Gå til innhold
Arkivverket

[#45854] Hitra: Sophia, født 1751, far: Povel Kleiven. Trenger hjelp.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hitra: Sophia, født 1751, far: Povel Kleiven. Trenger hjelp!En Sophia Povelsdatter ble konfirmert 16/9 – 1770 Dolm Hitra (DA) Lenke . Hun står aller sist i konfirmantkullet, er den eneste som er oppført med farsnavn, og den eneste som ikke har noe bostedsnavn. Samtidig med henne konfirmeres tre av Johan Størens barn: Karen Margrethe, Henric Eiler og Nicolaj. Johan Støren ble i 1774 prost i Stjørdal NT, og jeg TROR at Sophia fulgte med familien dit som tjenestejente. Se tema 41701, særlig siste innlegg. Dette er et usikkert (og hittil det eneste) spor jeg følger for om mulig å finne ut noe om opprinnelsen til min ane Sophia Poulsdatter i Stjørdal, som jeg vet helt sikkert ikke er født der.Jeg lånte kirkebøker for Hitra (Dolm) i forgårs. Jeg fant da en Sophia døpt Dom 24 a Trin 1751 med far Povel Kleiven. Faddere: Peder Wiigstrøm (?), Ole Barmen, Rasmus Kiølsøens hustru Marit Olsdatter, Karen Nielsdatter Kleiven (?). Jeg lette først 1752 – 1754, men fant ingen Sophia i den tiden, gikk bakover fra 1752 og fant den omtalte Sophia i 1751.I dag gikk jeg bakover i tid fra Sophias dåp for om mulig å finne ut om Povel Kleiven hadde flere barn døpt før henne. Jeg startet på 1744, og fant ingen Povel Kleven som far til noe barn frem til Sophia ble døpt i 1751. Jeg noterte underveis alle Povel / Poul som hadde barn døpt frem til 1751. Blant disse har jeg stanset ved en Povel Vigstrøm som hadde en sønn Peder døpt (Dolm) Dom 5 p Pascha 1750. En Povel Pedersen Wiigstrøm ble Kyndelsmessedag 1749 trolovet (Kvernvær?) med Ane Pedersdatter. Forlovere var Torsten Barmen og Hans Klockergaarden. Disse ble copulert (Qve) 28/7 – 1750. Povel Pedersen finnes ikke i skattemanntallet 1763 (DA).Mye er ugjort. Jeg lånte i dag M Fugelsøys bydebok for Hitra, men tror neppe jeg får noe hjelp der. Er det noen der ute som kan hjelpe?Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner jo Kleiven som Strandsæde både i 1701 og i 1762 Lenke Karen Nielsdatter i 1762 er kanskje den som var fadder på Sophia?Jeg fant også Kleven under Kjølsøy i M. Fugelsøys bygdebok, men noen Paul ser jeg ikke, heller ikke de som bodde der i 1762. Jeg får vel lete videre i kirkeboka for å se om Povel Kleiven fikk flere barn etter 1751. Bare han da ikke har skiftet bosted:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har stort sett rotet rundt med ulike Povel med forskjellige bostedsnavn uten å komme noe videre, inntil jeg utvidet søket blant trolovede/gifte noe fremover i tid. Dom 19 post Trin 1744: Copuleret Povel Iversen Kleiven med Elen Olsdatter. Det må vel være foreldrene til Sophia født 1751?Jeg trenger ikke hjelp til å søke i kirkeboka, men legger dette ut i håp om at noen lokalkjente drar kjensel på familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Hei Astrid, Lenge siden sist. Jeg vet ikke noe om denne familien, men Kleiven er en plass under Kjølsøen i Barmanfjorden. Kan lete litt i Hitraboka, men det er temmelig mangelfull og ufullstendig. Kanskje kan Knut Ansnes eller Krister hjelpe deg? Knut nevnte en gang en person - mann- på Kystmuseet i Fillan som var flink til å finne ut om slektsopplysninger, men jeg husker ikke navnet. Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Marit!Jeg har fremdeles Hitraboka på hjemlån, men har ikke funnet noe. Jeg fant heller ikke mer om dette paret Poul Iversen og Elen Olsdatter. Jeg fant dem gift i 1744, men trolovelsen fant jeg ikke. Ingen barn døpt før Sophia i 1751, heller ingen etter. Døde har jeg også vært gjennom uten resultat. Poul Klevens kone fant jeg ikke introdusert etter fødeselen, men derimot en Povel Strømholmens kone. Så jeg holdt litt øye med sistnevnte, men det ble ikke noe resultat ut av det heller. Dermed ga jeg opp, og leverte inn kirkebøkene. Takk om tipset om Kystmuseet i Fillan.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er forresten et spørsmål jeg har stilt meg. Jeg så noen få døde i kirkeboka, som var druknet på sjøen, 'men blev gjenfunden', Er det slik at presten ikke anførte i kirkeboka folk som druknet og aldri ble funnet? Da manglet jo den kirkelige handling begravelse, og jeg mener å ha lest i et eller annet tema her at noen prester da i slike tilfelle ikke førte de døde inn i kirkeboka. