Gå til innhold
Arkivverket

[#45871] Forfatter Henrich Ancher Bjerregaard eller Henrik Anker Bjerregaard, 1792-1842


Gjest Torbjørn Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Myhre

Er det noen som kjenner til om denne forfatter, født i Oppland,senere Christiania, hadde noen etterkommere? I så fall hvem og hvor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

I fylgje Norsk biografisk leksikon bind 1, 1923, gifta Henrik seg i 1831 med skuespillerinde Henriette Hansen (1814-1892). Paret fekk ein sønn, som døde samme år som han vart fødd. Står ikkje årstall. Vidare står det at Henrik 'tok til sig en datter som var født før hans egteskap, og lot hende i 1842 lyse i kuld og kjøn'. (Kva tyder det?).I Norsk biografisk leksikon bind 1, 1999, står det derimot at 'parets eneste datter døde rett etter fødselen'. Ingen ting om ei dotter som han tok til seg.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til innlegg 2: Når et barn ble 'lyst i kuld og kjøn' betydde det at barnet var født utenfor ekteskap ('uægte'), men at barnefar ved å offentlig anerkjenne barnet som sitt 'lyste det i kuld og kjøn' ved offentlig lysning (antakelig i kirken).mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, rundt 1815-20, ble Conrad Nicolai Schwach, Mauritz Hansen og Bjerregaard omtalte som 'det poetiske trekløver', og hvis du leser boka til Arild Stubhaug om Conrad Nicolai Schwach, 'Helt skal jeg ikke dø', vil du kanskje få svar på spørsmålet ditt (jeg har endel 'gamle' bøker, og kan prøve å lete litt, men det vil nok ta noen timer...), det står iallefall mye der om de to kameratene hans. Boka er basert på Schwachs egne memoarer, og de er til tider ganske rå..... (Eli Hagen blekner i forhold),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne bakketun

Er ikkje flink å lesa 'gamal' skrift. Navnet Bjergaard dukkar opp på Karen Sophie, nr 277, fødd i Aker 31. juli 1830. Lenke Kan dette vera Henrik si uekte dotter?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen,ikke helt utenkelig at Marianne er inne på noe her! Jeg er heller ingen ekspert hva gjelder tyding av skrift, men tror det står noe sånt som at barnets fader antas å være Henrik Anker Bjerregaard, Assessor i Høyesterett.Har ellers bladd igjennom den ypperlige boka 'Helt skal jeg ikke dø', men fant ingen henvisninger til evt. barn. MEN Bjerregaard kunne stolt presentere sin 15 år gamle forlovede i 1829, Henriette, så hvis Karen virkelig er datteren hans, noe også 1865-tellingen tyder på, må han ha 'avlet' henne omtrent samtidig med forlovelsen/ekteskapet.Jeg har lett som en gal, men ikke funnet Knut Nygaards biografi, 'Henrik Anker Bjerregaard. Dikterens og hans tid' - jeg har maaaange bøker, men den finnes på flere antikvariat, og gir kanskje svaret.Jeg kan ikke dy meg, og viser til den før nevnte boka til Stubhaug, der Schwach forteller at selv om Bjerregaard var meget sky og forsiktig overfor det motsatte kjønn når han var ung, 'tok han igjen seinere' - ja, ifølge Schwach var den overdrevne omgangen med Fruentimmer årsaken til at han pådro seg hjernebetennelsen som endte hans liv..... Så Karen kan nok være et resultat!Bjerregaard ble begravd 14. april 1842 (Oslo Domkirke/skannede kirkebøker), men det står ingen ting der om etterlatte.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Noko av det som står i biografisk leksikon må vel vera rett? Og då er nok Karen den uekte dattera som han tok til seg rett før han døde? Og som altså kona vart buande ilag med?Har prøvd å leite etter den sønnen eller dottera som Henrik og Henriette fekk etter at dei gifta seg, og som altså døde same året, utan hell.Lurer på om Torbjørn er nøgd med svara han har fått?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er håpløs med 'lenke', men under konfirmerte i Oslo Domkirke 1. søndag etter påske, 19. april 1846, finner vi bl.a. Karen Sofie Bjerregaard, Ager, født 31. juli, døpt 12. september 1831. Foreldre: Inger Marie Simensdatter, tjenestepike, og Henrik Anker Bjerregaard, Høyesterettassessor.I og med at morens navn står først, kan det vel ikke lenger herske noen tvil: Karen ER er datteren hans, og født utenfor ekteskap.Som tidligere innlegg viste til, var hun 35 år, ugift, og bodde sammen med stemoren i 1865. Hvorvidt hun giftet seg/fikk barn seinere, er en sak....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Stemmer nok dette. Ved dåpen heiter mora Inger Marthine Simensdatter. Dette er så likt at det må vera same jenta. OBS! Ho vart fødd og døypt i 1830. Sjå konfirmasjon ein gong til! Lenke. Eg har sjekka teljinga for Karen både i 1875 og 1900. Ho var ugift heile tida. Begravd på Vår Frelsers gravlund 29/5-07.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg blingsa på årstallet: 1830 er selvfølgelig riktig! Så hvis den godeste dommeren i høyesterett ikke hadde flere barn, stopper vel 'anerekken' med Karen.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Myhre

Hei Marianne på Voss, Astrid i Lier, Bjørn i Arendal og Knut i Kr. sand. Takk for fine tilbakemeldinger i forbindelse med Bjerregaard. I Tinn i Telemark, ved Rjukanfossens juv, spilles det årlig et 'spel' omkring sagnet om Mari (som sammen med sin elskede, husmannssønenn,falt i juvet)Manuskriptet til dette spelet er laget på grunnlag av Bjerregaards sagnvariant. Det hadde derfor vært morsomt å vite om det i dag lever etterkommere etter datteren til gamle Henrik, som dere alle har hjulpet meg med å finne. Noen som har noen ideer på hvordan man skal gå frem for å finne det ut? Hvordan reagerer Folkeregisteret på slike spørsmål??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Myhre

Kjære venner i forbindelse med Bjerregaard. Saken kan nok legges død. Etter mitt forrige innlegg leste jeg gjennom alle svarene en gang til. Marianne på Voss har jo sjekket hele livsløpet til datter Karen både 1875 og 1900. Den gamle damen døde 29.05.1907, for snart hundre år siden. Tusen takk for engagementet dere har vist omkring mitt spørsmål og svarene dere har sendt. Vennlig hilsen Torbjørn Myhre i et snerikt og vinterlig Eiksmarka!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, masse snø i Lier, også! Tror nok at du har konkludert rett m.h.t. etterkommere hva gjelder Henrik. En rask titt på 1801-tellingen for 0515 Waage, viser at han iallefall hadde to søstre, Anne og Kirstine (NB: står en Mads Bjerregaard der også, men usikker på om han er broren). Hvorvidt de giftet seg/fikk barn, vites ikke, men hvis så, blir vel de den nærmeste etterslekten du kommer.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.