Gå til innhold
Arkivverket

[#45866] Ryberg - Schvabech; hvor finner jeg røttene til disse navnene


Gjest grete jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest grete jøraas

Hans Peter Hansen Ryberg ble født utenfor ekteskap i Bergen i 1819. Hans foreldre var matros Hans Schvabeck og pike Marie Jensdatter. Vet noen noe om disse Hans'ene sine etternavn Ryberg og Schvabeck? Jeg har søkt alle muligheter på Internett, uten å finne noe spor. Håper på hjelp! hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei OddJa, Petriche Marie og hennes foreldre har jeg funnet. Jeg var nok ikke klar nok i formuleringen av hva jeg ønsker å finne. Navnet Ryberg, hvorfor brukte Hans Peter dette navnet? Jeg finner ikke Ryberg på hans morsside. På farssiden er det dette navnet Schvabech jeg ikke finner i noen kirkebøker eller andre plasser. Navnet er sikkert feilskrevet, men fra hva? Hvor kommer navnet fra? Hører navnet Ryberg til her? Eller har Hans Peter vokst opp hos en familie med navnet/stednavnet Ryberg? En nøtt jeg ønsker knekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant denne Hans Ryberg i 1801-tellingen, men vet ikke om han har noe med saken å gjøre:1801-telling for 0301 Christiania Amt Prestegjeld Gard 200 Christiania Vestre Qvarteer No 245- - - - - -2176 Hans Ryberg 13 Drenge børn, alle paa byens opfostrings huus MLenkeI Familysearch fant jeg denne dåpen:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayHans E. Ryberg Birth: 06 MAR 1787 Of, Kristiania, Akershus, Norway Father: Erik Olsen Ryberg Mother: Anniken Horsten RybergHan er jo i passende alder til å være far til Hans Peter Hansen Ryberg. Navnet Schvabech kan han ha tatt seg senere av en eller annen grunn, men dette er bare fundering fra min side.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Hans Ryberg som nevnes i (4) er faktisk et lite mysterium, det er også hans foreldre:Svensken Erich Olsen Ryberg var hans far. Han kom til Christiania på siste halvdel av 1750-tallet, nevnes som skreddersvend og fra 1765 som skreddermester og borger. Gift 1. gang 22.08.1759 med Birgithe Maria Winther, 2. gang 11.06.1761 Anna Maria Andersdatter - begge ganger i Vor Frelsers Kirke - og siste gang 05.05.1775 'i huset' i samme menighet med Annichen Hansdatter Horster.Det er med siste ektefelle han bl.a. får sønnen Hans døpt i Vor Frelsers Kirke 06.03.1787. Både Hans og helsøsteren Dorthea (tjenestepike) er i Christiania i 1801. Foreldrene er med sikkerhet i live i 1794, men siden kan jeg ikke finne noe om dem (inkl. Aker).Dorthea blir gift utenfor Christiania, men Hans forsvinner for meg (Her er riktignok ikke engang alle kirkebøker registrerte utpå 1800-tallet, så forbehold tas absolutt).Forøvrig kan kjennes ingen Schvabech på denne tiden, jeg går ut fra at det ikke står Schiørbech - det hadde muligens hatt en forklaring (men blir jo litt søkt).Herfra har jeg ikke mulighet for å kunne tilføye noe mer om Hans eller hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå rotet jeg ille med hensyn til Hans Rybergs foreldre, de finner man på Hospitalet (Oslo) - jeg hadde faktisk oversikt over dem. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk alle! Mange spennende svar her. Først til nr 4 Laila: En interessant Hans ryberg du viste til. Opfostringshus betyr vel barnehjem? Hans Peter Hansen Ryberg sin far var matros, og en ung gutt fra Kristiania kan jo ha seilt på Vestlandskysten og slått seg til i Bergen. Hans Peter ble født 10 juni 1819 og døpt i Nykirken, og han døde på Tugthuset i Bergen i 1852, 32 år gml. Dette fører meg til innlegg nr 6 fra Astrid: du fant en Hans Peter som døde 19 sept 1819 4 md gammel med far med samme navn. Kan Hans Schvabech fått to barn med samme navn med en måneds mellomrom? Lite trolig, men... Jeg må lete videre på dette. Innlegg 7 fra Geir: Hvis Hans f 1787 i innlegg 4 bodde på opfostringshjem betyr det da at han var foreldreløs? Vet du om hans foreldre også hadde barn med navnet Willum/Wilhelm? I dokumentasjon over utgående brev i kopiboken til fengselspresten i Bergen, har Wilhelm Hansen Ryberg i Commantdantskapet i 1853 sendt ut brev.Commandantskap betyr vel ansatt i fengselet, og ikke innsatt? En eller annen plass har jeg lest noe om at Ryberg'er fra Sverige tilhørte 'farende folk'. Kan det stemme? Innlegg 5: Grethe, ditt på siden tema er jo spennende! Er kirken i en kystby (jeg kan dessverre ikke tysk) som Hans kan ha besøkt som matros og dermed brukt dette navnet da han fikk et 'uekte' barn? Eller kanskje en person herfra slo seg ned i Bergen? Javisst, et innlegg på siden dette, men interessant nok til å prøve å finne noen svar. Takk alle for spennende svar. Jeg håper også å få mer svar som hjelper videre i Ryberg/Schvabech spørsmålene mine. Vennlig hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Med utgangspunkt i innlegg 6, kan en kanskje stille spørsmål om din Hans Petter kanskje er en annen en den som er født 1819 med far Hans Schvabech!!Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag  Berntsen

Først, om begge eller et av de døpte barn i Bergen er 'uekte', er det faktisk like sannsynlig som usannsynlig at de begge har fått farens navn. Dette uten å ha studert den aktuelle saken, men i det minste i Christiania var det svært vanlig å gi 'uekte' barn sin fars navn.Mht. Hans Ryberg var han ikke foreldreløs i 1801, men foreldrene var på hospitalet (Opsloe Hospital). Faren Erich døde i 1802, begravet 01.09.1802, moren Annichen døde i 1806, begravet 12.05.1806 - begge var da på hospitalet.Erich Rybergs levendefødte barn (har utelatt dødfødte, og oppgitt dåpsår, du finner alle i Vor Frelsers Kirke dvs. oppført under Oslo Domkirke): 1. ekteskap: ingen - 2. ekteskap: Ole (1762), Ole (1764), Else Maria (1766) og Birtha Maria (1770) - 3. ekteskap: Dorte Maria (1776), Sara (1778), Dorthea (1781), Hans (1783), Anna Maria (1785) og endelig Hans (1787). Alle navn skrevet slik de er ført ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.