Gå til innhold
Arkivverket

[#45839] Tyding av Kirkebok


Gjest Henry Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henry Andersen

Hei!!Kragerø Minesterialbok nr7 1861-1875 side 232 nr 70. Thora Gurine Antonine er uekte født og jeg sliter med å tyde det som står der om foreldrene Lenke Håper på hjelp...Hilsen Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg leser det som følger:Pige Helga Thorgrimsen paa Bjørnsborgbakken f. 1849, opgav til Fader Ungk. Tømmermand Anton Eriksen f. 1849, svensk af Fødsel, hendes 1st Leiermaal og saavidt vides ogsaa hans.Lenke som virker: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Henry.Faddere er: Snedker Mathis Hansen Bjørnsborgbakken, ?Murermester? Olaus Østensen Bjørnsborgbakken, Kone Ingeborg Olsdatter Bjørnsborgbakken, Pige Jørgine Mathisdtr. Ma?lenholten?Hjemmedøpt af Sognepræsten. Opgivet for Sognepræsten av Barnets Moder.Håper det hjalp selv om jeg er usikker på et yrke og opholdssted.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Muurmester' ser riktig hva angår Olaus Østensens yrke. Jørgines bosted er nok 'Malmhellen' (tolkningen støttes av at stedsnavnet forekommer her: Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Enig med deg Kristian, dårlig lokalkundskap gjør det vanskelig å tyde riktig adresse/bosted noen ganger!!Et alternativ til dåpsbarnets far innkopiert fra Emibas under:Post 594129Stake Eriksson, Anton Manf. 22/9 1849 i Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 16/10 1874 från Håverud, Skållerud, Älvsborgs län (Dalsland) till Tistedal, Östfold fylke, NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Skållerud P 1874 009Onormerade namnformer:Destinationsort: Tistedalen Destinationsland: NorgeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Andersen

Hei og takk for hjelpen.Malmhella og Bjørnsborgbakken er kjente plasser i kragerø og er nok riktig. Jeg tror ikke noen av fadderene er i slekt med moren Helga Torgrisdatter. Her er litt av det jeg vet eller har hørt: Hun kom sansynligvis fra Gjerstad og var tjenestepike.I ft 1865 fant jeg en Helga Torgrimsdatter som tjenestepike på Skåtøy utenfor Kragerø. Barnebarnet til Thora fortalte att en 'finsk' båt frøs inne i Kragerøfjorden en vinter og att ett av manskapet der skal være faren altså svensken Anton Eriksen. Og at moren var tjenestepike født i Gjerstad. Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Henry.Da er det vel neppe den svensken jeg henviste til tross at fødselsår og utflytning fra Sverige passer bra!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Andersen

Hei igjen!!Nei ikke hvis de historiene som fortelles stemmer. Jeg får sjekke videre i Kirkebøkene og div andre medier om jeg kan finne noe.Hilsen Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.