Gå til innhold
Arkivverket

[#45840] Fra Lesja til USA-Jakob Ekren/Svendsen f1836 og Svend Svendsen Ekren f 1847.


Gjest Arnulv Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! I realize looking at this letter again, I do not think Caroline is buried at Running Valley Cemetery. So maybe she and Sam/Svend are at the Faith Lutheran cemetery. The pastor only said when Caroline died, not where she was buried.Also I guess you understand, there must have originally been one church and then North Running Valley 'split off' (became a separate church).mvh igjen fra Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Coming home and find this! What a surprice! Her er det litt av hvert å ta tak i ! Jeg ser i farta at det både er Sampson og Swendson på samme skjema som Victor og Minda. I am looking forward to the continuation of this story. Som en kurriositet kan jeg nevne at fra boka om indianerne var det så sent som 16 april 1863 angrep på de norske bosetningene langs Watonwan elven nær St James.Denne boken er et fund som alle som er interessert i emigrasjon til USA bør lese: 'Krigen mot Siouxene' Forfatter Karl Jakob Skarstein Nordmenn mot indianerne 1862-1863. Dette skjedde under den amerikanske borgerkrigen. Jeg kommer tilbake. Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, By a second look at this they are all relatives of Svend Svendsen f 1847. (Non related to Jacob f 1836) Since they are all in Colfax it will be strange if we do not find the rest?Missing Stina and Svend. Jacobs f 1836 family is still open? Was it only Svend f1873 (Samuel Jackson) who went to St James when Jacob died? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Well, by working together on this we have come a long way! Perhaps we can still find more about Jacob's family, too.Arnulv, can you give your email address? I have some more information for you I want to share.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Jeg har søkt i dag uten å bli så mye klokere. Minda datter av Svend f1847 og mannen Victor har jeg fulgt fra #100 og #101. Jeg tror dette er Victor Chales Bergerson f 14 mars 1889 som er f i Grant ,Dunn ,Wisconsin? Hvis dete er han så kan jeg finne mor Marta,bror Bernart og søster Emma ? I så fall er disse av norsk avstamming. Stina finner jeg foruten i Auburn 1900 gift i census 1910 og 1920 med Arthur C Danielson? De bor i Colfax i 1910 og 1920 Jeg har også funnet military registration card wwar 1 på Melvin f 1892. Jeg kan ikke finne når noen av Svend f 1847 sine døde i offisielle records? Er det noen som kan finne disse (Listet opp i innlegg # 83) i offisielle amerikanske papirer? Patty- Not very much new from my side. Guess you can read norwegian now? Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, I donot like to publish my mail adress but--- May be this is so specialized now that it is for people with special interest? Pls feel free to use this adress:athom1@norcem.noOgså for Arne Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, For de som har fulgt med på dette temaet så er det en diskusjon med nålevende personer i USA som av person sikkerhetsgrunner ikke kan kjøres på nettet. Vi kommer tilbake med mere nytt senere og det vil bli foretatt et sammendrag før temaet avsluttes. Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Nå trenger jeg hjelp. Det er /var mer info enn jeg trodde så dette emnet må deles opp. Svend Svendsen f 1847 føres videre her og senere blir det opprettet separate tema på søsken Jakop og Marit. Guttorm/Gibert og eventuelt andre fra Lesja vil også bli eget tema. Det ble gjort en slags oppsummering på Svend i innlegg #83. Siden den gang har det vært livlig korrespondanse med USA. Status slik jeg tror det er nå: Totalt fikk sannsynligvis Svend og Karoline (Olsen) 11 barn hvorav 4 døde i en epidemi i 1882.Det er noe usikkerhet på navn i folketelling og navn på gravsted for barna d 1882. Mathilda f 1873,Clara/Klara f 1874/75 død 1882,Augusta/Julia f 1876 død 1882,Simon O f 1879 død 1882,Marie f 1882 død 1882,Clara f 1885 ,John O f 1886, Stina f 1887,Minda f1889,Melvine f 1892 , Olga f 1894. Vi har funnet familie gravsted til Svend og Karoline og de 4 barna som døde i 1882.(Vedlegg) Vi har god oversikt over : John O,Melvin og Olga som også er gravlagt på nabokirkegård og ingen av disse var gift. Minda ble gift med Victor Bergeson en familie fra Høland og her er det et eget prosjekt i forbindelse med Bygdebok for Høland. Stina ble gift med Arthur C Danielson og disse kan vi også følge. Hvis dette stemmer så er det 2 barn vi ikke har klart å følge: Mathilda f 1873 ? Clara f 1885 ? Dette er en virkelig nøtt for noen som liker utfordringer. Familien er gravlagt i Running Valley i nærheten av Colfax. Svend ,Karoline og de 4 barna som døde i epidemi på FAITH Lutheran ( Vedlagt bilde av gravstein) og John O , Melvin og Olga på North Running Valley Lutheran Church. Her ligger også Victor og Minda, Er det mer opplysninger der ute å hente? Arnulv

bilete2369.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulv Thomassen

Hei, Dette tema nummer blir ført videre for Svend og hans familie. Respons er over all forventning og derfor deles dette tema opp slik at hans bror Jakob og hans familie føres videre i nytt tema #47537. Takk så lang Arnulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.