Gå til innhold
Arkivverket

[#45862] Elling f. ca. 1795, sønn av Kristen Bjørnsen og Åse Ellingsdatter i Sigdal


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Blant min kones aner finner vi: Elling, f. ca. 1795, sønn av Kristen Bjørnsen og Åse Ellingsdatter. Familien var i 1801 husmannsfolk under Nordre Sandum i Krødsherad i Sigdal i Buskerud.Elling kom til Modum og ble gift der i 1821. Har noen mer opplysninger om hans familiebakgrunn?På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i allefall i IGI et ektepar som heter Kristen Bjørnsen (Christen Biørnsen) og Åse (Aase) Ellingsdatter. De ble gift i Krødsherad 14.12.1788. Ser av 1801-tellingen at Kristen da var 40 år gammel, f.ca. 1761 og Åse var 34 år gammel, f. ca. 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Du bør låne Krødsherad Gard og Slekt bind I av Andreas Mørch. Utgave 1974 side 416. Det er kommet ny utgave. Det er mulig den har et annet sidetall men der vil du finne sammenhengen i dette. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk til dere begge for tips og info! Krødsherad Gard og Slekt er bestilt via biblioteket, så da venter jeg i spenning på hva som der er å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Fikk boka fra bilioteket i dag, men dessverre var det lite som sto om familien der. Under plassen Jordet, under Sorteberg, s. 458, står: 'Kristen Bjørnsen f. 1761 (konfirmert Runn 1780) g. 1788 m. Åse Ellingsd. f. ca. 1767' og deres seks barn. Det står også at de kom fra Sandumbråtan, der de var i 1801.Under Nordre Sandum, s. 426, står det at: 'Gudbrand Bjørnsen festet i 1791 plassen Sandumsbråtan til Kristen Bjørnsen mot 4 rd. årlig avgift og 12 skilling til tiende'.Men mer om slekta bakover kan jeg altså ikke finne. Noen som har opplysninger/tips?Igjen, på forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du har nok kommet til et vanskelig sogn. Kirkebøkene er borte fra 1742 - 1776, så Krødsherad er ikke blandt de enkleste. Selv har jeg mange aner fra dette distriktet og har brukt fryktelig lang tid på å prøve å løse saker. Noen har jeg lyktes med.Forleden dag fant jeg ut av en sak jeg hadde holdt på i over 10 år.Lykke til videre, har dessverre ingen hjelp pr. nu.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.