Gå til innhold
Arkivverket

[#45868] Bruk av Statsarkivene og hjelp derfra


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Statsarkivet i Bergen har sin (utmerkede) svartjeneste online overfor publikum når det gjelder skifter, og andre ting.Men når det gjelder henvendelser til andre Statsarkiver, så er det mer vanskelig å få svar. Jeg sendte mail til Statsarkivet i Kongsberg, for jeg trodde mail var den beste måten å gjøre det på. Skulle spørre om slektninger. Det var enkle ting hvor jeg tok med nødvendige data. Ikke mye jobb å slå opp i. Det var for å bekrefte noe. Jeg har omtrent ikke anledning til å dra dit pga. avstanden. De svarte med at jeg kunne kontakte en bestemt slektsforsker. Som sikkert skal tjene på jobben.Og en annen bekjent av meg sendte forespørsel ang. skifte etter felles slektning (som vi visste når vedkommende døde) av oss til annet statsarkiv. På hjemmesiden blir det opplyst at man ikke prioriterer puplikumstjenester. Likevel prøver den bekjente å sende mail. Og her har man lang reisevei til dette aktuelle arkivet.Hva skal man gjøre for at det skal bli enklere å få svar på enkelte statsarkiver? Har dere brukere noen svar på dette? Kan man gjøre noe med det? Spesielt i disse tilfellene når det er lang reisevei, når det er enkle opplysninger som ikke er tidskrevende, når man har dødsdato, når man har vielsesdato + sted, når man er bevegelshemmede osv.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

Hele Arkivverket (Riksarkivet og de åtte statsarkivene) skal ha den samme publikumspolitikken, jfr. serviceerklæringen for Arkivverkets publikumstjeneste på Arkivverkets nettsider LenkeOm forespørsler som blir definert som hobbyvirksomhet står bl.a. følgende:'Dersom det dreier seg om hobbyvirksomhet, gis det svar på konkrete spørsmål, eventuelt ved hjelp av nødvendige kopier, så langt dette lar seg gjøre innenfor en ressursbruk på ½ til 1 time.'Ut fra dette sitatet skulle man kunne forvente at konkrete henvendelser fra oss brukere, f.eks. et konkret spørsmål om et skifte, lar seg gjøre å finne ut av innenfor den nevnte ressursbruken ved alle landets statsarkiv og derfor blir besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Har sendt mange forespørsler via e-post til S.A. i Tromsø angående skifter og alltid fått positive og raske svar derfra. Også ved besøk på arkivet er personalet utrolig hjelpsomme. Responstiden fra Tromsø har vært ca. 10 dager.Har nå en forespørsel til S.A. i Trondheim angående skifte og er spent på utfallet. Det er nå 14 dager siden e-post dit ble sendt.Men det er vel slik i de fleste bedrifter at det dannes kulturer for hvordan ting skal være. Og et offentlig arkiv er vel heller ikke noe untak.V.h. Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har i en årrekke bestilt kopier av dokumenter (som regel skifter) fra Statsarkivet i Tromsø per mail, og alltid fått tilsendt det jeg har bestilt så kjapt som jeg kan forvente det. Jeg har også bestilt dokumenter fra Hamar og Trondheim, og det har også gått helt greit. I tillegg har jeg bedt Stavanger slå opp for å gi meg detaljer om en konfirmasjon (jeg hadde datoen) og Kristiansand (da hadde jeg kontakt med én person hele tiden) var utrolig behjelpelig med å lete opp dokumenter i forbindelse med jakten på Ibsens ukjente sønnedatter (det var sikkert ingen ulempe for servicenivået at det var Ibsens barnebarn det dreide seg om). Jeg synes du skal sende en klagemail, og spørre om hvorfor Kongsberg har en dårligere service enn andre statsarkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Til innlegg 3: Statsarkivet i Trondheim er på flyttefot og har denne teksten på sidene sine:'Stopp for avleveringer. Arbeidet med å planlegge og gjennomføre flyttingen av arkivsaker er omfattende og tidkrevende, og vi vil derfor ikke kunne ta imot nye arkivavleveringer i perioden 1. august 2006 - 31. januar 2007.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell bua

jeg er en mann fra haugesund som lurer litt på slekt mi er det noen som kan hjelpe meg med å finne rett plass å lete på moren min er fra finmark og farn min fra Sveio i hordaland plassen heter buavåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Til (5). Takk for det. Da lønner det kanskje å sende en ny e-post etter den 31.1. Har sett at det var stopp for avleveringer, men desverre ikke registrert fra- tildato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Marianne J., O.A.Tangen, P.H.Seglsten m/flere:Mange takk for deres innlegg. Innleggene 2,3 og 4 var nyttige å lese.Skal prøve igjen å sende mail til Kongsberg.Virker som publikumstjenesten er bra på flere statsarkiver.Ellers er jeg spent om den bekjente jeg nevnte får svar fra et annet statsarkiv (ikke Kongsberg). For det er skifte etter en person hvor vi kan få vite mye mer om vår felles slekt.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Til Kjell: Lag et eget nytt tema hvor du spør om det samme, så får du sikkert hjelp. Kom gjerne med litt mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kun vært i kontakt med Statsarkivet i Trondheim og har stort sett fått god hjelp med skriftlige henvendelser, men har ikke vært fullt så heldig alltid ved oppmøte. Noen ganger har jeg fått hjelp, men jeg opplevde en gang at da jeg spurte etter militære ruller for Trøndelag så fikk jeg til svar at det var så rotete at de ikke fant frem til bøkene jeg spurte etter.Jeg spurte blant annet etter om det sto fødested i de militære rullene og fikk til svar at det gjorde det ikke, men da jeg likevel ville se bøkene kom altså svaret om at det var så rotete og uoversiktlig at de ikke fant frem. Jeg hadde inntrykk av at ingen gadd å hente bøkene.Jeg ringte også en gang på forhånd noen dager før jeg skulle på arkivet etter en kilde, og fikk til svar at dette hadde de på lesesalen. Da jeg kom til Statsarkivet i Trondheim og lesesalen så måtte likevel det som jeg skulle ha bestilles. jeg hadde bare en dag på meg, og fikk ikke sett den kilden. Dette er flere år siden, og jeg husker ikke lengre hva det var jeg skulle se etter.Noen ganger kan de hjelpe med tolkning av hva som står i forskjellige kilder, men jeg har også opplevd at noen av dem som prøvde å hjelpe forsto mindre enn meg. Opplevelsen med de militære rullene den gangen har gjort at jeg har mistet lysten å gå på arkiv, og har funnet ut at det er så mye som er mikrofilmet at en kommer langt med det når en har et bibliotek i nærheten som har et godt mikrofilmapparat. Der kan en også forstørre så mye en vil, og det kan en ikke med kildene på arkiv. Så de militære rullene for Trøndelag kommer nok ikke jeg til å få sett noen gang hvis de ikke blir mikrofilmet iallefall. Skulle gjerne ha sett for Frosta 1788 og utover til iallefall 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.