantikvaren på sin nettside litt om Egelands verk under 'Månedens bilde - januar'. Greit med litt 'kjøtt på beina' også. Dette var kanskje litt på siden av det temaet egentlig dreier seg om, men.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for tips om boka om Konnerudverket. Bjørløv og Sellæg var kjente navn fra min skoletid i Drammen. Interessant å lese verkshistorie så jeg tar gjerne imot tips! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

GunnBoka til Bjørløw og Sellæg om Konnerud verket kom ut på Brakar forlag i Drammen 2002. Jeg har kjøpt den hos Konnerud Interbok (tlf.32885872) i mars 2003. Prisen den gang var noe over 300, og porto i tillegg.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for boktipset.Jeg skal nok skaffe meg den. Venter boka som du tipset med om Fritzøeverket i dag.Lykke til med fortsatt leting etter Boveng.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lisbeth: Jeg vet ikke om jeg har fått med meg alle detaljene her, men har du registrert den Ole Hinrichsen Boving som det er dødsskifte etter på Kongsberg i 1772: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

KetilRef.til innlegget ditt på nr.20. Skiftet etter Maren Steensdatter foregikk vel i Hedrum august 1689, og ikke Vestfossen. Eller har jeg feil opplysninger??Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

OddbjørnJeg har ikke registrert denne Ole og skiftet etter han på Kongsberg. Han kan godt være sønn til den Henrich Michelsen som befinner seg ved Egeland 1730. Det er jo ikke uvanlig at slektene flyttet rundt på de forskjellige verkene. Har du muligens flere opplysninger om denne Ole?Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke det, og jeg finner ingen personer som kan relateres til dem du etterlyser i det eldste bevarte verksregnskapet fra Egeland (1755). Men jeg leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det burde vel imidlertid være mulig å bli noe mer 'kjent' med Ole Hinrichsen Boving ut fra det persongalleriet som blir presentert i skiftet. Han var altså gift med Kari Pedersdtr., og vi får opplyst at han hadde halvsøstera Johanne (dessverre nevnt uten patronymikon), g. m. Hans Siulsen Kiørstad. De sistnevnte er begge døde ved skiftetidspunktet, men har to barn.Arvelaterens bosted ('Svabe Moen') kan jeg ikke plassere, men det er det muligans andre som kan? Jeg vil gå ut fra at det er i Kongsberg-området, men legger til at dette skifteregisteret for Kongsberg også innbefatter noen skifter i Oberbergamtets regi, som vedrører flere jernverk i sør-øst-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lisbeth,Jeg har ikke sett skiftet etter Maren Steensdatter selv, men ser av registeret til Skifteprotokoll 2a for Eiker, Modum og Sigdal at skiftet etter Maren Steensdatter på Vestfossen starer på side 33:[url="http://www.buskerudslekt.no/KilderB/Eiker/Prot2EMS.htm>LenkeSkiftekortene for Larvik sorenskriveri er registert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

Ref. til innlegg nr.22 fra KetilJeg har lett etter opplysninger om Maren. Og jeg har funnet et skifte i Hedrum for enke Maren Jonsdatter 21.juni 1757. (enke etter Jacob Sivertssøn. Skifte 10.juli 1749). Hun nevnes som Maren Joensdatter i skifet etter mannen.Kan dette være Maren Jansdatter Boveng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Maren Jonsdatter på Hellenes er oppgitt 40 år gammel ved begravelsen i 1756, ergo f. ca. 1716. Hun fikk barn så sent som ca. 1747, så hun kan uansett ikke være født før 1700. For øvrig ble Lars Jonsen (ca. 1700-1761) på Rimstad formynder for noen av barna, så han var trolig denne Marens bror.Jeg ser ikke helt hvorfor du henviser til innlegg 22 - det er vel ei Maren Mikkelsdatter som er nevnt der? Og av skiftet etter Mikkel Jansen Boveng (innlegg 23) går det også fram at denne Maren var død før faren - uten å etterlate seg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du tenkte nok heller på Maren Jansdatter Boveng, yngste barn av Jan Mikkelsen Boveng og Karen Kjellsdatter. - Men hun var født senest 1692 og ergo for gammel til å få barn ca. 1747.Du kan ikke se bort fra at Maren Jansdatter Boveng ikke vokste opp, noe som eventuelt kan bli vanskelig å bevise.Karen Kjellsdatter hadde ei søster Anne, gift med Baltser Hansen, som døde på Torstrand i Larvik ca. 1693 (skifte 27. juni 1693). Anne var barnløs og ble arvet av sine søsken; foruten Karen var det Maren, 25 år og ugift i 1693. Marens verge ble Markus Klodt i Skien som var gift med Marens avdøde mors søster. Denne Markus [Pedersen] Klodt synes etter skifteregistrene på Skien genealogiske sider å ha vært gift med Catrine Busch.Karen Kjellsdatter kan ha hatt slektsforbindelser mot Skien, og kan ha tatt med sine små barn (Kjell og Maren) og flyttet i den retningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Tusen takk Kristian! Godt å få hjelp til avklaringer.Morten Janssøn Boveng på Vestfossen var gift med en Anne Sørensdatter/Søfrensdatter. Henne finner jeg i skiftet etter moren Gretecke Auckesdatter. Dette er et uvanlig navn. Kan det være utenlandsk, og i tilfelle hvor fra??Se skiftet her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sk06021682&gardpostnr=966&personpostnr=4456&merk=4456#ovre>LenkeDessuten kan jeg ikke finne at Morten og Anne hadde barn. Bortsett fra muligens ett døpt i 1686??Se dåp her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.