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det noe som kan svare meg på mitt siste spørsmål: Ble folk som druknet, men aldri ble funnet, alltid ført opp i kirkeboka? Varierte praksis her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Astrid:På 1700-tallet er det vanlig å finne begravelsesdagen og/eller dato for jordfestelse i kirkebøkerne. Vi finner sjelden dødsdato for de døde. Altså den kirkelige handlingen var viktigst. Når noen omkom på sjøen og ikke ble funnet igjen så ble de heller ikke begravet/jordfestet.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Takk for viktig informasjon. Jeg gikk jo gjennom dødslistene for Hitra/Dolm fra ca 1751 og vel ti år fremover i tid, og la merke til at at dato for jordfestelse/begravelse manglet på hver enkelt. Men presten merket av Mikkelsmesse, slik at det er en lang liste før og en kortere etter. Kanskje du også har en forklaring på det?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Jeg kan ikke gi deg noen god forklaring på ditt siste spørsmål.Men, har du sjekket skifteregisteret for Hitra her på Digitalarkivet? Jeg finner en Povel Riiswiigen som det ble holdt skifte etter i 1756http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe. Kan han være en mulig far til Sophia? Riktig står det Riiswigen, ikke Kleiven men han kan ha flyttet?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, jeg har sjekket jevnlig skifteregistret og de andre databasene for Hitra som foreligger her i DA.Jeg har nå idag oppdaget noe interessant i Hitraboka bind 2 (Fugelsøy) side 256 (under Vikan). Det kan se ut til at Sophia var datter av Povel Pedersen Wichstrøm og Ane Pedersdatter (se innlegg 1). Til all lykke har jeg notert ned omtrent alle Povel som hadde barn døpt på 1750-tallet (med faddere). Povel og Ane må ha bodd på ulike plasser for hvert barn som ble født, og det er jo relativt vanlig. Da er det skifte etter Ane Pedersdatters far Peder Tarraldsen Wigen som bygdeboka tydeligvis har sine opplysninger fra. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har fått bearbeidet mine notater fra kirkeboka.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Direkte sitat fra bygdeboka under Vikan bind 2 side 256:Peder Taraldsen og kone Guri Mogensdatter bodde her i tiden 1740 – 1760. Dette var det andre ekteskapet hans og deres barn var: Tarald f 1738, Lisbet som ble gift på Vigstraum med Einer Jørgensen, Siri som var gift på Honnes med jorddråtten Rasmus Olsen, og Anne Kirstine født 1740. I hans første ekteskap var datteren ANNE som hadde vært gift med PAUL PEDERSEN, men hun døde før faren. Hun etterlot seg tre barn: SOPHIA født 1752, Isak født 1755 og Peder født 1757.Mine (noe ufullstendige) kirkeboknotater:1749: 2712 (Kvernvær) Despons (trolovet): Povel Pedersen Wiigstrøm og Ane Pedersdatter. (Forlovere: Torsten Barmen og Hans Klockergaarden)1750: Dom 5 p Pasch (Dolm): Poul Vigstrøms barn Peder. (Testes: Jørgen Vigstrømsøen, Einer ibid, Seri Vassæter?, Lisbeth Pedersdatter ?.1750: 23/7 (Kvernvær) : Copuleret Povel Pedersen Wigstrøm med Ane Pedersdatter.1751: Dom 24 a Trin: Povel Kleivens datter SOPHIA (fadderne står i innlegg 1)1752: Nyttårsdag: Introd. Povel Strømsholmens quinde1753: Dom 5 post Trin: Povel Strømsholmens barn Isach. (Testes: Ole Melchiors. Wigstrøm, Guru Wicken?, Ole Haandnes, Einer Wigstrøm, Lisbeth Wigstrømsøen.1753: (uten dato) Introd. Povel Strømsholmens quinde Ane.1758: Fest Eucharist (Dolm): Povel Wigstrøms barn Peder. (Testes: Peder Wigstrøm, Hans Quernhusvigen, Gunil Quernhuus, Einer Wigstrømsøen, Ane Wigstrøm.1760: Død: Anne Pedersdatter Wichstrøm, 46 år. Povel Wickstrøm tror jeg døde i 1758 (har ikke notert dette ned. Alder manglet.)Andre funn: 1751: (Fillan) Dom 24 a Trin: Copuleret Einer Jørgensen Wigstrømsøen og Lisbeth Sophia Pedersdatter (Ane Pedersdatters søster).Noen Povel har jeg sjekket ut, som Povel Olsen Risvigen (gift 1749 med Mali Jensdatter), Povel Hindvigen, Povel Nielsen Dyrøen. Når det gjelder Povel Strømsholmen, lette jeg grundig etter trolovelse/kopulasjon, men fant ingenting.Jeg vet jo ikke om det oppsettet jeg har ovenfor, er holdbart, men jeg tror Povel Strømsholmen og Povel Wickstrøm er samme person. Og jeg fant ingen annen Sophia med far Poul enn henne i 1751! Hvis det finnes en Sophia Poulsdatter til født på samme tid, så har hun i så fall godt meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.